Gå til innhold

Bremserist/Kast i skiver foran - MK IV


SvenDH

Anbefalte innlegg

Hei,

Ser ut som det er litt lite liv i noen deler av dette forumet, inkludert Mondeo-delen, men håper på litt svar her.

Jeg kjøpte en ny Mondeo 2.0 TDCI 140hk i 2009. Etter 1 år og ca 10.000km begynte rattet å riste når jeg bremset = kast i skiver foran.

Min lokale Ford-forhandler sier at flestepartene av bilene ikke har dette problemet, men at de vet om noen få som har problemet med dette.

I følge dette forumet ser dette ut til å stemme: http://fordmondeo.norwegianforum.net/

Jeg har alltid kjørt kun originalfelger, både sommer og vinter.

Jeg fikk nye skiver på garantien men historien gjentok seg 2 ganger til. Den 3. gangen jeg fikk nye skiver satte de på Brembo i stedet for original/Motorcraft-skivene. Disse holdt ca 45.000km over en periode på 4 år før det også ble kast i disse. Det er i alle fall mye bedre enn originalskivene som holdt maks 15.000km før de takket for seg.

(Nei, jeg har ikke noe uvanlig kjøremønster. Jeg har andre biler også som jeg kjører på samme vanlige måte, og det skjer ikke med disse).

 

Uansett, i April i fjor ble det satt på nye Brembo-skiver og nye klosser. Dette ble gjort av min svoger som er bilmekaniker. Jeg så ganske raskt i ettertid at vi også burde ha byttet calippere da spesielt den på høyre siden hang. Jeg måtte akutt inn på et verksted som sa at calipperene hang og at hastighetssensoren/ABS-føleren på høyresiden var varmeskadet, sannsynligvis pga varmgang i bremser pga treg calipper.  Bilen gikk i nødmodus hvor ABS og antiskrenslampa lyste. Dette gikk i orden etter at den føleren/sensoren ble byttet. Calipperene ble også byttet da.

 

Det som er greia er at bremsene foran er defekte igjen, etter under 1 år og fattige 9.000 kilometer :-(

 

Mitt spørsmål er om det faktum at bremsene gikk varme for et snaut år siden kan være årsaken til dette, eller ville jeg ha merket noe raskere dersom dette var årsaken? Jeg sliter med å forstå at de er ødelagt etter kun 9.000km, mens samme merke varte 45.000 på det forrige settet. Det er jo ikke sikkert at det var nøyaktig samme modell da selv om begge angivelig var Brembo.

 

Min teori er at skivene må tåle mer varme for at jeg skal bli kvitt problemet med å måtte bytte bremseskiver hvert år pga bremserist. Hva tror dere om denne teorien?

 

Hva tenker dere om disse, de bør tåle mer varme enn originalskiver: https://www.bsbildeler.no/Bremseskive-sport-EBC-Turbo-Groove-P425395.aspx

Er det noen som har erfaring med dette og kan dele litt informasjon?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dessverre mye dårligere kvalitet på stålet idag enn for 10-15 år siden, noe som er en stor faktor for at dette skjer. 

Som du sier så er noen biler «pre disponert» for bremseproblemer, men akkurat i ditt siste tilfelle er det meget sannsynlig at varmgangen har bidratt til at det ble kast i skivene.  

Min erfaring som bilmekaniker (selv om jeg ikke bytter veldig mye bremser lenger) er at merke på skivene har mindre betydning enn hvor nøye mekanikeren er til å rengjøre anleggsflater og sørge for fri bevegelse for å hindre varmgang, samt «riktig» bruk av bremser. 

Unngå lange nedbremsinger til stillestående for så å fortsett å holde moderat til hardt trykk på pedalen, som da ofte resulterer i at skivene får en liten skjevhet. Når dette skjer flere ganger blir det mer/større skjevhet og blir med tiden sjenerende. 

Skivene på bruksbilen min har nå gått +/- 75’000km fra bilen var ny, det finnes ikke rustfelt eller kast, hyppig vask og demontering av bremser samt «riktig» bruk resulterer i et langt liv for bremsene selv i denne saltlaka vi har her. 

EBC er ikke et ukjent merke på bremser, men om stålkvaliteten er bredre/dårligere enn f.eks Brembo tør jeg ikke si. 

Vi bruker i hovedsak Bosch skiver på jobben, og har enda til gode å få en bil inn på reklamasjon hvor det ikke finnes naturlig forklaring eller ytre påvirkning som kan ha forårsaket problemet. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jesper,

Tusen takk for svar!

Jeg vet ikke om jeg forstod forklaringen din ang. riktig bremsing. Jeg unngår alltid å 'ligge' på bremsen, selv ned lange bakker. Bruker motorbrems i så fall. Ellers bremser jeg helt 'vanlig'. På vinterstid hender det at jeg bremser litt hardt for å 'bruke' bremsene litt, men det er aldri noe som pågår lenge. Jeg bremser heller hardt og kort enn mykt og lenge. Høres dette riktig ut? Kan du evt. utdype?

På Leafen min holdt skivene 85.000km før de måtte byttes. Man bremser nok litt mindre med Leaf enn Mondeo pga kraftig elmotorbrems, men når jeg bruker bremsene kan jeg ikke se for meg at jeg bruker dem annerledes enn i Mondeoen.

Ja, jeg har lest at man må rengjøre anleggsflaten før man monterer på nye skiver. På Ford har de en praksis med å lime skivene slik at de ikke snurrer fritt rundt. Ikke misforstå nå. De sviver naturligvis rundt med hjulene, men når bilen står stille går de ikke an å dreie på dem. Dette er angivelig for at det ikke så lett skal samle seg dritt på baksiden, noe som visstnok kan skje eksempelvis v/hjulbytte og lignende. Dette er kanskje i kontrast til det du sier om 'fri bevegelse', eller mener du noe annet?

Da min svoger byttet skiver i fjor limte han naturligvis ikke skivene. Dette er bare noe de gjør på Ford. Om det har noen hensikt eller ikke har ikke jeg peiling på.

Dersom bremseskiver, eksempelvis EBC skal tåle mer varme bør vel stålkvaliteten være bedre enn standard? Uansett, dersom skivene tåler mer varmgang før de slår seg er vel dette positivt. Du ser ut til å være enig hvis jeg forstår deg korrekt, så da er det vel om å gjøre for meg å investere i skiver som tåler mer varme enn standard.

Brembo har ulike serier etter det jeg har blitt fortalt. De har skiver tilsvarende originalkvalitet, og de har noen som heter Brembo Max som skal tåle mer varme.

Er det slik med Bosch også, altså at de har ulike segmenter, og kan Bosch levere skiver til min bil?



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den bruken av brems som du nevner som er «riktig» 

Skivene skal ikke rotere, de bør helst sitte fast, enten ved hjelp av en liten skrue eller lim (selv har jeg aldri hørt om at skivene blir limt fast, det var nytt for meg). 

Når ting skal gå lett, så er det klosser, glidebolter/pinner og stempel i caliper jeg sikter til. 

EBC er et kjent merke, spesielt for de som vil ha økonomiskiver til banebruk, så det er jo verdt å gi de et forsøk mener jeg. 

Bosch leverer skiver til din bil, det er garantert. Hvis du svinger innom nærmeste BilXtra butikk så får du pris på de. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Jesper1201 said:

Det er den bruken av brems som du nevner som er «riktig» 

Skivene skal ikke rotere, de bør helst sitte fast, enten ved hjelp av en liten skrue eller lim (selv har jeg aldri hørt om at skivene blir limt fast, det var nytt for meg). 

Når ting skal gå lett, så er det klosser, glidebolter/pinner og stempel i caliper jeg sikter til. 

EBC er et kjent merke, spesielt for de som vil ha økonomiskiver til banebruk, så det er jo verdt å gi de et forsøk mener jeg. 

Bosch leverer skiver til din bil, det er garantert. Hvis du svinger innom nærmeste BilXtra butikk så får du pris på de. 

Fenomenalt, tusen takk for svar Jesper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Hei igjen,

Tenkte jeg bare skulle komme med en liten oppdatering her... les gjerne første innlegg i tråden også.

Jeg fikk montert på disse skivene https://www.bsbildeler.no/Bremseskive-sport-EBC-Turbo-Groove-P425395.aspx 13. mai 2019.

Skivene ble byttet på Ford etter alle kunstens regler. Grundig rengjøring av anleggsflate og liming. Det ble montert nye originale klosser. Calipperene var nye i fjor.

Etter fattige 3000km har de nå så smått begynt å riste igjen. Ingen kan si meg hva som er galt og bilen har hatt problemer med dette siden den var helt ny. Bilen er nå gått 123.000km og det er en 2009-modell 2.0 TDCI 140hk stasjonsvogn med automat.

Kjipt at min bil er så utrolig følsom på dette. Fatter ikke hvorfor skivene holder så kort, selv om 3000km er desidert det aller korteste jeg har opplevd.

Noen forslag til en 'permanent' løsning på problemet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som neste skritt er å bytte ut begge navene. Vet ikke om disse bilene har komplett hjulager-nav. 

Disse kan ha fått en del juling om det har vært mye varmgang over flere år. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
On 8/28/2019 at 10:20 AM, opelduude said:

Høres ut som neste skritt er å bytte ut begge navene. Vet ikke om disse bilene har komplett hjulager-nav. 

Disse kan ha fått en del juling om det har vært mye varmgang over flere år. 

Hmm, godt poeng! Det vet ikke jeg heller.

 

Beklager sent svar forresten, jeg fikk ikke med meg at det hadde kommet nye svar i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår