Gå til innhold

Toyota Verso-S starter ikke

Ranger emnet


Vibs

Anbefalte innlegg

Hei,

kjøpte en 2011 modell Toyota Verso-S i slutten av mai. Etter to uker opplevde jeg at jeg rygget og dauet bilen og så ville den ikke starte igjen. Alle lysene virket og air-conditon - utenom det var bilen død.. Etter 2-3 ganger så startet den igjen og jeg tenkte ikke mer over det enn at det kanskje var uflaks men igår skjedde det igjen. Bilen hadde stått i ro i noen timer og når jeg skulle starte den så ville den ikke det, lys og aircondition virker, i tillegg skjedde det idag etter at den hadde stått i ro ca halvtime. Skal snart reise på ferie med datteren min og det er skikkelig kjipt om bilen slutter å virke midt i ferien :/ 

Noen som er kjent med dette problemet og om det vil være dyrt å fikse ? Har kjøpt bilen privat så det er vel ikke så mye å hente hos bilselger om det er noe feil med bilen ?  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Dette lyder på en måte kjent. Har samme problem med en eldre Verso hvor det grönne lyset på startknappen forsvinner tidvis og når det måtte passe bilen. Toyotas innstilling til problemet har värt tilfeldig delebytting til verdien av bilen har värt overskredet og feilsökingen stoppet av den grunn. Med andre ord ikke veldig imponerende feilsöking selv om verkstedets arbeidskjemaer har blitt fulgt. Fakta er at det er en rekke mulige enheter og kontakter som kan gi en feilmelding til systemet, og de ser ut som de er spredd på flere steder i bilen, og ikke bare bremsepedalens bryter. Feilsöking kan også bli til for mange timer hvis man til eksempel begynner med starteren, som man gjerne gjorde i eldre dager. Kanskje egen logikk og feilsöking blr langt rimeligere og forhåpentlig gir et bedre resultat.?

Har du egne erfaringer?  (Redigert)

Endret av The Geek
Skrivefeil og dårlig fremstilling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan föye til at Toyota ser ut til å ha en hemmelighets fremgangsmåte som gjör at informasjoner om komponenter og fremgangsmåter ved feilsöking samt komplette skjemaer ikke offentliggjöres eller oppgis til kunder. Det blir dermed omtrent umulig å reparere eller feilsöke komponenter i bilen selv for eier. Det vil dermed si at elektronisdke komponenter og andre enheter som måtte väre reparerbare for personer med slik kunnskap, eller å vurdere fremgangsmåter i reparasjons fremgangsmåter benyttet av Toyote verksteder. Det er i praksis slik at arbeidstimer og dokumenterte fremgangsmåter internt ikke gis tilgang for kunder. Det er altså til eksempel tale om byttedeler og andre deler til langt over andre komersielle delepriser uten at kunden normalt gis andre valg enn å si ja eller nei til et bytte som ofte fremstilles som esensielle, uten at det behöver å väre sant. Men det er likevel trolig at reparatören ut fra de lokale fremgangsmåtene tror at det er sant.
Derfor kan feilsöking på et Toyota verksted fort kunne overstige bilens verdi, hvis man ikke har full oversikt over den mulige problematikken i en feilsökning. Dette er sjelden i kundens interesse.
Skjemaer over eventuell elektronikk som det er mye av i dagens biler fölger ikke med bilens papirer som i tidligere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har oversikt over de reparasjonsmanualer som brukes av Toyota-verksteder og om de virkelig blir hemmeligholdt?
Styringen av startprosessen ser ut til å være mer innviklet enn man har forstått, og kan dette gjelde flere modeller enn Verso?
På noen modeller var det en inspeksjonsluke på høyre nedside av gear-konsollen, noe som antyder at det kunne være et behov for nettopp inspeksjoner i enkelte modeller.
Her finnes det en rekke komponenter, koplingsenheter og releer som kan påvirke om lyset på startknappen tennes eller ikke.

Men finnes det et eller flere releer på den andre siden av torpedoveggen som er med i dansen?

Er det noen som vet mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår