Gå til innhold

DEFA downgrading

Ranger emnet


trummis

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en bil med Defa-link montert i denne. Så det er mulig å styrre alt med en app. For å styrre med en app må en ha mobil dekning. Og det har vi ikke alle.

Så jeg vil bruke denne defa uten denne fancy app. Hvordan klarer jeg dette?

Jeg har fant under panser en Defa 450 009. Det er battery lader og noe slags brytter/relè.

Da finnes jeg 3 ganger 230V ledning. 1 gang INN, og 2 UT (motorvarmer og stikkkontakt i bilen)

Da er det 1 rød, 1 svart og en gul ledning.

Rød er +12V, svart er jord/-12V så jeg anta at den gule tråd styres batterylader fra denne 'Defa link hjerne'

Noen vet hva slags signal det er? +12V? eller -12V, eller noe lavere spenning?

Jeg kan ikke måle det selv fordi jeg kan ikke ha det virkende uten mobildekning. (så jeg har ikke denne app installert og ikke abonnement hos defa)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha undersøkt noe, så kan sikkert denne styringsboksen erstattes med en enkelt t-skjøt. 

Gul er styrestrøm, denne kommer sikkert fra styringsboksen og går muligens bort til et rele som aktiveres fra styringsboksen. 

Det du trenger å sitte igjen med er kun en t-skjøt uten inngang for styrestrøm. 

 

https://www.defa.com/no/produkt/y-stykke/  

Da skal ledningen som kommer fra kontakten i fronten av bilen kobles inn på denne på den ene siden, også skal ledning til motorvarmer og kupevarmer kobles til hver sin utgang. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spurt Defa.

Jeg forventet at svaret skulle være "gå til en installasjonsstasjon" men nei, jeg fikk godt svar!

Gul styres lader/relè med +12V og kan kobles til batteri med en sikring av 5A. Da er relè altid 'på', men trekkes strøm fra batteri.

Det skal vi midlertidig løses med en bryter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår