Gå til innhold

Koble led bar på mazda 6 gen2, 2009mod.

Ranger emnet


Karln

Anbefalte innlegg

Hei, 

Har en Mazda 6 2009mod 2.2 MZR-CD, Advance Plus (gen2) med bi-xenon lys. En meget god bil som jeg er godt fornøyd med. Nå som det er blitt litt mer frislipp på belysning har jeg bestemt meg for å montere en ledbar for bedre langlys. Godt nærlys i de orginale lyktene, men syns ikke langlyset er så mye å skryte av. Har derfor kjøpt meg en Osram 20" ledbar med både spredere og 800m langlys i samme bar. Har skjært ut litt av nedre grill (under skiltet) og boltet den fast i ramma innenfor grillen.

Men så skal den kobles opp mot langlys-hendelen. Altså må jeg finne ut av hvor jeg kan koble ledbar-releet til bilens ledningsnett for at den skal fungere sammen de originale langlysene. Noen som vet hvor jeg kan koble meg på, eller har et wirering-diagram for denne bilen? Har søkt meg grønn på nett, men finner ingenting for gen2.

Alternativet blir å koble av og prøve å måle seg frem, men vil helst slippe da det er litt jobb siden det er så trangt nedi der, og tungvindt å få ut frontlyktene. 

Det virker som for meg at når en aktiverer fulltlyset er det bare en "klaff" som flytter seg, slik at pæra får utnytte hele lykta. Altså håper og tror jeg at langlyset styres med 12v strøm ikke og ikke canbus, siden det ikke tenner noen ny pære ifm. med langlyset.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk målt meg frem til kabelen selv. Skriver det her da det tydeligvis ikke er mulig å finne noe annet sted på nett. Ringte mitt lokale mazda-verksted, men ikke en gang de kunne svare meg?! Så da var det å finne frem multimeteret og jobbe meg gjennom koblingpunktene fremme ved hovedlykta på førersiden. Dro ut luftfilterboksen  og sjekket alle koblingene man kom til fra motorrommet/ovenifra. Det er typ 4 tilkoblinger der, og jeg sjekket alle som kunne være aktuelle. Noen kunne en se at gikk til blinklys- og parklyspæra osv, så de var det lite vits i å sjekke. Dessverre var det ingen av de som ga meg 12v kun på fulltlys. Så jeg måtte komme til på undersiden av lykta. For å gjøre det må man demontere plastdekselet i hjulbuen. Litt jobb, men fikk etterhvert tilgang. Fant ut at den øverste kontakten man kommer til i hjulbuen, som har en rød, en grønn og jord-ledning skulle vise seg å være riktig sted å måle. Den grønne ledningen styrer fulltlyset. Og ikke nok med det, den er 12V selvom det er bi-xenon på bilen :D  - altså kan den styre releet til led-baren min uten en canbus-adapter.

IMG_8551.thumb.jpg.d2f94b508de97c53698c45cb409778df.jpg

Man trenger ikke åpne hjulbuen for å komme til denne ledningen, da man enkelt kan komme til den fra motorrommet. Jeg måtte gjøre det for å finne ut av hvilken ledning jeg måtte koble meg på. Står man på førersiden foran bilen og ser ned på lykta i motorrommet, er det den grønne ledningen som går fra en kobling på lyktens venstre side, og forsvinner ned under lykten/mot hjulbuen på høyre side (førersiden). se bilder.IMG_8546.thumb.jpg.146cb686a95eee8e1c1ead3ab13b3b9b.jpg

Kan vel likeså godt fortelle hvordan jeg installerte ledbaren når jeg først er igang og. 

Jeg ville ha led-baren litt skjult, altså var det uaktuelt med skiltbraketter. Ville derfor ha den under skiltet inni den nedre grillen. Begynte med å demontere den øvre grillen for lettere tilgang. Det er 4 karosseriplugger, 2 plastskruer som må taes ut. 2 av karosseripluggene er de med gummi på som panseret lander på. vri av gummien, og bruk en flatrekker for å nappe opp halvmånen inni. Når alle pluggene/skruene er løsnet på toppen, tar du tak i grillen litt lang nede, og drar ut og opp samtidig. Da løsner de 4 "klipsene" på undersiden og du har grillen i hånda. 

IMG_8570.thumb.jpg.ee312c5a9adf321ccc32bd7f0a67fb8f.jpgIMG_8572.thumb.jpg.a33eab43b45c714b567d7538eb0b0822.jpg

Den nedre grillen lar seg vanskelig demontere uten å ta av hele frontfangeren. Så jeg valgte å skjære ut plass til led-baren istedet. Syns det ble like pent, samtidig som grillen ikke sperrer for lyset. Rett innenfor den grillen kan man feste brakkettene i karosseriet. Litt vanskelig å lage hull da man ikke kommer til vertikalt med en drill. Løsningen ble å "grinde" skrått nedover med et stort borr til det ble hull. 

For å få riktig høyde på ledbaren ift plasten i grillen bygde jeg opp brakkettene 4-5mm med sammenklemmede vinkeljern på hver side. Skrudde så fast brakketter og ledbar.IMG_8537.thumb.jpg.6f2df92b79d72f54669efda0ce6d94b7.jpg

IMG_8539.thumb.jpg.b9a3056798cf830aae54bf835dba2163.jpg

Ledningen dro jeg under radiatoren (er en liten undergang på førersiden), og opp i ett hull på førersiden og inn i motorrommet. Lumen deutch relèsettet jeg hadde kjøpt med passet utmerket, selvom ledningene var alt for lange. Men heller det enn for kort. På relesettet dro jeg knappen inn gjennom brannveggen i gummigjennomføring på førersiden bak batteriet. Stakk først hull med en skrutrekker fra pedalsiden, så tok jeg av knappen og dro ledningene inn ved hjelp av ståltråd. Førte så ledningene inn i et hull inn til "solbrilleholderen" ned til venstre for rattet og monterte knappen igjen, også den rød ledningen.IMG_8541.thumb.jpg.b75367521dfb92eb64bdbacc750d6f51.jpgIMG_8561.thumb.jpg.57b6c1a9ce7ddb315f60655ce2140646.jpgIMG_8554.thumb.jpg.dd26cd983610aec25ab0074fc62041a7.jpg1229103902_IMG_8564(1).thumb.jpg.f4ebf9b162661b57b28591e360e098ce.jpg

I motorrommet tok jeg hull på strømpa like før releet og klippet av den rød ledningen. Så tok jeg hull litt lenger mot brannveggen på samme strømpe, og dro ut enden på den rød ledningen jeg hadde klipt av ved releet.  Klippet så av den grønne ledningen fremme ved lykta som styrer 12V til fulltlyset, og koblet den rød ledningen innpå ved hjelp av en rød skjøtehylse (1.5mm2). Teipet så alle åpninger i strømper osv med elektrikerteip. Festet releet rett foran dempertårnet på førersiden, monterte batteriet igjen og koblet på + og - til relesettet. Så gjensto det bare å montere alt på plass igjen. Skiltet måtte jeg flytte 2-3cm høyere opp for at det ikke skulle stå i veien for led baren. Borret 4 nye hull over de gamle, skjærte ut litt på baksiden av skiltbrakketen slik at det gikk an å monteren den høyere, og skrudde den på igjen.

IMG_8566.thumb.jpg.50b82217c7588a14a845e6c3d5fc9d56.jpg

Og vipps så hadde jeg en ledbar jeg både kan kontrollere ved hendelen på rattet, eller velge å slå av med bryteren i "solbrilleskuffen".

 

IMG_8585.thumb.jpg.3bee522d73c44514e8f860ca04b6f513.jpg

Led-baren:

Osram sin FX500-CB (ComBo - nær og langlys) virker bra. Ble noe overrasket da jeg mottok den da den virket så voldsomt solid. Tenkte at den var litt vel "robust" og klumpete for å montere på en bil, da den så ut til å være beregnet på anleggsmaksiner. Men kvalitet er aldri feil, så jeg tenkte at jeg fikk prøve å få plass til den i grillen likevel. Brakettene er rustfrie og meget solide. tipper 4mm stål. Har ett par ledbarer fra Rigid (SR6 spot) på en annen bil, og de brakettene der er søppel i forhold. Tynt stål som ruster. Mereklig når de koster dobbelt så mye.. Housingen i Osram later og til å være solid.

IMG_8576.thumb.jpg.d3a7e458e8a2dda17ef296130ddb20d9.jpg

IMG_8577.thumb.jpg.5804359c4b8041769b6394a2ad8c14ff.jpg

Prestasjon:

Måtte selvfølgelig ta en prøvetur så snart mørket ankom. Osram Led-baren var oppgitt til å gi 7000lumen og 800m kastelengde på nett. På pakken sto det 5500lumen og 1 lux på 450m. Den lyser sikkert 800m, men da bare med 0.5lux eller lavere. Jeg hadde meget høye forventninger, så jeg ble faktisk litt skuffet da jeg trodde en såpass stor bar skulle gi enda mer lys. Likevel syns jeg den lyser bra opp til sidene og forholdsvis bredt og godt fremover, så alt i alt må jeg si meg fornøyd.

 

 

Full beam without led bar: (difficult to take good photos of light difference due to much more light close than far).IMG_8669.thumb.jpg.1480c1790396ff3bfe5d643fff6e9544.jpg

Full beam with led bar. See how you now can see the whole barn on the right side, and the top of the power pole on the left side. So it has good spreaders. But not so impressive length.

IMG_8670.thumb.jpg.cfe0f69de5b77f515b43facb63b159f6.jpg

Stikkord:

Mazda 6, 2009-2012, gen2, Led bar, high beam cable, wirering diagram head lights.

 

Får ikke slettet disse siste bildene av en eller annen grunn..

 

 

 

 

 

 

IMG_8564 (1).jpg

IMG_8566.jpg

IMG_8576.jpg

IMG_8576.jpg

IMG_8576.jpg

IMG_8577.jpg

IMG_8577.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår