Jump to content

Legacy 99 - Tung og starte når kald og fusker til den er varm

Rate this topic


kje067
 Share

Recommended Posts

Har en Subaru legacy 99 2.0L automat og har nylig byttet luftfilter, drivstoffilter og tennplugger. Nå har det seg slik at når bilen er helt kald må den startes rundt om kring 4-6 ganger første gang før den starter. Etter bilen er varm kanskje 1 eller 2. Når bilen er kald "kveles" motoren når gassen tråkkes inn over et vist punkt, over det punktet mister motoren all kraft turtallet stagnerer, og hvis gassen holdes inne på dette punktet i ca. 5 sekunder begynner turtallet veldig sakte og gå opp så fremst at den har fart nok til og ikke kveles. Har også nylig rengjort gasspjeldet. Når bilen har blitt tyynt med høyt turtall og motoren ordentlig varm kjører bilen som aldri før. Og hvis motoren er varm skjer det samme som når den er kald når etter at man fyller på drivstoff. 

Noen ideer på hva som kan være galt og eventuelt hva som må gjøres

Link to comment
Share on other sites

Den lista er lang, ble fordelerlokk og pluggledninger byttet samtidig med pluggene? Eller i det minste kontrollert?

Ellers så kan det jo være alt fra dårlig kompresjon til dårlig bensinpumpe til delvis tett eksosanlegg(katalysator), og sikkert vakumlekkasjer eller andre morsomme ting som ventiler som herker osv. Jeg ville nok begynt med å sjekke fordelerlokket osv først om det ikke ble gjort når pluggene ble byttet, vet at en del motorer var kresne på plugger før, usikker på hvor nøye det er nå om årene, har ikke skrudd noe særlig bensinbil på en stund, forrige jeg holdt på med var forgasser på for å si det sånn. Kanskje en tanke å sjekke tenningstidspunktet også, var ikke så uvanlig at fordeleren ble litt løs og flyttet seg over tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By GolfEven
      Hei,
      Kjøpt ny bruktbil for et par måneder siden. Dette er en VW Golf 1.2 TSI 2013. 
      Ble informert av selger at den brant en del olje, noe disse bilene vanligvis gjør. 
       
      Etter å ha kjørt en del kilometer, merket jeg at den brukte en del mer enn det jeg har lest er vanlig. Min brenner omtrent 0,5 liter på 350km. 
       
      Har også merket at den kan fuske litt på gasspådrag ved lavt turtall. Da kommer det ofte blå/hvit eksos. Dette fremkommer når bilen er varm og kald. 
       
      Noen som har noen formening om hva som kan være galt?
       
      På forhånd, takk for svar :) 
    • By Marius T
      Jeg har en Renault Laguna 2003 modell Bensin. Gått 186476 km
      I det siste har bilen min begynt å tikke, usikker på om det er ventilene som må byttes. Toppakningen er fin, det er ingen tegn til lekkasje fra ventilene. Men har noe oljelekkasje.
       
      Jeg legger ut en liten video så det et enklere for folk om de vet vet hva som er problemet. Men hadde også vært fint med en guide hvordan dette kan fikses?
      Høres ut som en Dieselmotor.
       
      https://files.fm/u/9e6wfjhmb
    • By Tinka3303
      Det er en ulyd i motoren men vet ikke helt hva som er årsaken! Trenger hjelp med å finne ut av det! Lytt å fortell gjerne hva du tror det er! (Er ikke registerkjedet, byttet det nylig) 
      Info: BMW 1-serie 118d n47 motor 2007 modell 

      FullSizeRender.mov
    • By kh-audia6
      Hei,
      Har en Volvo V50 1,6D 2005 modell som humper å går, men har i en god stund opplevd "tikkelyder" fra omkring motor. Opplever det ikke som ventiler eller løse dyser.
      Lyden er ikke konstant, men kommer og går litt...enkelte ganger hører jeg det godt når jeg kommer inn mot kryss/rundkjøringer og når jeg parkerer, når turtallet avtar.
      Eller merker jeg ingen ting på bilen driftsmessig, starter og går nokså godt.
       
      Noen som er kjent med dette problemet? og kanskje har funnet løsningen?:)
    • By Thomas l
      Hei;)
      min 07 mod auris 1,4 d. Mmt. Har vert pålitelig i mange år. Men nå i det siste har den begynt og fuske litt. Bilen ville ikke starte etter en stopp på en bensinstasjon for et par mnd tilbake, (Samme dag ble det utført en lett motorvask) Uansett hva jeg forsøkte var det ikke en lyd. Men alt fungerte normalt og ingen feilmelding dukket opp. Men starteren gikk ikke. Viking kom og banket på starteren og brukte startbooster. Bilen hadde stått og blitt kald på denne tiden. Etter og ha tatt giret fra N til E flere ganger så starten den plutselig. Viking klødde seg i huet og sa det kunne være starteren. Jeg fikk bilen til Toyota å der sto den i tre uker hvor de feilsøkte. De fant ingen feil. Så jeg byttet starteren, sjekket volten på batteriet og feilsøkt selv med diagnose verktøy. Ingen feil og finne. Enkelte dager starter ikke bilen (når den er kald) før jeg har tatt gir fra N til E et par ganger. Da fyrer den med en gang. Også kan jeg kjøre hit og dit med start og stopp. Men så vil den plutselig ikke starte igjen. Og da må jeg vente til bilen er kald og ta en quckreset (batteripol eller hoved sikring av). Da starter den igjen. Så konklusjon er uansett kald eller varm så er det ikke gitt at den starter. Men gir frem og tilbake er noe som tydelig har vert en faktor. Men Toyota sier dette ikke har noe sammenheng. Men de kommer heller ikke med noe svar på hva det potensielt kan være. Selvom man tar et dypdykk med diagnoseverktøy finner man ingen feil. Verken registrerte eller pending codes. Har noen opplevd eller hørt om dette før? Hvor kan jeg begynne og feilsøke, er det noe konkret? 
       
       km 270k, jevnlige servicer og vedlikehold er utført. (Har akk byttet alt av filtre, olje og kjølevæske, en vakumslange og MAF) 
       
      håper noen kan hjelpe meg her, og er super takknemlig for svar. 
      mvh Thomas. L. 
  • Populære emner nylig

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy