Gå til innhold

Suzuki Grand Vitara 2007- stopper i vått snøvær/sludd

Ranger emnet


Ejlisha

Anbefalte innlegg

Har en Suxuki Grand Vitara, 2007 modell, hvor motoren ved 4 anledninger siden desember har stoppet under kjøring. En rød lampe med STOP i midten lyser plutselig og motoren stopper. Det elektriske fungerer men motoren får jeg ikke start på. Vrir om tenningen og motoren prøver starte men går ikke. Dette har skjedd KUN når det har vært sørpevær, altså skikkelig slush på veien og våt snø i lufta. Ved de fleste tilfeller har bilen startet igjen når den kommer på verkstedet eller utover dagen når den har "tørket". Er det noen som kjenner til dette problemet?? 3 verksteder har tatt feilsøkinger og lett etter hva det kan være, men ingen finner noe....det må jo være noe som blir eksponert for væte/møkkavann/snø som gjør at tenningen og motoren ikke får kobling... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg kan absolutt ingenting om bil, og hvordan man leser ut feilkoder, kan man gjøre dette selv uten spesielt utstyr?  

Jeg antar at det er det verkstedene har gjort når bilen er blitt levert inn der- de sier de har tatt feilsøking, men at det ikke er kommet opp noe, for problemet er at lampen ofte er borte igjen når bilen kommer til verkstedet og bilen starter.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da drar du til et suzuki verksted å får utført diagnose. og ber om utskrift av feilkodene på bilen. 

Det virker rart at du har vært på verksted 3 ganger å ikke funnet noe feil på bilen,. Jeg skjønner at feilen bare er der noen ganger, men det blir alltid lagret en feil i styreenheten som kan leses ut i ettertid. Denne kan fortelle mye. Har du denne så er det enklere å vite hvor man skal begynne å lete hvertfall..

Uten dette er det vanskelig :)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene gangen fikk de opp en feilkode på "skinnetrykksregulering" eller hva han kalte det, men mente at det ikke hadde noe med saken å gjøre. De andre gangene har de ikke fått noe sier de. Suzuki verkstedet fant nada, og sa at det var fordi at feilkoder slettes etter 14 dager. Ba meg skifte batteri i bilnøkkelen fordi det kunne være feilen... 

men skal levere den inn igjen så de kan sjekke, og be om en historikk. Det skjedde jo igjen på mandag denne uken pga. det våte snøfallet som var. 

Tusen takk for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil. Feilkoder slettes ikke automatisk etter 14 dager :P De blir alltid lagret i minne til de blir slettet manuelt.

Er ikkenoe som heter skinnetrykkregulering. Kan være trykkregulator på dieselpumpa som er greia. Vært borti dårlig kontakt der. Regner med du har dieselbil?

Men du bør lese av feil

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/10/2019 den 10:48 PM, nightking skrev:

Det er feil. Feilkoder slettes ikke automatisk etter 14 dager :P De blir alltid lagret i minne til de blir slettet manuelt.

Er ikkenoe som heter skinnetrykkregulering. Kan være trykkregulator på dieselpumpa som er greia. Vært borti dårlig kontakt der. Regner med du har dieselbil?

Men du bør lese av feil

Må vel eventuelt være railtrykkgiver de snakker om? 1.9 DDiS er vel common rail motor, kan se for meg at noen har kjørt "rail" inn i google translate og fått "skinne" spyttet ut i andre enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
På 7/14/2021 den 6:30 PM, rtsu skrev:

Hei, elisha fant du ut hva den lampen var varsel for og hvorfor den kom? Denne lampen kommer opp av og til på bilen til min datter.

Du må lese av feilkoder. Hvis hun har rød motorlampe så er det mest sannsynlig noe galt med drivstoff. Denne feilen settes ved drivstoff feil som feks trykkfall osv.

 

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei nightking

jo burde vel lest av feilkoder, men i instruksjonsbok mener eg det står at lampen er overoppheting eller noe, men den kommer når motor er kald, og hvis man da kjører og stopper motor med å slå av tenning å starter igjen med å sette den i gir i fart, så forsvinner lampen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/20/2021 den 8:19 PM, rtsu skrev:

Hei nightking

jo burde vel lest av feilkoder, men i instruksjonsbok mener eg det står at lampen er overoppheting eller noe, men den kommer når motor er kald, og hvis man da kjører og stopper motor med å slå av tenning å starter igjen med å sette den i gir i fart, så forsvinner lampen. 

Ok, men du må nok fortsatt lese av feilkoder for å finne feilen på din bil :) Typisk feil kan være trykkregulator eller ledningsnettet til den

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår