Gå til innhold

Montering av nytt frontdemper kit - får ikke bremseskive/nav i posisjon

Ranger emnet


ailisa

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt Monroe struts/coil kit til min Forester 2005. Tanken var at det skulle være kjempeenkelt å bytte hele kitet uten å trenge noen fjærklemme. Men nå har jeg støtt på et problem. Når jeg satte på plass demperen så får jeg ikke trykt bremseskivene tilbake i posisjon slik at jeg får boltet fast demperen. Bremseskivene har falt utover slik at de ikke står loddrett lenger, og det virker som om det kan være akslingen som butter i mot. Trenger noen tips og triks her, for når jeg prøver å google dette får jeg bare opp masse videoer som viser problemfri bytting av demper.

mvh aili

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du snakker om «bremseskive» så sikter du her til spindel? 

Det som har skjedd er at indre drivledd har hoppet ut når du har holdt på. Demonter drivaksel og vipp av mansjett på indre ledd, montér sammen leddet og sett på mansjetten igjen (her trenger du spesialklemmer og tang). 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Jesper1201 skrev:

Når du snakker om «bremseskive» så sikter du her til spindel? 

Det som har skjedd er at indre drivledd har hoppet ut når du har holdt på. Demonter drivaksel og vipp av mansjett på indre ledd, montér sammen leddet og sett på mansjetten igjen (her trenger du spesialklemmer og tang). 

Hei og takk for at du tok deg tid til å svare.

Ja,  jeg mente vel spindel? Altså hub/nav. Det du skriver  var det jeg fryktet :(  Forstår jeg deg riktig at hele akslingen må ut? Altså det holder ikke å demontere det leddet som sitter festet til spindelen?

Jeg var obs på å binde opp spindelen da jeg tok ut den gamle demperen men den nye var så vanskelig å få på plass at det ble en del jenking og da må skaden ha skjedd. Nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal deale med dette, tror kanskje det blir litt for omfattende for meg å ta ut drivakslingen, aner ikke hva det innebærer og hvilke verktøy jeg trenger. Og bilen står bare på en liten jekk i oppkjørselen, så det er vanskelig å komme til langt under. Og jeg kan jo ikke sette på hjulet for å taue bilen til en garasje heller. Virker som dette ble en dyrkjøpt leksjon :(

Uansett, takk for forklaringen. Da slipper jeg å prøve andre ting ihvertfall. Har fått andre forslag om å løsne stabilisatorstaget men kan ikke se at det skal hjelpe, tror kanskje ikke personen forstod problemstillingen ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis indre ledd er skrudd (noe jeg tror det ikke er) så løsnes skruene, hvis det er tredd inn i kassa holder det med et lite sprett på strategisk sted og gi det en dytt ut. Kan være det renner ut girolje, men du har egentlig ikke mange andre muligheter. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår