Gå til innhold

4x4 problem

Ranger emnet


Sagverk

Anbefalte innlegg

Hei, har en Baleno 1996 med 4x4.

den siste vintersesongen (og nå) har jeg hatt problemer med firehjulstrekken.

har en bratt (type 20%++ stigning) bakke opp til huset, og når det er snø og slaps i oppkjørselen. normalt har dette gått fint og ralle seg opp med fart og litt spinning.

Men i det siste så har bilen begynt å riste/hakke/vibrere noe ekstremt (fronten hopper bokstavelig opp og ned) når bilen begynner å spinne med litt turtall. følest ut som jeg sitter i en slagbor maskin. kjennest nesten ut som framakslingen nærmest låser seg og starter igjen.

bilen presterte også å riste løs et metall-deksel som var under motoren, hvor den hører til aner jeg ikke (kurva deksel) ca 30x30cm.

Samme skjer når jeg rygger opp.

skjer når turtallet går over 2-3000 rpm og hjulspinn.

firehjulssystemet fungerer ellers.

fordelerboks? er ikkje ABS på denne modellen btw. tror ikke her er traction control heller med tanke på alder. (dog ikke sikker.)

beklager krøklete forklaring. 8-)

noen idêer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er "klunke" lyd når jeg kjører over asfalthull og lignende, det tyder iallefall på slitter foringer, kan jo godt vere på stab-stag også det.

Den har rulla 136k km, så slitasje er her nok.

Bilen skal opp på bukk på merkeverksted neste uke uansett, for å rense/legge på nytt beskyttelselag på kanalene, (sveisa nye kanaler i fjor av samme verksted) etter at det belegget løsna etter 10 mnd.

På deres kappe selfølgelig :)

Vil slitt viskokløtsj påvirke drivverket framme? Trodde at det kun ville påvirke bake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Du bør ta bilen opp på bukk å sjekke for åpenbare feil! 

Men slik du forteller så høres det ut for meg at det er RBC koblingen (viskose koblingen) som sitter på mellomakslingen. Det er ikke noe senterdiff eller noe her.

Denne pleier å bli sliten slik at du ikke vil ha noe effekt på bakhjula. Og når du da "spinner " så spinner den mest sannsynlig mest foran og det vil føles at det er noe galt foran. Den vil "hoppe " litt ved spinning når den er slik.. Hvis du tar bilen opp på bukk og vrir fremre mellomaksel mot høyre også tyar du bakre mellomaksel mot venstre og det går lett, så er den defekt! Du skal ikke kunne vri den hver sin vei! En annen ting er å kjøre på tørr asfalt, og svinge full sving og kjøre i runding. får du en kraftig vibrasjon så er også problemet RBC koblingen. Du får ikke skiftet olje eller noe her. Må skiftes..

Se bilde fra delekatalog

InkedSkjermbilde.._LI.thumb.jpg.52b2cdf3c7c03ad6b3ae0eda309162ae.jpg

 

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Du sier at merkeverksted (suzuki) sier du ikke får løs del, men du tenkte å ringe suzuki å høre?? Nå er jeg forvirra.

Uansett. Da har du enten misforstått eller så har de du pratet med ikke peiling på hva de snakker om.

Du får løs viskosekobbling. Og delenr til din bil er: 27610-64G0V (overgangsnr fra org. delenr som er 27610-64G00) . Prisen er 7969kr og er på lager i Norge. Dette er jo en stiv pris å koste på en så gammel bil. så du får se hva du gjør :)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår