Gå til innhold

Elendig holdbarhet på lovpriste dekk

Ranger emnet


subarufører

Anbefalte innlegg

Ut fra egen erfaring er jeg skeptisk til endel dekktester. Vel og bra med tilsynelatende "sikre" dekk med godt veigrep, men tar testene hensyn til totaløkonomi?  Og hva hvis testvinner-dekkene slites ned så raskt at du fort kommer i den situasjonen at du kjører med for slitte dekk, da er de "sikre" dekkene kanskje ikke noe godt kjøp lenger, heller ikke sikkerhetsmessig? 

I fjor kjøpte jeg for første gang Continental Contact5 til min Subaru SV. Dekkene har fått topp karakterer for veigrep. Mine sommerdekk bruker å vare i tre-fire år med mine kjørelengder, men mine Continental-dekk ble totalt utslitte etter en sesong! Det ble mine dyreste dekk noen sinne, og det var så jeg praktisk talt så økt slitasje på den myke gummiblandingen fra tur til tur på varme sommerdager. Og et søk på nettet fant jeg beretninger om slike dekk som var utslitte allerede etter 8000 km! 

Jeg klaget til Continental-importøren, men fikk bare alminneligheter til svar om at kjørestil, dekktrykk, underlag osv påvirker slitasjen, som om jeg ikke skulle vite det! Men jeg har kjørt som jeg alltid har kjørt på de samme veiene  som før, og merkeverkstedet bekreftet at det ikke var noe feil med bilen, og dekkene var heller ikke skjevnt slitt, bare utslitt etter kanskje 12000 km. Men Continentals mann mente det hadde lite for seg å sende en formell reklamasjon via dekkforhandleren, for den ville neppe bli godtatt  av importøren.

Min lærdom: Ikke stirr deg blind på dekktester, som i de fleste tilfeller bare  vurderer hel nye dekk. Og for meg blir det aldri mer Continental.

Subaru-fører

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsipp bør du klage hos selger, ikke importør så du må prøve det.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-05-13-27 §30 og videre

Importøren har ingenting å godtå. Du har en dialog med selger.  Jeg skulle ikke gi meg så enkelt.

Er du medlem av NAF e.l.? Ellers forbrukerrådet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hvilke dekkmerker har du hatt gode erfaringer med? Hvor lang årlig kjørelengde har du? Selv har jeg gode erfaringer med Continental, men jeg kjører sjelden over 10000 km i året. Jeg har tidligere sett drosjesjåfører skryte av billigdekk som andre sjåfører har kalt bakelittsklier (fordi de var så harde). Det vil alltid være en viss motsetning mellom slitestyrke og veigrep. Jeg legger større vekt på veigrep enn på slitestyrke, ettersom veigrepet er essensielt for trafikksikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører kanskje 20000 km i året, men da brukes jo vinterdekk på omtrent halve distansen. Altså ble Continental-dekkene utslitt på 10000-12000 km, og noe slikt har jeg aldri nærheten av tidligere. Sagt på en annen måte: Dekkslitasjen med Continental på bilen tilsvarte mange kroner per mil!

Selvsagt ei veigrep viktig, men ved tester som skiller de «beste» dekkene fra andre utsettes vel dekkene for ganske ekstreme belastninger? Som hverdagsbilist med en kjørestil langt unna slike situasjoner (og hastigheter, vil jeg også anta, blant annet fordi jeg svært sjelden kjører på motorveier) vil jeg ikke betale flere kroner ekstra per mil for en slik svært marginal økt sikkerhet på sommerføre. Men vil noen gjøre det, så kjøp Continental og andre ekstremt «bløte» dekk.

 

Mvh Subaru-fører

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, subarufører skrev:

Jeg kjører kanskje 20000 km i året, men da brukes jo vinterdekk på omtrent halve distansen. Altså ble Continental-dekkene utslitt på 10000-12000 km, og noe slikt har jeg aldri nærheten av tidligere. Sagt på en annen måte: Dekkslitasjen med Continental på bilen tilsvarte mange kroner per mil!

Selvsagt ei veigrep viktig, men ved tester som skiller de «beste» dekkene fra andre utsettes vel dekkene for ganske ekstreme belastninger? Som hverdagsbilist med en kjørestil langt unna slike situasjoner (og hastigheter, vil jeg også anta, blant annet fordi jeg svært sjelden kjører på motorveier) vil jeg ikke betale flere kroner ekstra per mil for en slik svært marginal økt sikkerhet på sommerføre. Men vil noen gjøre det, så kjøp Continental og andre ekstremt «bløte» dekk.

 

Mvh Subaru-fører

 

Jeg har kjørt på Continentaldekk i mange år og aldri opplevd noe i nærheten av det du forteller. Jeg har hatt dekk fra Continental som jeg har brukt i så mange år at jeg har vurdert å bytte dem ut på tross av at de ikke har vært utslitt. Jeg tror du har vært uheldig med de dekkene du kjøpte. Det kan ha skjedd en feil i produksjonen. Jeg vil anbefale deg å reklamere. Hvis det ikke hjelper ville jeg tatt kontakt med NAF eller lignende med tanke på å få testet gummiblandingen i dekkene.

Jeg synes også det er merkelig at du dømmer ett av de største dekkfirmaene nord og ned på grunn av en uheldig opplevelse. Hvis dekk fra Continental gjennomgående hadde vært så lite slitesterke burde andre også ha reagert på det. Jeg var akkurat utenfor og sjekket beholdningen av Continentaldekk. Jeg har et sett PremiumContact 5 (sommerdekk) fra 2014 og et sett VikingContact 5 (vinterdekk) fra 2012. Ingen av dem er utslitt. Sommerdekkene kjøpte jeg nye, vinterdekkene kom med en bil. Jeg har ikke brukt de sommerdekkene det siste året da de hører til den gamle bilen min, men jeg kjørte rundt 20000 km i året da jeg kjøpte dem (pendlet fra Askøy til Åsane). Hvis de dekkene hadde vært like lite slitesterke som dine skulle de vært utslitt etter en sesong. Det var de ikke. Jeg har ikke ført statistikk over hvor langt de har rullet, men etter kjørelengden da jeg kjøpte dem, når jeg sluttet å pendle, nåværende kjørelengde og når jeg parkerte den gamle bilen har de nok rullet 25000 km.

Du har ikke svart på hvilke dekk du har brukt tidligere. Jeg lurer også på hvilken modell Contnentaldekk det var du kjøpte.

Du har ikke skrevet hvordan dekkene ble slitt. Ble de slitt jevnt over hele slitebanen, ble de slitt midt på, på begge sider, eller bare på en side?

Når det gjelder trafikksikkerhet og de ekstreme belastningene du skriver om: Også rolige hverdagsbilister kan utsette dekkene for ekstreme belastninger, f.eks. hvis man bråbremser eller må foreta en unnvikende manøver på grunn av en hindring som plutselig dukker opp i veien.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis «piddien» sjekker på nettet, vil han finne at jeg ikke er den eneste som har fått en ubehagelig overraskelse med de prisvinnende Continantal-dekkenes dårlige slitestyrke. For eksempel forteller en navngitt Mercedes-eier til DinSide at hans bakdekk fra C var utslitte etter 7500 km, og dekkene hans var, som mine, jevnt slitt. Og ved klage til forhandleren fikk han, ifølge DinSide, beskjed om at dette var som forventet med denne typen dekk. Jeg fikk også beskjed, da jeg kontaktet Continental-forhandleren, som at det hadde lite for seg å sende en reklamasjon gjennom forhandleren, fordi en slik klage nok ikke ble godtatt. Det var ikke minst derfor jeg har valgt å gå ut og advare mot å stirre seg blind på omtalen av Continantal-dekken som testvinnere. Ja, bløt gummi gir godt veigrep, men dårlig slitestyrke, og særlig på varme sommerdager som i sommer kan slitasjen på tørr asfalt og oljegrus bli ganske ekstrem. Det finnes da også tester som viser at Continental-dekk kommer dårlig ut på slitestyrke, men de fleste tester tar jo ikke for seg denne egenskapen.

«piddien» spør hva slags dekk jeg har brukt tidligere. Jeg skjønner ikke ha det egentlig har med saken å gjøre, men jeg kan forteller at jeg har kjørt minst et par millioner kilometer med personbil og selvsagt har kjørt med flere typer dekk, men ingen med i nærheten så dårlig slitestyrke som Continental. Og jeg forbeholder meg retten til å fortelle om min erfaring, enten enkelte liker det eller ikke.

 

Subaru-fører

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er gjerne forskjeller ute og går, eller du har fått av et «dårlig» parti? Ligger en test på nettet, utført av NAF, der de har testet slitasje på forskjellige typer vinterdekk, deriblant Continental. Er ikke så store forskjeller, så tipper dekkene du har kjøpt ikke var som de skulle være. Har selv Continental-dekk (225/45-17 91Y) på en Audi A3, da sommerdekk type Conti sport contact 3, som slites veldig sent. Kjørt ca 30000 km og gjenværende dekkmønster er ca 6 mm. Dog har jeg aldri hatt dekk som lager mer dekkstøy, bråker noe helt forferdelig. Kjøper aldri de igjen. Continental vinterdekk unngår jeg da jeg (personlig) mener at de er ikke SÅ mye bedre enn andre til adskillig lavere pris. Har nå Good Year, Kumho og Sailun vinterdekk, alle piggfrie, og alle fungerer til sitt bruk. Kjører man med fornuft så fungerer de fleste dekk :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten replikk til sistnevnte som refererer til NAF-test på vinterdekk. På vinterdekk, og spesielt vinterdekk med pigg, er dette at dekkene blir nedslitt på norske veier vel ikke noe stort problem. Jeg har nå fem år gamle vinterdekk der en knapt ser slitasje på selve gummien, men veigrepet et kraftig redusert fordi piggene er nedslitt og gummien blitt for hard, så de skal skiftes nå.

 

Subaru-fører

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naf test må du uansett ta med en stor klippe salt. Det er bare 1 dekkstørelse under 1 biltype.

Når samme bilmodell ble levert i en annet utgave med annet dekkstørelse kan det ble helt annet resultat.

Samme når du har en annet merke bil med tilfeldig denne dekkstørelse de har testet kan resultat også ble helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Quattro73 skrev:

Er gjerne forskjeller ute og går, eller du har fått av et «dårlig» parti? Ligger en test på nettet, utført av NAF, der de har testet slitasje på forskjellige typer vinterdekk, deriblant Continental. Er ikke så store forskjeller, så tipper dekkene du har kjøpt ikke var som de skulle være. Har selv Continental-dekk (225/45-17 91Y) på en Audi 3, da sommerdekk type Conti sport contact 3, som slites veldig sent. Kjørt ca 30000 km og gjenværende dekkmønster er ca 6 mm. Dog har jeg aldri hatt dekk som lager mer dekkstøy, bråker noe helt forferdelig. Kjøper aldri de igjen. Continental vinterdekk unngår jeg da jeg (personlig) mener at de er ikke SÅ mye bedre enn andre til adskillig lavere pris. Har nå Good Year, Kumho og Sailun vinterdekk, alle piggfrie, og alle fungerer til sitt bruk. Kjører man med fornuft så fungerer de fleste dekk :)

Hva som er gode vinterdekk kommer mye an på hva slags føre man kjører på. Jeg hadde noen dekk for flere år siden som var veldig gode på is, men elendige på slaps. Jeg tror de het Michelin Maxi-Ice (velvalgt navn i tilfelle). Her på vestlandskysten trenger man vinterdekk som er bra på de fleste typer føre, enten det er slaps, snø, is, vått eller tørt.

Jeg har aldri prøvd noen sportsutgaver av Continental sine dekk, bare økonomi, premium og piggfrie vinterutgaver, og din beskrivelse frister ikke til å prøve dem i fremtiden.

Når det gjelder påstanden om at de fleste dekk fungerer om man kjører med fornuft, så tar den ikke høyde for at andre trafikanter kan oppføre seg ufornuftig. Det er nettopp når uforutsette situasjoner fører til at man må bråstoppe eller foreta en unnamanøver man trenger gode dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, subarufører skrev:

Hvis «piddien» sjekker på nettet, vil han finne at jeg ikke er den eneste som har fått en ubehagelig overraskelse med de prisvinnende Continantal-dekkenes dårlige slitestyrke. For eksempel forteller en navngitt Mercedes-eier til DinSide at hans bakdekk fra C var utslitte etter 7500 km, og dekkene hans var, som mine, jevnt slitt. Og ved klage til forhandleren fikk han, ifølge DinSide, beskjed om at dette var som forventet med denne typen dekk. Jeg fikk også beskjed, da jeg kontaktet Continental-forhandleren, som at det hadde lite for seg å sende en reklamasjon gjennom forhandleren, fordi en slik klage nok ikke ble godtatt. Det var ikke minst derfor jeg har valgt å gå ut og advare mot å stirre seg blind på omtalen av Continantal-dekken som testvinnere. Ja, bløt gummi gir godt veigrep, men dårlig slitestyrke, og særlig på varme sommerdager som i sommer kan slitasjen på tørr asfalt og oljegrus bli ganske ekstrem. Det finnes da også tester som viser at Continental-dekk kommer dårlig ut på slitestyrke, men de fleste tester tar jo ikke for seg denne egenskapen.

«piddien» spør hva slags dekk jeg har brukt tidligere. Jeg skjønner ikke ha det egentlig har med saken å gjøre, men jeg kan forteller at jeg har kjørt minst et par millioner kilometer med personbil og selvsagt har kjørt med flere typer dekk, men ingen med i nærheten så dårlig slitestyrke som Continental. Og jeg forbeholder meg retten til å fortelle om min erfaring, enten enkelte liker det eller ikke.

 

Subaru-fører

Grunnen til at jeg spør om hva slags dekk du har brukt tidligere er for det første fordi det er relevant hva slags sammenligningsgrunnlag du har, for det andre at det kan være interessant å vite hva slags dekk jeg skal vurdere å bytte til hvis jeg skulle bli misfornøyd med slitestyrken på dekkene. For ordens skyld vil jeg nevne at jeg kjører på Michelin dekk for øyeblikket (de fulgte med bilen). En av grunnene til at jeg har kjøpt mye Continentaldekk er at jeg jobbet i nærheten av en forhandler som hadde gode priser på dem.

Når det gjelder den Mercedes-eieren, så kjørte han en bakhjulsdrevet bil med ekstrem motorisering og det var bakdekkene som ble utslitt. Kraftig motor og bakhjulsdrift gjør det veldig lett å slite ut bakdekk hvis man gir gass for fort etter svinger. På en så gammel bil som han hadde (2000-modell) er det kanskje ikke så god antispinn heller. På min 2002 Audi er det dårlig antispinn, og hvis jeg gir for mye gass og det er fuktig lar den meg spinne ved start fra stillestående, spesielt hvis jeg svinger samtidig, selv om jeg bare har 102 hk.

Selvfølgelig må du få lov til å fortelle om din erfaring, det virker bare som om du blir sint fordi andre ikke har samme erfaringer som deg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, piddien skrev:

Hva som er gode vinterdekk kommer mye an på hva slags føre man kjører på. Jeg hadde noen dekk for flere år siden som var veldig gode på is, men elendige på slaps. Jeg tror de het Michelin Maxi-Ice (velvalgt navn i tilfelle). Her på vestlandskysten trenger man vinterdekk som er bra på de fleste typer føre, enten det er slaps, snø, is, vått eller tørt.

Jeg har aldri prøvd noen sportsutgaver av Continental sine dekk, bare økonomi, premium og piggfrie vinterutgaver, og din beskrivelse frister ikke til å prøve dem i fremtiden.

Når det gjelder påstanden om at de fleste dekk fungerer om man kjører med fornuft, så tar den ikke høyde for at andre trafikanter kan oppføre seg ufornuftig. Det er nettopp når uforutsette situasjoner fører til at man må bråstoppe eller foreta en unnamanøver man trenger gode dekk.

Good Year Ultra Grip Ice scorer over Continental på alt utenom is og snø, der scorer de en anelse under. Jeg bor i kyst-Norge og her jeg bor er det bar og våt vei 95% av vinteren, resterende tørr vei eller snø/is - så vil tørre påstå Good Year er det mest fornuftige valget her - i den grad man kan stole på disse testene ;)

Andre trafikanters (manglende) fornuft eller kjøreferdigheter får man uansett gjort lite med, dog vil Good Year UGI komme best ut i mitt tilfelle - igjen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de siste årene kjørt på både Conti piggfritt, Nokian piggfritt og Goodyear pigg og piggfritt. 
Goodyear er en selvskreven vinner i min bok, først og fremst pga. egenskapene ved kjøring på våt vei og slaps. Snø- og isføre er forutsigbart hvis en kjenner bilen og har litt erfaring som sjåfør, slaps derimot er veldig utforutsigbart og dermed prioriterer jeg dekk som er gode på drenering, det er IKKE continental! 
 
 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår