Gå til innhold

Takpropper løse i dårlige gjengehull

Ranger emnet


Javel

Anbefalte innlegg

Gjelder de plastproppene som står nedi hullene for takbøyler. Det er dårlige gjengehull pga litt rust som er slipt vekk nedi hullene. Har brukt gjengetape rundt plastproppene for å få dem til stå fastere nedi.
Likevel kommer et par av dem opp igjen støtt, sannsynligvis etter å ha vært i vaskemaskin. Er ikke sikker. Se bilder. Kommer litt opp sånn som på bilde 1.

Noen som har idéer om hvordan gjøre det der bedre, en bedre måte å feste dem på? Mer gjengetape eller noe annen løsning? 


 

WP_2.jpg

WP_3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.biltema.no/bygg/vvs/kjemikalier/vvs-tetning-2000031881

Prøv en skvett sånn du, eller Loctite 577 om det er lettere å få tak i. Eventuelt så kan du bruke noe klissete som f.eks tretjære, men da bør du ha litt tørketid i tankene. Helt vanlig superlim, eller kontaktlim bør funke bra, eventuelt pakningsilikon. Siste løsning som er eneste jeg har sett brukt er en bit med gaffa over hullet/"skruen"

Pakningsilikon er ganske greit å bruke bare sånn "på egen hånd" somregel ganske lett å pirke ut igjen om det behøvs, brukte ofte sikafleks e.l i sekskanten på umbrakoskruer under vannlinjen på båter for å unngå gro, det brukte å funke fint.

Endret av Coltaine
Litt for trøtt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ineressante tips der.

En ting er, om det egentlig burde brukes noe som limer proppen for godt fast nedi. Ikke at jeg tror jeg selv kommer til å ha behov for å ta dem utav igjen, men hvis man skal selge videre
bør kanskje plastproppene være enkle å få ut.

De to førstenevnte alternativene, den VVs greia hos Biltema og Loctite 577, vil de lime proppen fast, eller kan den skrues ut ved bruk av det?

Hva er egentlig "Gaffa" ? Ikke sikker om jeg fant ut av det ved søk. Er det det som kalles Gaffatape du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VVS tetning og Loctite 577 limer til en viss grad, vil nok bli vanskelig å skru ut proppen i ettertid tipper jeg, skjønt jeg har aldri prøvd de på plast før, så kan jo hende de ikke fester så godt til plast. "Gaffa" er gaffateip ja.

Et annet alternativ kan vel kanskje være å bytte ut plastproppene med noen rustfrie bolter i rette dimensjonen med en o-ring el.l for å holde vannet ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår