Gå til innhold

Moment kamaksel

Ranger emnet


RuneNyg

Anbefalte innlegg

Hydrauliske løftere. Ja, sett de inn med olje, monter kamaksel og tøm en skvett olje på kam/løftere før toppdeksel monteres. Husk også olje på opplagringene/kambukkene før montering av kam. Ikke start motor før det har gått en time etter at kam er montert, og når motor startes kan det tenkes at det tikker litt, dette er helt normalt. Rett etter oppstart, ikke la motor gå på tomgang, men kjør en tur til tikking forsvinner, turtall rundt 2000-2500 omdr.

En annen viktig ting er å sjekke timing på register, er merke på kamdrev og svinghjul, samt rotor skal peke ca mot merke i fordelerhus (slik det var før demontering). Like viktig er å påse at drev bak på kam går fint i inngrep med drev til fordeler MENS kambukker skrues ned og tightes. Tighter du opp kam uten å sjekke dette, kan du ende opp med å ødelegge/bøye kamaksel og/eller fordeleraksel.

Viktig at veiv står i ØD og de to fremste lobene på kamaksel peker opp når kam monteres, ellers kan du bøye ventiler.

 

Jeg har tidligere laget en guide for dette, denne finner du her --> 

 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår