Gå til innhold

Kjedelig, mulig farlig bremseproblem

Ranger emnet


Miip

Anbefalte innlegg

Jeg har et litt kjedelig bremseproblem på en Avensis T25 2005 modell jeg ville bli veldig glad for svar på.

I forbindelse med EU kontroll skiftet jeg først bremseskiver og klosser på alle hjul, samt nye Kalipere bak. Bilen ble godkjent, men på vei hjem merket jeg en ubehagelig høy lyd og vibrerende motstand i bremsepedalen. Det skjer bare av og til, men jeg får følelsen av at det er en alvorlig feil.

Jeg tenker på to ting. Kan det ha noe med hullene på skivene bak og de har med håndbrekket å gjøre. Mener jeg traff riktig da håndbrekket virker.

Skivene og sensor på klossene foran. Jeg var svært bevisst på at det er forskjell på foran og bak, men kan høyre og venstre ha noe å si. Kan jeg ha plassert dette feil? Alt ser greit ut og jeg var godt fornøyd med jobben. Bremsene virker godt, bortsett fra når denne motstanden i pedalen og den noe skjærende lyden.

Det kostet likevel 10.000 å få bilen godkjent, så jeg håper og tror dette er en bagatell å fikse, og jeg har valgt å la bilen stå inntil jeg vet mer.

Håper noen kan gi meg et svar på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, _waldemar said:

Gå over alt en gang til.

sjekk at alt er riktig montert og alle skruer sitter stramt.

har vært borti bremseklosse satt på feil vei slikt at bremsebelegget sto mot calipper og det ga selvsagt en fæl skrikelyd da det ble jern mot jern men ingen viberasjoner..

 

jeg heller mot en calipper eller en skive ikke er korrekt 

Hei og takk for svar

Jeg tror jeg har funnet det ut. Min mistanke om at jeg har montert feil på fremhjulene viser seg å være sann. Klossene har som sagt en slitasjesensor, en metallpinne på den indre klossen, og den skal være på øvre del, mens jeg har montert de med sensoren nede. Ergo har det betydning om hvilken side på bilen de monteres. Jeg har byttet om. Får håpe det hjelper å bytte tilbake, men har ikke fått gjort det enda.

Det er også viktig med monteringspaste på ytre del av klossene, noe ikke jeg ble fortalt. Metallfri pasta er et keramisk smøremiddel for montering og demontering av gjengede deler, pakninger og flenser. Beskytter mot innbrenning, korrosjon og slitasje. Forhindrer ulyd og vibrasjoner i skivebremser. Egnet for ABS.

Skal gi tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gått over alt på nytt og så vidt jeg kan forstå er det slik det skal være. Brukte også en instruksjonsvideo fra Bildeler for sikkerhetsskyld.

Lyden er der dessverre enda. Det høres ut som om det kommer fra høyre side foran og skal jeg finne en slags sammenligning er lyden litt lik som når man feilaktig holder på å sette bilen i revers, bare at dette er bremsene. En ganske ubehagelig lyd med andre ord.

Kaliperne foran er ikke byttet da disse så ok ut, men man vet jo aldri. Jeg reagerer også litt på noe som ser ut som oljesøl, men kan også være dekking/beskyttelsesbelegg, og det er likt på begge sider. Disse koblingene går ned til kaliperne og ligger i øvre del av hjulrommet. Har et bilde, men får ikke lastet det opp. (Upload failed - 200)

Det eneste jeg kan tenke på utover dette er om lyden kan ha noe med ABS systemet å gjøre, men dette er noe jeg overhodet ikke har greie på. Det er jo noe kontakter og slikt som går til bremsene.

Noen ide? Eller er det bare å levere den på verksted igjen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den skrapelyden der hele tiden når du kjører?
Isåfall kan det hende at du har vært borti bremseskjoldet ditt når du har drevet med bremsene, slik at denne subber borti bremseskiva. 

Jekk opp hjulet og snurr det rundt for og se om du kan gjenskape lyden. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, opelduude said:

Er den skrapelyden der hele tiden når du kjører?
Isåfall kan det hende at du har vært borti bremseskjoldet ditt når du har drevet med bremsene, slik at denne subber borti bremseskiva. 

Jekk opp hjulet og snurr det rundt for og se om du kan gjenskape lyden. 

 

Nei det ser ikke ut til at noe er borti. Bilen triller fint og bremsene virker bra, men sånn hver tredje, fjerde gang jeg trykker inn bremsepedalen kommer en høy skjærende lyd som høres litt lik den du får om du feilaktig forsøker å sette en bil i revers når den går fremover. Samtidig rykker det bra i bremsepedalen. Like etter kommer det en annen lyd, lavere og som om noe snurrer litt. Når dette skjer  er det bare å slippe pedalen og så går det fint til neste gang lyden kommer.

Jeg tenker å bytte kaliperne foran og se om det hjelper. Hvis ikke så er det noen avanserte greier som verkstedet bør se på. Jeg tør ikke kjøre med den slik det er nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer lyden i det du er i ferd med å stanse? Altså ved nedbremsing og når hastighet kommer under 10-15km/t? 
Ikke ukjent med feil på ABS ring på Avensis, som resulterer i at ABS pumpe aktiveres ved oppbremsing. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/14/2019 at 9:53 PM, Jesper1201 said:

Kommer lyden i det du er i ferd med å stanse? Altså ved nedbremsing og når hastighet kommer under 10-15km/t? 
Ikke ukjent med feil på ABS ring på Avensis, som resulterer i at ABS pumpe aktiveres ved oppbremsing. 

Hei Jesper og takk for svar.

Beklager at det tok litt tid før jeg fikk sett det, men jeg tror du kan være inne på noe. En ABS ring har tenner og lyden bærer preg av at noe hakker, som når du feilaktig holder på å sette giret i revers, ikke helt likt, men det nærmeste jeg kommer.

Lyden og rykkingen i bremsepedalen kommer når jeg har bremset ned, ofte tredje, fjerde gang jeg trør inn bremsepedalen.

Dette inntraff som følge av bytting av skiver og klosser, så hva tror du har skjedd, og hva foreslår du?

Bytte sensor er ikke så vanskelig, men må sensor-ringen byttes så må jeg nok ha hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper, at lyden du hører er ABS pumpa som jobber grunnet sprekk i en/flere ringer. 
Når dette punktet passerer sensor vil ECU registrere dette som at hjulet låses/mister grep og da starter ABS å jobbe. 
Jeg tipper problemet er bak, og hvis jeg ikke husker helt feil er det en komplett sats med lager, sensor og ring i en og samme del. 
Dessverre er det ofte vanskelig å stadfeste eksakt hvilket hjul det gjelder da Toyota ikke starter å registrer hjulhastighet før rundt 6-7km/t i motsetning til andre som ofte starter allerede ved 2-3km/t. 
Letteste måten å diagnostisere hvilket hjul det gjelder er å kjøre en logg på ABS sensorer og registrere hastighet (jevnt og i lav hastighet) over noen meter, for å se om noen av de avviker. 
Dette krever diagnoseutstyr.

Hvis jeg har rett i at det er det overnevnte som skjer har det ingenting med skifte av skiver og klosser å gjøre, det er ren tilfeldighet at dette oppsto samtidig. 
 

 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jesper1201 said:

Jeg tipper, at lyden du hører er ABS pumpa som jobber grunnet sprekk i en/flere ringer. 
Når dette punktet passerer sensor vil ECU registrere dette som at hjulet låses/mister grep og da starter ABS å jobbe. 
Jeg tipper problemet er bak, og hvis jeg ikke husker helt feil er det en komplett sats med lager, sensor og ring i en og samme del. 
Dessverre er det ofte vanskelig å stadfeste eksakt hvilket hjul det gjelder da Toyota ikke starter å registrer hjulhastighet før rundt 6-7km/t i motsetning til andre som ofte starter allerede ved 2-3km/t. 
Letteste måten å diagnostisere hvilket hjul det gjelder er å kjøre en logg på ABS sensorer og registrere hastighet (jevnt og i lav hastighet) over noen meter, for å se om noen av de avviker. 
Dette krever diagnoseutstyr.

Hvis jeg har rett i at det er det overnevnte som skjer har det ingenting med skifte av skiver og klosser å gjøre, det er ren tilfeldighet at dette oppsto samtidig. 
 

 

Det høres ut som at lyden kommer fra høyre foran, og jeg slet litt med å få av skiva grunnet rust. Min tanke er at jeg kan ha kommet borti og skadet sensor. En video på youtube viser en lignend lyd og her er det snakk om å rense sensor for grums og smuss, samt tannhjulene på sensorringen.

En annen sier «sensors and sensors counter parts» måtte byttes og da løste det seg. Det var for mye rust og søle. 

Skulle det være som du sier så bør jeg nok levere bilen inn på verksted, men tenker jeg skal se på denne sensoren først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår