Gå til innhold
Bilforumet.no

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

HJELP!!

I to år nå har jeg kjørt en Audi A6 2012 uten varme i bilen. Første året var alt ok.

 

Jeg har vært på flere verksted, inkludert 2 Audi verksted.

Sulland Tromsø fant at det var sjit i kjølesystemet, så det måtte flushes, de skulle ha 18k for jobben.

Har gjort det 3 ganger uten hell.

Sulland Harstad fant ingen feiler. Alt av spjeld motorer osv osv var som de skulle.

De tettet eksospottene og kjørte på med full varm inne på verkstedet, ja selvfølgelig blir det varmt i bilen da.

Problemet er, når det er kaldere enn -6 grader ute, så kommer det bare kaldluft. Det kan komme en anelse varmere luft fra passasjer siden og mot midten. Men fra andre midten og ut til sjåførsiden er det konstant kald luft. 

Så på dager som er kaldere enn -6 så må man ha ull på ull på ull og kjeldress for å ikke fryse ihjel inni bilen. Og det er MANGE av disse dagene her i Nord-Norge.

Så på varmere dager så får jeg varme i bilen. RART.

 

Jeg får temperetatur på motoren. Så termostaten er det ikke. (Det heter vist reguleringsventil til denne)

 

Så er det noen her som vet hva som er galt?

Jeg vet ikke lengre hva jeg skal gjøre, når ikke en gang 2 merkeverksted finner ut av det. Så er jeg rådløs nå.

Jeg har ikke webasto. Jeg vet at dette er en importbil, så har vært snakk i at den elektriske tillegsvarmen ikke er på denne. Men det skal jo ikke ha noe å si når jeg har hatt 1 år der varmen har funket på kalde dager.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Typisk feil på Scania i alle fall er at varmeregisteret går tett. Vi bruker flushe utstyr utviklet av en eller annen traktorprodusent som skyller med varmevann og puls, dette har gitt bra resultat, vermeregisteret jordes også mot chassi da Scania mener at dette skjer pga katodisk tæring eller noe. Jeg ville helle mot at det rett og slett er dårlig kapasitet fra varmeregister. Vi flusher da _kun_ varmeregisteret. Vil tippe at registeret ser omtrent ut som på en Audi, var iallefall latterlig lite for å være til en lastebil, mener det stod VAG på det også. (Scania er eid av VAG :P) Mener der er en Scania forhandler i Harstad, kan jo høre med en av gutta der. Tar sånn typ 1 time å flushe på en Scania, kan ikke skjønne at det skal være så mye mer krevende å nå tak i slangene til varmeregisteret på en helt vanlig personbil.

Ellers så er det jo ikke så uvanlig at vannventilen slutter å virke helt skikkelig, altså den som åpner og stenger for vann inn på registeret, regner med du har elektronisk klimastyring. Men ja, er veldig typisk som du beskriver det at det blir varme på ene siden men ikke andre at det er varmeregisteret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.