Gå til innhold

Led pærer i fjernlys

Ranger emnet


karlfrm

Anbefalte innlegg

Det står jo på siden du linket til at de ikke er E-merket. Jeg er ikke advokat, men jeg tror det betyr at de ikke er lovlige å bruke på offentlig vei i Norge. Nå spørs det jo om noen gidder å begynne å ta ut pærene dine for å sjekke om de er E-merket hvis ikke lysene dine er oppsiktsvekkende. På mange biler laget de siste 20 årene må man jo ha verktøy og demontere deler av bilen for å ta ut pærene. På tross av den stive prisen og tvilsom lovlighet kunne jeg være interessert i denne typen pærer hvis de gir bedre lys enn halogenpærer, men ikke oppsiktsvekkende mye bedre, og har fargetemperatur som halogenpærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve lykta må være godkjent for den typen pære som er brukt uansett og det må være automatisk høyderegulering. 

Anbefaler heller ekstralys eller en lovlig ledbar. Syk pris på 2 lyspærer det der. 

Ofte må du gjøre inngrep i lykta da disse ledpærene stikker lenger utenfor enn vanlig halogenpære. 

 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, opelduude skrev:

Selve lykta må være godkjent for den typen pære som er brukt uansett og det må være automatisk høyderegulering.  

 

Må det være automatisk høyderegulering når det ikke er Xenon-lys?

4 timer siden, opelduude skrev:

Syk pris på 2 lyspærer det der.  

Prisen var stiv, men de skal vare 20 ganger så lenge som halogenpærer. Hvis man har tenkt å beholde bilen lenge kan det faktisk lønne seg. På min gamle Audi varer nok pærene, hvis de faktisk holder i 10000 timer, lengre enn bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bildene ser et i alle fall ut til at de har omtrent samme lysbilde som halogenpærer. Lyset ser ut til å være en del hvitere enn halogen uten at det i seg selv er et argument mot. 

På lykta i bilen min er det god plass bak fjernlys pæra, så det vil ikke være behov for modifisering for å få plass til kjølingen. 

Jeg tenker prisen bør sammenlignes med en ekstern led bar eller ekstralys, da er det i grunn ikke så ille hvis effekten er god. Enkelt bytte er jo også fristende! 

Mener jeg også har sett E-merkede pærer, og da begynner det å bli nærmere lovlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite skudd fra sidelinja her, selv om pæra skulle vise seg å være E-merket hjelper ikke dette når lampa ikke er godkjent for LED/Xenon eller hva du måtte montere.
En lampe som er blitt produsert med bakgrunn i en halogenpære vil ikke være/bli godkjent med konverteringskit, uansett.
Det vil være 2'er feil på PKK og mangellapp hvis du blir stoppet langs veien.
En ledbar eller annet godkjent fjernlys er et bedre alternativ, du får mer/bedre lys og det er lovlig å montere. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår