Jump to content

Rate this topic


Ole Magnus
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har et problem med min baleno 2000 model. Bilen er en 1,6 liter og den koker. Spurte en kompis tidligere og han sa at dersom den øvre og den nedre slangen på radiatoren har forskjellig temperatur er det vannpumpa som er gåen. Så jeg bestilte ny vannpumpe og gikk igjennom et rent helvete for å skifte den. Vannpumpa er skifta og problemet består. Hva annet kan det være? Av andre nyttige opplysninger kan det nevnes at de to slangene som går inn til varmeapparatregisteret er kalde, like kalde. Selv om den øverste radiatorslangen er glovarm. Kan det være termostaten som er problemet? I såfall føler jeg meg jævlig dum etter å ha brukt flere timer på å skifte vannpumpe.

Mvh. Ole Magnus

Link to comment
Share on other sites

Øvre og nedre radiatorslange vil kun ha samme temperatur dersom du står i ro og radiatorvifte ikke går (ingen luftsirkulasjon gjennom radiator). Varmeregister er som regel alltid utenfor termostat, altså vil du får varme i bilen selv om radiator ikke er åpen. Defekt termostat pleier som regel gi lavere/for lav motortemperatur under kjøring. Ut fra dette er nok ikke termostat synderen, og dine symptomer høres mest ut som defekt vannpumpe - men den er jo ny... Du har ikke etterfylt frostvæske og blandet forskjellige typer/farger? Det kan bli til brun gele.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

Termostat kan i noen skjeldne tilfeller "skjære" seg eller kante eller hva nå enn, så de kiler seg i lukket stille. Skjer ikke ofte, men det kan skje. Har også sett at voksen i termostaten har lekket ut og forhindret termostat i å åpne tilstrekkelig.

Om termostaten er noenlunde lett tilgjengelig så er det kanskje en ide å ta den ut og legge den i en kjel med ~85 grader varmevann og se om den åpner.

Ellers så er det som Quattro73 sier.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for hjelp!

Når det gjelder termostat var det det jeg også mente. At motoren aldri blir ordentlig varm. Jeg har kun fylt blå frostvæske i henhold til instruksjonsboka og da jeg skifta vannpumpa i går rant all frostvæske fint av og den så fin ut. Da jeg var ferdig blandet jeg ny, 50/50 konsentrat og vann, og fylte på.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Ole Magnus skrev:

Hei og takk for hjelp!

Når det gjelder termostat var det det jeg også mente. At motoren aldri blir ordentlig varm. Jeg har kun fylt blå frostvæske i henhold til instruksjonsboka og da jeg skifta vannpumpa i går rant all frostvæske fint av og den så fin ut. Da jeg var ferdig blandet jeg ny, 50/50 konsentrat og vann, og fylte på.

Motor blir aldri ordentleg varm - men koker?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, Quattro73 skrev:

Motor blir aldri ordentleg varm - men koker?

Hehe. Jeg mente generelt at det var problemet når termostater går dukken. At de låser seg i åpen stilling slik at motoren aldri blir varm. Dette er ikke tilfelle hos meg. Isåfall må den være i lukket stilling, men da skulle ikke den øverste radiatorslangen være glovarm, skulle den? Kan det være at det er tett inni motoren?

Link to comment
Share on other sites

Bytt termostaten så er du sikker, koster lite. Samtidig får du en fin anledning til å gjennomspyle kjøleanlegget. Kople fra slanger til radiator, varmeregister osv og gjennomspyl disse og motor med hageslange, finner da fort ut om noe er tett. Har aldri skrudd på Suzuki, men må man lufte kjøleanlegget på din motor, altså for å få ut trappet luft? Når alt er gjennomspylt kan du med fordel gå over til G13 eller Peak life LL frostvæske.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By sondresteenh
      Jeg har problemer med AC i min Peugeot 308, 2007-modell. Kan først nevne at jeg har særdeles lite peiling på bil.
      Problemet er at jeg ikke får varm luft(som er ganske kjipt nå i kulden), i tillegg er det umulig å «styre» blåsingen. Med dette mener jeg at det f.eks ikke er mulig å skru av blåsing når bilen er i gang. Det er heller ikke mulig å justere opp og ned, eller få skikkelig gang på frontruta. 
      Jeg har sjekket kjølevæske(som så skitten ut) og sikringer (som ser greie ut). 
      Har noen peiling på hva som kan være galt? Er det bare å levere inn på verksted eller er det noe jeg kan gjøre selv? 
      På forhånd takk for all hjelp :)
    • By quattro75
      Hei. Radiator nedre del er kald og nedre kjøleslangen er kald. Mistenker sterkt termostat. Den ble byttet sammen med regreim for to mnd siden av en mekaniker. Er det mye jobb å bytte på disse motorene? Må man av med reima. Eller kan man få ut termostat uten å fjerne regreim? Finnes det en video på YouTube med forklaring? Gjelder en Audi 100 c4 2.6 1993 modell 
    • By anvebe
      Hei. Jeg har en Mazda 6 stasjonsvogn GH, 2008 mod., 140 hk diesel hvor motorlampa lyser. Har vert på verksted å de sier at intercooleren må skiftes. Det "spruter" vist ut av den.. Jeg har ikke skudd mye bil før, men jeg og andre jeg har pratet med syntes dette høres litt rart ut.. Det er vel en luft/luft intercoller, så hva spruter ut? Hører også med til historien at bilen var tom for kjølevæske (tanken var full for noen måneder siden, og aldri brukt mye kjølevæske før). Hvordan sjekker jeg best om intercooleren eller radiatoren leker? Fylte kjølevæske igår og lot den gå på tomgang 10-15min uten en dråpe på bakken, heller ikke etter å stått på samme plass over natten. Men bilen må kanskje kjøres skikkelig varm for å få lekasjen? Jeg prøvde meg fram med lekasjefinner på ene siden (der jeg kom til) på intercooleren med bilen gikk på tomgang uten å finne noe. Skal skru av fronten for å komme til hele i kveld.. Men må bilen gå på høyt turtall for å evt. finne en lakasje? Tips og råd motas med takk! 
    • By JEJ1963
      Har en Yaris 2015 hybrid med ca 83000 km på telleren. Har nå fått beskjed av verksted at vannpumpa er gåen, og må byttes. Syntes at det er er veldig svakt at en vannpumpe skal ryke etter kun 83000. Noen her på forumet som har vært ute for det samme, og har fått dette dekket av Toyota pga relativt ny bil og lav kmstand?
    • By Bard90
      Hei 
      Lurer på om noen har en fremgangsmåte for å bytte termostaten på denne motoren.
      prøvde i dag å vri vekk dynamoen men blir ikke nok plass. Bunn skruen til dynamoen går heller ikke ut (treffer radiatorviften) så er ikke så lett å få til virker det som.
      Må hele fronten av? 
      Har noe fremgangsmåte isåfall?
       
  • Populære emner nylig

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy