Gå til innhold

Ranger emnet


STAUG84

Anbefalte innlegg

Hei.

Usikker på hvor dette emnet hører hjemme i forumet, men håper noen kan være behjelpelig til tross.

Har ønsker om å kjøpe en campingvogn for første gang, så er helt uerfaren på området når det kommer til krav til eventuelle førerkort, beregningsgrunnlag osv

Jeg har bare førerkort KL B. Må jeg ha BE for å kunne trekke campingvogn?

Legger ved et bilde av beregningsgrunnlag for bilen min. Hvilken av punktene er det jeg skal forholde meg til her ? 

Hva er MAX kg på campingvogn som jeg kan trekke med denne bilen? Har sett på en campingvogn som har følgende info : Totalvekt 1400 kg / Egenvekt 1200 kg / Nyttelast 200 kg - vil jeg kunne trekke denne lovlig, og med KL B førerkort?

Takk på forhånd for svar :)

Skjermbilde 2019-06-12 kl. 14.48.42.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes også en fin app til mobiltlf som Vegvesenet har laget som heter Bil og Henger her kan du legge inn førerkortklassen din og få et ferdig utregnet svar, pluss du kan lagre biler og tilhengere og kombinere de fritt, funker veldig bra synes jeg.

Men i utgangspunktet så kan man med førerkortklasse B tatt før en viss dato kjøre bil og henger så lenge total tillatt vogntogvekt ikke overskrider 3500 kg, det er den såkalte "campingvogn regelen". Se link under, forklarer det egentlig ganske klart.

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Trekking+av+mindre+henger/personbil-mv.og-trekking-av-tilhenger-med-tillatt-totalvekt-over-750-kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/13/2019 den 2:26 AM, Coltaine skrev:

Finnes også en fin app til mobiltlf som Vegvesenet har laget som heter Bil og Henger her kan du legge inn førerkortklassen din og få et ferdig utregnet svar, pluss du kan lagre biler og tilhengere og kombinere de fritt, funker veldig bra synes jeg.

Men i utgangspunktet så kan man med førerkortklasse B tatt før en viss dato kjøre bil og henger så lenge total tillatt vogntogvekt ikke overskrider 3500 kg, det er den såkalte "campingvogn regelen". Se link under, forklarer det egentlig ganske klart.

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Trekking+av+mindre+henger/personbil-mv.og-trekking-av-tilhenger-med-tillatt-totalvekt-over-750-kg.

 

På 6/12/2019 den 10:31 PM, Jesper1201 skrev:

Legg inn reg.nr på bilen din her, så får du i klartekst hva du kan ha som tillatt totalvekt og aktuell vekt. 

https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

Takk for tips. Ja har vært på vegvesen.no å forsøkt å regne ut, det er der bildet kommer fra :-) Jeg bare forstår ikke så mye av sånn der egenvekt, nyttelast, totalvekt, beregning med og uten brems osv osv, hehe. MEN, som jeg forstår det nå, så kan jeg da faktisk trekke campingvogn med KL B, så fremt ikke bil + campingvogn ikke overstiger en totalvekt på 3500 kg ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår