Gå til innhold

XL7 2.0 td stopper på tomgang

Ranger emnet


Tom Leo

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et problem med min 2005 Suzuki XL7 2.0 diesel. Bilen stopper ofte på tomgang og noen ganger må det kinnes på starteren 4-5 ganger med korte mellomrom for å få start på den. Motoren går meget pent og den stopper aldri når man har turtall over tomgang. Den stopper momentant akkurat som om man skrur av tenningen og det er ikke noe fjusking eller uren gange før den stopper. Jeg har hatt flere XL7 tidligere som jeg har byttet dyser og dieselpumpe etc på. Denne bilen har ikke disse symptomene, så jeg tror at alt som har med drivstoff å gjøre er utelukket her. Jeg har tatt diagnose å fått feil på kamakselsensor. Denne er nå byttet uten at bilen ble merkbart bedre. Jeg fikk et tips om å sjekke om kanskje registerreimen kunne være litt slakk, men jeg vet ikke om dette kan være tilfelle. Hvis noen har noen tips til hva som kan være feil her så setter jeg stor pris på tips

 

Mvh Thomas Leonardsen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Høres ut som du har ett problem med timing på motor. Feilkoden P0016 sier at Kam sensoren ikke stemmer med det gitte motorturtallet gitt av veivføler(turtallsføler)

Det som bør gjøres aller først her er å sjekke timing. Altså kamdrev og veivdrev, at dette er riktig i  forhold til hverandre. Du må bruke låseverktøy inn over starter (på venstre side av motor) for å låse svinghjul. Dette er ganske krunglete.. Også må du låse kammen, har bruker du feks ett 8mm bor.

Hvis dette er ok, så må du sjekke signalene fra veiv/kamføler. (disse hadde du skiftet skjønte jeg). Og sjekke avstand på kamføler mot drev. 

En annen ting som er viktig å tenke på er, har det skjedd noe i forkant her? har du evt demontert satt inn girkasse? (da kan veivsensor/ledninger ha tatt skade), eller om multireim har røket. Da kan kamdrev flytte seg på kammene. har sett dette før! Da snakker jeg om kamdrev innvendig i motor, som har kjedeforbindelse mellom hverandre. Er dette tilfelle så har du ett stort problem. Da det er umulig å få ut dyser og demontere topp på en fornuftig måte..

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, nightking skrev:

Ok. Høres ut som du har ett problem med timing på motor. Feilkoden P0016 sier at Kam sensoren ikke stemmer med det gitte motorturtallet gitt av veivføler(turtallsføler)

Det som bør gjøres aller først her er å sjekke timing. Altså kamdrev og veivdrev, at dette er riktig i  forhold til hverandre. Du må bruke låseverktøy inn over starter (på venstre side av motor) for å låse svinghjul. Dette er ganske krunglete.. Også må du låse kammen, har bruker du feks ett 8mm bor.

Hvis dette er ok, så må du sjekke signalene fra veiv/kamføler. (disse hadde du skiftet skjønte jeg). Og sjekke avstand på kamføler mot drev. 

En annen ting som er viktig å tenke på er, har det skjedd noe i forkant her? har du evt demontert satt inn girkasse? (da kan veivsensor/ledninger ha tatt skade), eller om multireim har røket. Da kan kamdrev flytte seg på kammene. har sett dette før! Da snakker jeg om kamdrev innvendig i motor, som har kjedeforbindelse mellom hverandre. Er dette tilfelle så har du ett stort problem. Da det er umulig å få ut dyser og demontere topp på en fornuftig måte..

svar

 

34 minutter siden, nightking skrev:

Ok. Høres ut som du har ett problem med timing på motor. Feilkoden P0016 sier at Kam sensoren ikke stemmer med det gitte motorturtallet gitt av veivføler(turtallsføler)

Det som bør gjøres aller først her er å sjekke timing. Altså kamdrev og veivdrev, at dette er riktig i  forhold til hverandre. Du må bruke låseverktøy inn over starter (på venstre side av motor) for å låse svinghjul. Dette er ganske krunglete.. Også må du låse kammen, har bruker du feks ett 8mm bor.

Hvis dette er ok, så må du sjekke signalene fra veiv/kamføler. (disse hadde du skiftet skjønte jeg). Og sjekke avstand på kamføler mot drev. 

En annen ting som er viktig å tenke på er, har det skjedd noe i forkant her? har du evt demontert satt inn girkasse? (da kan veivsensor/ledninger ha tatt skade), eller om multireim har røket. Da kan kamdrev flytte seg på kammene. har sett dette før! Da snakker jeg om kamdrev innvendig i motor, som har kjedeforbindelse mellom hverandre. Er dette tilfelle så har du ett stort problem. Da det er umulig å få ut dyser og demontere topp på en fornuftig måte..

Takk for utfyllende svar :) Det er kun kamsensor som er byttet nå, veivsensor er ikke byttet enda( jeg har ikke helt klart å finne hvor denne veivsensoren står) Jeg stusset litt over at det var spor på feste til kamsensor, er det en enkel måte å sjekke at denne er justert riktig? Jeg har kun hatt bilen noen uker, så jeg har ikke byttet noen deler på bilen. Det er byttet registerreim på 207 000 og bilen har nå gått 240 000 kilometer så da skal jeg få sjekket at timingen er rikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen..

Ok, var problemene der når du kjøpte den? Regner med dette kan ha vært der før du kjøpte den hvis du kun har hatt den noen uker. Isåfall hadde det vært kjekt å visst om feilen kom etter reg.reim skifte...

Ang justere kamsensor se her:

airgap.thumb.JPG.c47be24199600705ee28ffe73411674c.JPG

 

Ang veivsensor så sitter denne på toppen av girkassen, nermest motor. Den er vanskelig å komme til, men du når den på høyre siden av girkassen når du står under bilen. Grunnen til at jeg spør om det er demontert girkasse på bilen, er fordi hvis folk ikke demonterer sensor så kan det veldig fort ta skade under demontering av girkassen.

Sensorene kan lett ohmes. Du kan også evt heve på scoopet og se at den fungerer skikkelig.. Også kontrollere ledningene fra sensor til ECM

 

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår