Gå til innhold

Startproblemer i kaldt vær - verksted finner ikke feilen. Hjelp!

Ranger emnet


opelcombo2006

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Opel Combo 2006 mod, dieselbil som har 90.000 km på telleren. 

Bilen starter fint så lenge det enten er varmt i været, eller motoren er varm. 

Er det under null grader ute derimot, så sliter jeg med å få start.

Vrir jeg om tenninga å gløder i varmt vær, hører jeg en surklelyd, som for meg betyr at det kjøres noe fuel inn til glødepluggene, og når jeg vrir nøkkelen til neste hakk, starter bilen på første forsøk.

I kulde derimot, så hører jeg ikke denne surklelyden når jeg gløder, og bilen er ekstremt tungstartet.

Vrir jeg om nøkkelen og lar den stå å file i 10-15-20 sekunder, så kommer den om det ikke er kaldere enn -5

Er det kaldere enn -5 så kan jeg stå å file til batteriet blir tomt uten at den starter.

Har helt nytt, og riktig batteri, og starteren drar rundt som bare det. Det er nye glødeplugger, nytt drivstoffilter, og det er også byttet to av fire dyser, da verkstedet mente 

at disse var moden for utskiftning, uten at det kurerte probleme på noe vis. 

 

Noen som har noen tips, råd eller løsninger her ? 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tja, hvilken motor har du i denne da? 1.3 CDTI? 1.7 CDTI eller DI eller DTI?

Har hørt at 1.7l har hatt noe tull med dieselfilter som forårsaker surklelyd, riktig nok på tomgang eller sakte fart, dette er snakk om luft. Kan aldri forstå at det skal gå inn noe diesel mens man gløder iallefall, det har jeg aldri hørt om. Eller, med mindre man går tilbake til skikkelig gammel motor(Typ sent 1800 tall) der man måtte "gløde" innsuget for å få start, men det er ikke så veldig relevant lenger.

Ellers, så har de vel kontrollert at det faktisk kommer 12V til glødepluggene? Regner med at glødelampa tenner inne i bilen osv? Så lenge det er plussgrader så er det jo sjelden en moderne dieselmotor trenger noe gløding. Jeg ville iallefall begynt med å sjekke at strømkretsen til glødepluggene er i orden, lener da mot gløderelé som kan ha tatt kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du forsøker å starte i kulda, tenner den litt, på noen sylindre og etterhvert så kommer den eller er det helt dødt til den plutselig starter? 

Kommer det grå/hvit røyk ut av eksosen idet du forsøker å starte? 

 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/11/2019 den 8:52 PM, Jesper1201 skrev:

Når du forsøker å starte i kulda, tenner den litt, på noen sylindre og etterhvert så kommer den eller er det helt dødt til den plutselig starter? 

Kommer det grå/hvit røyk ut av eksosen idet du forsøker å starte? 

 

Hei. Den er helt død helt til den plutselig starter. Da tenner den og motoren går fint. Det kommer litt røyk ja, og lukter fuel. Som om det har blitt pøst på rikelig for å få den til å tenne. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/11/2019 den 8:39 PM, Coltaine skrev:

Ja tja, hvilken motor har du i denne da? 1.3 CDTI? 1.7 CDTI eller DI eller DTI?

Har hørt at 1.7l har hatt noe tull med dieselfilter som forårsaker surklelyd, riktig nok på tomgang eller sakte fart, dette er snakk om luft. Kan aldri forstå at det skal gå inn noe diesel mens man gløder iallefall, det har jeg aldri hørt om. Eller, med mindre man går tilbake til skikkelig gammel motor(Typ sent 1800 tall) der man måtte "gløde" innsuget for å få start, men det er ikke så veldig relevant lenger.

Ellers, så har de vel kontrollert at det faktisk kommer 12V til glødepluggene? Regner med at glødelampa tenner inne i bilen osv? Så lenge det er plussgrader så er det jo sjelden en moderne dieselmotor trenger noe gløding. Jeg ville iallefall begynt med å sjekke at strømkretsen til glødepluggene er i orden, lener da mot gløderelé som kan ha tatt kveld.

Her er det en 1.3 CDTI.  Jeg går jo ut i fra at verkstedet har målt at det faktisk gløder, men har ingen garanti for dette. Glødelampa i bilen lyser når jeg vrir om nøkkelen, lyser i noen sekunder, for så å slukke. Virke som den lyser lengre jo kaldere det er.  Jeg kan lite om motorer, så du har nok helt rett i at det ikke skal noe diesel inn mens man gløder. Lyden jeg hører, er nok drivstoffpumpen som jobber. Den lyden hører jeg kun når det er varmt vær, og bilen starter. I kaldt vær hører jeg ikke denne lyden, og bilen starer heller ikke. Kan temperatur påvirke drivstoffpumpen slik at den ikke gjør jobben sin ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår