Gå til innhold
Bilforumet.no
trident

Ladelampe lyser etter noen minutter

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

-06 1.4i som har null feilkode på obd. Problemet var at bilen begynte å hakke og fuske, deretter stoppe helt og alt var totalt strømløst. Bilberging til verksted, deres diagnose var svakt batteri og gåen dynamo. Nå er ny dynamo og nytt batteri på plass--- men når motor har gått ca 3-4 minutter kommer ladelampen opp i instrumentpanelet.

Hva er det som da kan være synderen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe annet jeg lurer på --- den ene tynne ledningen som går til dynamo --- jeg hadde en prøvelampe koblet til den --- den lyser selv om bilen er stoppet og nøklene ute av tenningslås. Skal det stå "på" strøm til den da? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Målt med ledning frakoplet? Den ene ledningen skal på D+, er for magnetisering via ladelampe, skal normalt ikke ha spenning når tenning er av. Den andre går på W (?) og er på dieselbiler til turteller. Uvisst om det er normalt med spenning på denne på Peugeot, denne gir kun ut (veksel)spenning når dynamo lader.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den prøvelampa (Biltema sin ---art.15-669) har en slags syl som kan stikke hull i isolasjonen på ledningen. Ledningen var tilkoblet dynamo (kun denne ene tynne ledningen på denne dynamoen) hele tiden. Prøvelampe var koblet til batteriets minuspol i den andre "enden". Jeg glemte egentlig hele prøvelampa, helt til jeg slo av lyset i garasjen for kvelden --- da så jeg den "røveren" lyste fortsatt.

Da er neste spørsmål --- er det da tenningslås, hjernen eller BSI som kan forårsake dette? ---- og vil det skape krøll for diodebru i dynamo?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.