Gå til innhold

Utbedre lakkskader

Ranger emnet


BIG1

Anbefalte innlegg

Hvis lakken "renner" eller "koker" selv da den burde ha tørket, så skjer det fordi stoffene reagerer mot hverandre. 
Prøv annet primer/grunning og la det i tillegg få litt lenger herdetid. 

Jeg er ikke noen ekspert på lakk og fremgangsmåte, men dette er grunnleggende.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt, jeg kan lite om lakk, men kan nesten høres ut som lakken ikke hefter så godt, enten pga. grunnarbeidet eller fordi lakken er dårlig. 
Regner med sistnevnte er det mest sannsynlige, så ville forsøkt med annen produsent jeg. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema lakken er har mye løsemiddel  i seg. Så her må du jobbe bra mye og være nøye også må du spraye litt mere lakk. Da denne ikke har så mye farge som dyrere lakk.

Årsak til at det flasser etter lakkering er ikke annet en dårlig jobb.

Slippe vaske silikonfjerner støvklut og ikke ta på der du skal lakkere Syregrunning preimer  grunning pusse grunne før lakkering.

Om du ikke har ca 20 grader når du skal lakkere. Så varm opp der du skal lakke.

Grunning legges på 1.2 strøk  og du skal kun slippe mellom grunning og basefarge Så fram med silikonfjerner støvklut etter du har slipt. Du skal her bruke 500 papir. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Nå pipler rusten frem de stedene jeg har lakket. Selv med biltema rustfjerner og lakkpenn med lakk og en med glans.

Tenker jeg bruker biltema rustfjerner igjen og gjør en god jobb først. Anbefaler dere hammerite eller bengalakk til slutt? Påføres med pensel da områdene er så små. (Typisk steder som er utsatt for steinsprut, rundt feste til takrails osv.)

Skoda Enyaq iv80x -2022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Leverte tilbake det og... livet og tidsklemma kom i veien.

Har kjøpt syregrunning, 2k lakk i bilens farge og 2k klarlakk fra Ødegård lakk. De selger nemlig ett sett med flekklakk. https://odegard-lakk.no/kategori/flekklakk/

Tenkte å prøve det til helga når vinterhjula skal på. Tenkte å ha på ferrobet rustfjerner først om det har noe for seg?

Skoda Enyaq iv80x -2022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Pusset og grunnet i går. 2 timer etter grunning påførte jeg lakk.

2 timer etter lakk påførte jeg klarlakk, noe av lakken gikk i oppløsning og blandet seg med klarlakken. Brukte jeg for lite herder i starten?

12 timer etterpå hadde jeg klarlakk på igjen og et enkelt sted gikk det sorte i oppløsning.

 

Hva skjera?

Skoda Enyaq iv80x -2022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 20-22 her.

Han fra butikken jeg kjøpte av sa jeg skulle vente 2 timer. Det var første gang.

Påførte i går kveld kl.22 og hadde på igjen i dag kl  12.

Er det ikke tørt i kveld er det bare å fjerne alt å starte på nytt. Får bruke 1 del lakk og 1 del herder.

Skoda Enyaq iv80x -2022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår