Gå til innhold

Høyre bakhjul låst

Ranger emnet


Svrrr

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kan veldig lite om bil, men er greit nok teknisk anlagt, så håper på å fikse Poloen min selv. Det er altså snakk om høyre bakhjul som er låst, bilen har stått urørt ute i noen uker og det har regnet mye. Jeg har hørt at å banke på trommelen skal fungere, men utfordringen er at bilen står i en bakke og det er dermed ikke trygt å jekke den opp. Alternativet er da å kjøre et stykke mens hjulet skraper seg bortover asfalten. Jeg har forsøkt å banke litt på boltene uten å ta av hjulet uten noe hell.

Hva burde jeg gjøre?

Kan det være håndbrekket som har hengt seg? Jeg åpnet dekselet ved håndbrekket inne i bilen for å se på vaierne der (det er to, antar at det er en til hver side?). De var begge slappe når brekket er av og stramme når det er på, men de delene som samler vaierne til selve brekkstanga fikk det til å se litt ut som om den ene vaieren var litt lengre enn den andre.. men begge var som sagt slappe da jeg trakk i dem.

Blir voldsomt glad for alle som kan gi råd!

Mvh
Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør bilen til flatt terreng og prøv å slå forsiktig på trommel, antar det er trommelbremser bak, du opplyser lite om dette. Hjelper det ikke på noen måte så kan du slakke hjullageret (om mulig) og få mer bevegelse på trommel - til å få bremsebånd tilbake.

Ellers ville jeg begynt med å skru av hjulet og forsøkt å presse armen (markert på bildet) bakover. Er også mulig å trykke opp kilen til selvjusteringen (bilde under), kan nok sitte godt dersom arm til håndbrems (inni trommel) henger fremme. Kilen og armen kommer du til gjennom et bolthull, om du kommer til kilen kommer an på hvilken stilling bolthull i trommer har.

 

PB.JPG

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig. Har det først sittet fast så ville jeg sjekket håndbrekkwire til det hjulet som henger, kan være den går tregt i strømpen. Eller i alle fall sjekke om håndbrekk går helt av etter bruk, henger det bittelitt så blir det veldig varmt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår