Jump to content
Bilforumet.no
kanikkebil

Passat alltrack, knekt fjær

Rate this topic

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Passat Alltrack 2014 modell som på fredag plutselig lagde «spjoink»-lyd når jeg dreide rattet. Dette kom når bilen stod i ro eller i veeeldig lav fart. Var inne til Møller i dag og fikk konstatert at det var knekt litt av demperfjæra foran til venstre. De hadde samtidig sett at begge fjærene bak var knekt også + at skiver og klosser var så  rustne/slitt både fremme og bak at de må skiftes. Stas når dette skjer samme dag som vi skal kjøre på vinterferie. Bilen har bare gått 41000 km, men garantien gikk ut for 2 mnd siden. Uvisst når fjærene bak gikk fyken, men det kommer ikke under garanti uansett sier Møller. Det må oppdages innen garantitiden for at det skal gjelde.

Noen som har erfaring med hvor lenge fjærer skal/bør vare? Synes selv 41000 km er litt lite.

Hilsen en som ikke kan bil :-)

(usikker på om jeg poster på riktig sted) (flyttet, hilsen moderator)

Edited by Jesper1201

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har opplevd knekte fjærer på biler som er inne på første gangs PKK (+/- 4år) hvor de kan ha gått så lite som 20'000km, så finnes ingen fasit på hvor lenge en fjær skal holde.
Det er mye som kan påvirke levetiden til en fjær, men hovedsaken til at de ryker er dårlig kvalitet på stålet kombinert med tynne vindinger.

Skiver blir veldig fort rustne når bilen kjøres "feil" i denne saltlaka vi har her, når da rengjøring (høytrykk inn på bremser) uteblir/er dårlig så setter gjerne klossene seg fast og det vil kjapt utvikle seg et rustfelt på skiva, og når det først har kommet blir du ikke kvitt det igjen, i tillegg "vokser" feltet fort når det først er kommet.

Det er dessverre ikke en ukjent feil med knekte fjærer på biler med plattform PQ46 (bl.a Passat) og PQ35.

Møller har dessverre sitt på det rene, feilen må oppdages og utbedres innenfor garantitidens utløp. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salt forårsaker rust. Hvis du kjører mye og laken legger seg på fjærene så blir det rust og etter hvert vil de knekke.

Har en bil fra 1985 jeg vasker minst en gang i uken med høytrykk. Vasker godt under bilen, bremser og på fjærer osv. Aldri hatt rust.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.