Gå til innhold

ikkje start på a6 2006

Ranger emnet


low ride

Anbefalte innlegg

heei 

Har et stort problem som eg treng hjelp til på min 2.0 tdi når den ikkje vil starte. Har sjekket at filter funker og ikkje er tett. har sjekket at det er trykk inn på rail slik at den får trykk til dyser. Finner ikkje ut kva som gjer at den ikkje vil starte. Den starter på en sylinder når den får tilført silikonspray inn på dyse. Kan nokon her hjelpe med kva som kan vere galt. Har sjekket elektronikk og slettet ut ESP og ABS etter kvart som det har vært der. Det er ikkje mulig og fjerne dei kodane slik som det er siden dei ikkje forsvinner. Har fleire mekanikere som skrur som ikkje finner det sjølv?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trengs litt oppklaring her, da du snakker om rail og dyser. Med mindre du har hatt av toppdeksel har du ikke sett dysene. 

Denne motoren har ikke rail, den har en kanal i toppen som det går lavtrykkstilførsel til pumpedyse enhet. 

Hvor har du sjekket drivstofftrykk?

Har du lest ut feilkoder på motorstyring? Isåfall hva er disse feilkodene? 

Hva skjedde forut for at den ikke starter? Stoppet den brått uten forvarsel, eller har den blitt mer og mer kranglete? Har du skrudd på den og deretter er den død? Har du hatt noen symptomer tidligere som kan indikere at det er et påbegynnende problem? Tregstartet og/eller røff gange? 

Mer info gjør det lettere å gi relevant svar. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt bilen hos Opel siden faren min jobber der. Har da brukt bosch sin tester til og lese ut feilmelding. Har hatt av toppdeksel og sett ned på dyser og kommet fram til at dei er i orden. Meinte det var høgtrykkspumpe som tilførte inn på dyser men skal ikkje seie det sikkert. 

Bilen blei meir og meir kranglete og ville ikkje starte rett og slett. Blei veldig tungstarta på Morningen før den ikkje starta da eg skulle heim fra jobb. 

Får ingen feilkode på motorstyring. 

Har sjekket mengde inn på dyser og trykket ingen feilkode på det.

Den var død før eg begynnte og skru så har ikkje kommet så langt.

Har hatt av innsuget på turbo so er ikkje det som ligger og feiler.

skjønner rett og slett ikkje kva som kan gjere det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde den ujevn motorgange etter oppstart? 

Sjekk også oljenivå, om dette har steget og evt. om det lukter diesel. 

Alt av ledninger og kontakter under toppdeksel og gjennomføringskontakta i toppen er iorden? 

Det som kan ha skjedd er at en eller flere o-ringer til dyser har tatt kvelden og førtrykket blir så lavt inn på dyser at den ikke klarer å starte. Relativt omfattende jobb hvis en ikke har gjort det før og det krever spesialverktøy for demontering og montering av dyser. Før det steget tas så kontroller at EGR ikke spyr råtten eksos inn i innsug under startforsøk, enten ved å ta av EGR rør til innsug eller ved å montere en blokkering. (Ikke ofte det er slike EGR feil på denne motoren, men det bør utelukkes). 

Hvis dere er 100% sikker på at den får diesel inn til dyser og at førtrykk (mellom tandempumpe og inngang til drivstoffkanal i topp) er på +/- 5 bar eller mer ved startforsøk så er det ikke drivstoff som mangler, og da mindre trolig helt defekte o-ringer. 

Regner med mye basic’e ting som logiske verdier på diagnose er kontrollert etc. så nevner ikke alt som kan/bør sjekkes der. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) 

Hadde veldig ujevn gange etter oppstart og gikk veldig stygt. EGR er blendet so det er ikkje den som gjer det vertfall. 

Skal løyse ut dyser på fredag so då skal det sjekkes om det er dei som har ført til alt sammen. Så skal alle kontakter sjekkes under toppdeksel en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om rattvinkelsensoren ikke er kalibret eller defekt. Så vil ESP komme opp som feil på bilen da den trur at hjula eller vinklingen er ute av kurs.

Om den er defekt så er det å bytte sensoren så må du kalibrere den på nytt, for  å så slette feilen på ESP ABS . 

Men prøv å kalibere den se om det hjelper før bytte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår