Gå til innhold

Hjulspinn og dårlig veigrep med Tiguan

Ranger emnet


Gallor

Anbefalte innlegg

Prøvekjørte nettopp en Tiguan 4M Track 2012 med manuelt gir som jeg vurderer å kjøpe. Har ingen erfaring med 4wd fra før, men trodde det generelt skulle gi bedre veigrep og framkommelighet enn 2wd. Men gjentatte ganger slapp Tiguan tak og spant når jeg lå i 4. gir ved 60 km/t langs flat/rett vintervei hvis jeg tråkket gassen helt inn. Føret var kaldt/tørt. Skulle også rygge opp en kneik som min gamle 2wd Mondeo klarer uten problem. Tiguan begynte å spinne og måtte gi opp. Er dette normalt, eller tyder det på feil ved 4wd/Haldex el.l.? Noen som har tips? Tror ikke dette er bil for meg hvis den presterer dårligere enn min gamle Mondeo på vinterføre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, ja 4wd gir økt fremkommelighet, men økt veigrep får du ikke, det er det ene og alene dekkene som avgjør. 

Enten har du tittet på en Tiguan fwd eller så er det feil med haldex’en/styring av 4wd. 

Min 190hk 4M DSG spinner ikke i 3. gir på snøføre, til sammenligning. 

Til sist, VW sitt 4wd system (Haldex) er et av de beste på markedet, og kan ikke sammenlignes med andre enn Subaru sitt. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Jesper1201, jeg mistenker også at noe er feil med Haldex. Bilen er definitivt en 4wd (4M) og har to akslinger med drift iflg. kjøretøyopplysninger hos Statens vegvesen. Bilen er forøvrig skodd med piggfrie vinterdekk som ser helt greie ut. Men hvordan skal egentlig Haldex fungere i praksis? Hvor fort reagerer systemet på hjulspinn og fordeler kraft bort fra hjulet som spinner og over til hjul med bedre grep? Er det snakk om millisekunder, slik at fører ikke registrerer spinn, eller vil hjulet spinne noen runder før reguleringen skjer? Kan systemet ha vært avslått (kan Haldex kobles ut)? Har inntrykk av at Haldex er et anerkjent system, så da bør det jo fungere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Systemet er vesentlig raskere enn vi klarer å registrere, for oss merkes det ikke i det heletatt at bakakslingen ikke er idrift før det er behov. 

I praksis er det en elektromotor som pumper opp trykk, som igjen klemmer sammen en lamellpakke, hvor mye den klemmer sammen avhenger av hvor mye kraft som skal fordeles. Systemet overfører krefter ila. millisekunder. 

Systemet kan ikke deaktiveres av fører. 

Uansett om det er forhandler eller privat, er du intr. i bilen så bør selger få tatt kontakt med et verksted og fikset opp i dette. 

Noe jeg vet, som har vært et kjent problem på Haldex Gen.4 er at elektromotoren tar kvelden, det kan ofte sees på en diagnose. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig info/tips, da høres det jo veldig unormalt ut det jeg opplevde, siden bilen kunne spinne i 2-3 sekunder ved nevnte gasspådrag i 60-sone. Bilen står til salgs hos merkeforhandler. Selger syntes det var rart det jeg hadde erfart, men han virket ikke spesielt teknisk kyndig. Jeg får be dem ta en ekstra sjekk på verkstedet før jeg bestemmer meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår