Gå til innhold

Bilen tappes for kjøleveske, men finner ikke lekkasjen

Ranger emnet


mr.folkedal

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Opel Insignia 2011 mod som bruker èn liter kjøleveske i minuttet. Jeg klarer ikke å se hvor det kommer fra da den ikke lekker når bilen står på tomgang. Etter å ha kjørt i et par minutter er det tomt i tanken. Måleren viser fortsatt 90 grader, og jeg kjørte 3mil om natten med tom tank når jeg ikke hadde mulighet til å fylle. Måleren stod ennå på 90 grader.

Når jeg starter bilen og lar den gå på tomgang til den blir varm, øker vannmengden i ekspasjonstanken. Når jeg slår av tenningen kommer det høye "surkle" lyder og tanken er plutselig nesten helt tom.

Noen som har ide på hva dette kan skyldes? Kan det være EGR er tett og at den ikke klarer å kjøle skikkelig slik at vannet renner ut på en måte?

Setter stor pris på alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke om det går ut eksosen så er det ikke bestandig du ser det.  Nå som det er varmt ute så må du nesten lukte på eksosen kjenn om det er noe søttlukt som kommer ut der?

Så vil nesten tru de er der vannet går.

Men du har kjekket vannpumpen som har lekkasje så du kan utelukke den.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du konstanterer med noe bør du få satt trykk på anlegget. Alle verksteder fikser dette, hvis ikke får du kjøpt utstyr på Biltema tilsvarende verkstedstimen. 

Hvis det da heller ikke er noen synlig lekkasje er det stort sett kun tre mulige alternativer.

Lekkasje i varmeregister inne i bil, lekkasje i EGR kjøler eller toppakning.

En kompresjonstest vil ikke gi noe fornuftig i dette tilfelle, så det trenger du ikke kaste bort tiden på. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for svar.

Vannpumpe og register ble byttet for èn måneds tid siden. Det lakk før dette og

Jeg skal prøve å få tatt en trykktest av systemet. Jeg fant noe utstyr på Biltema ( https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/motorverktoy/kjolevaskeverktoy/trykktestersett-for-radiator-2000020967 ) som gjerne er like greit å kjøpe først som sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
På 4/24/2019 den 1:27 PM, mr.folkedal skrev:

Hei

Jeg har en Opel Insignia 2011 mod som bruker èn liter kjøleveske i minuttet. Jeg klarer ikke å se hvor det kommer fra da den ikke lekker når bilen står på tomgang. Etter å ha kjørt i et par minutter er det tomt i tanken. Måleren viser fortsatt 90 grader, og jeg kjørte 3mil om natten med tom tank når jeg ikke hadde mulighet til å fylle. Måleren stod ennå på 90 grader.

Når jeg starter bilen og lar den gå på tomgang til den blir varm, øker vannmengden i ekspasjonstanken. Når jeg slår av tenningen kommer det høye "surkle" lyder og tanken er plutselig nesten helt tom.

Noen som har ide på hva dette kan skyldes? Kan det være EGR er tett og at den ikke klarer å kjøle skikkelig slik at vannet renner ut på en måte?

Setter stor pris på alle innspill.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, mr.folkedal skrev:

Hei. 

Ja, vi fant en lekkasje på EGR kjøleren. Fikk tak i en ny, og lekkasjen ble borte. 2 uker etter at den ble skiftet, røk registerreimen, så nå står bilen på inspeksjon av de som skiftet reimen for 10.000 km siden 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår