Gå til innhold

1,9 DDIS Clutch som ikke vil "ta" etter bytte

Ranger emnet


Jake

Anbefalte innlegg

Hei

Har delt gearkasse og motor og satt sammen igjen. Får ikke clutchen til å ta nå. Bare så vidt litte granne men den er veldig lett på pedalen og vil ikke fri ordentlig (nesten ikke i det hele tatt). Har luftet og luftet men ser ikke ut til å hjelpe. Hvordan kan man få luftet røret mellom lufteventilen og slavesylinderen (Det som sitter skjult inne i clutch huset). Kan ikke skjønne at man kan få ut luften der slik lufteskruen er montert. Den burde jo sittet lufting på slavesylinderen dersom man skulle få luftet gjennom hele røret?? Noen som har noe forslag på dette?? Vireker som det er luft iallefall blir noe bedre dersom jeg pumper mye på hovedsylinderen med pedalen men blir ikke nok trykk til at jeg får fridd den nok. Kommer ikke luft når jeg prøver å lufte nede ved gearkassen. Kan det være noe annet som er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ett rimelig kjent problem ja..

Det er egentlig ikke noe spesiell måte å gjøre det på. Men jeg har gjort en god del ganger. så er er mine tips..

Fyll opp beholderen, sett på en slange på luftenippel slik at væska havner oppi en beholder. Åpne opp lufteskruen og la den stå oppe i 20-30 min. Ikke trykk på pedalen eller noen ting.. 
Så stenger du den etter 20-30 min, også får du en til å sitte innvendig i bilen å pumpe trykk.. Å da mener jeg å sparke pedalen hardt i gulvet litt at du "sjokker" den, gjør det 4-5 ganger så åpner du, også gjentar du det til du har fin pedal. Det fungerer stort sett. Har hatt sinnssykt mange tilfeller hvor vi har gjort dette, og det fungerer.

Det fungerer dårlig med bremselufter. Og nei, det er ikke mulig å lufte noen andre steder enn lufteskruen.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er endelig clutchen luftet. Dette er ingen rett frem sak. Ikke rart om folk opplever store problemer med å få luftet clutchen. Jeg brukte oppskriften til nightking over her og det virket etter utallige knallharde shock pumpinger med påfølgende lufting. Til slutt (eg gjentar til slutt) så kom det ut skum gjennom lufteventilen. Da var det bare å fortsette prosedyren til alt skummet var borte og cluchen var god som ny igjen. Puhhhh. 

Så moralen er altså: ikke gi opp om du strever med dette. Følg prosedyren til nightking ovenfor med 30 min åpen lufteventil hvor væsken bare siger igjennom (husk å etterfylle hele tiden) Deretter er det bare å starte "shocktreatment" lufting inntil det hele "løsner". LYKKE TIL :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår