Jump to content
Bilforumet.no
ailisa

Montering av nytt frontdemper kit - får ikke bremseskive/nav i posisjon

Rate this topic

Recommended Posts

Jeg har kjøpt Monroe struts/coil kit til min Forester 2005. Tanken var at det skulle være kjempeenkelt å bytte hele kitet uten å trenge noen fjærklemme. Men nå har jeg støtt på et problem. Når jeg satte på plass demperen så får jeg ikke trykt bremseskivene tilbake i posisjon slik at jeg får boltet fast demperen. Bremseskivene har falt utover slik at de ikke står loddrett lenger, og det virker som om det kan være akslingen som butter i mot. Trenger noen tips og triks her, for når jeg prøver å google dette får jeg bare opp masse videoer som viser problemfri bytting av demper.

mvh aili

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når du snakker om «bremseskive» så sikter du her til spindel? 

Det som har skjedd er at indre drivledd har hoppet ut når du har holdt på. Demonter drivaksel og vipp av mansjett på indre ledd, montér sammen leddet og sett på mansjetten igjen (her trenger du spesialklemmer og tang). 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timer siden, Jesper1201 skrev:

Når du snakker om «bremseskive» så sikter du her til spindel? 

Det som har skjedd er at indre drivledd har hoppet ut når du har holdt på. Demonter drivaksel og vipp av mansjett på indre ledd, montér sammen leddet og sett på mansjetten igjen (her trenger du spesialklemmer og tang). 

Hei og takk for at du tok deg tid til å svare.

Ja,  jeg mente vel spindel? Altså hub/nav. Det du skriver  var det jeg fryktet :(  Forstår jeg deg riktig at hele akslingen må ut? Altså det holder ikke å demontere det leddet som sitter festet til spindelen?

Jeg var obs på å binde opp spindelen da jeg tok ut den gamle demperen men den nye var så vanskelig å få på plass at det ble en del jenking og da må skaden ha skjedd. Nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal deale med dette, tror kanskje det blir litt for omfattende for meg å ta ut drivakslingen, aner ikke hva det innebærer og hvilke verktøy jeg trenger. Og bilen står bare på en liten jekk i oppkjørselen, så det er vanskelig å komme til langt under. Og jeg kan jo ikke sette på hjulet for å taue bilen til en garasje heller. Virker som dette ble en dyrkjøpt leksjon :(

Uansett, takk for forklaringen. Da slipper jeg å prøve andre ting ihvertfall. Har fått andre forslag om å løsne stabilisatorstaget men kan ikke se at det skal hjelpe, tror kanskje ikke personen forstod problemstillingen ordentlig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis indre ledd er skrudd (noe jeg tror det ikke er) så løsnes skruene, hvis det er tredd inn i kassa holder det med et lite sprett på strategisk sted og gi det en dytt ut. Kan være det renner ut girolje, men du har egentlig ikke mange andre muligheter. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.