Gå til innhold

Hvordan etter stramme håndbrekks vaier


Rs93

Anbefalte innlegg

Hei! Er en ganske ny bil eier, liker å prøve meg frem og har skrudd en del. Sliter med håndbrekket på glken min. Er en 220 2009 mod. Har tatt av og byttet skiver og sko, samt alle bevegelige deler. Har lagt skoene etter og, Men håndbrekket tar fremdeles for dårlig. Antar at jeg da også må etter stramme vaieren, men er det noen erfarne sjeler her som veit hvor jeg faktisk kommer til for å stramme vaieren på glken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri skrudd på Mercedes, men det er normalt autojustering på håndbrekk, må justeres etter bytte av bånd. Har du ikke skrudd sammen noe for å få montert skive over sko, altså slik at sko kollapser litt? Wire pleier man ikke justere etter bytte av sko/skiver.

 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært borti at det er automatisk justering på biler som har håndbrekksko innafor bremseskiva bak. 

Har alltid måtte justere etter eller bytte deler før eller etter hver pkk som regel, da dette er et dårlig system på alle biler som bruker det. 

Wirejustering sitter som regel enten inni bilen ved håndbrekkbetjeningen eller midt under bilen der hvor wirene deler seg og går ut til hvert sitt hjul. 

Kan også hende at varmeskjold til eksosen må demonteres for å komme til. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, opelduude skrev:

Har aldri vært borti at det er automatisk justering på biler som har håndbrekksko innafor bremseskiva bak. 

Har byttet bremser på flere biler med bremsesko på håndbrekk, bl.a. Volvo og BMW, de har justering i form av et «tannhjul» man kommer til å rotere med skive påmontert. Autojustering er gjerne feil ordvalg, men som jeg skrev; «må justeres etter bytte av bremsebånd». Vil anta det er noe lignende på Mercedes, men som sagt, har aldri skrudd på Mercedes. Ved å rotere justeringen kan man slakker ut sko for å ta av trommel, og justere sko tilbake mot trommel etter montering. Eksempelbilde fra E46.

XBIA9.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte sjekke av kuriositet, er likt på W211 som jeg antar trådstarter har. Klarer dog ikke helt å tyde om han faktisk har justert dette når han skriver; «har lagt skoene etter»?

Justeringen er på komponent 200.

158341d1243900844-parking-brake-cable-ad

W211, likt som på andre merker.

pic07.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår