Gå til innhold

Dieselpartikkelfilter

Ranger emnet


enduras

Anbefalte innlegg

Hei.

Har for n`te gang fått regenererings-lampa fram på vitaraen. 7-10 ganger det siste 1,5 året. Har klart å kjøre den bort, men denne gangen måtte jeg gi tapt :/ Er dette normalt, eller er det bare å innse at dpf må skiftes? Denne gangen har jeg også fått motorfeil-lampen fram. Verksted kjørte diagnose og fant ut at det lå en feil på glødeplugg, eller relè. Kan dette ha noen sammenheng? Min teori er at om dpf er tett, vil det sote ned pluggene?? Noen kyndige der ute i forumet som kam gi råd?

Mange takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, enduras skrev:

Hei.

Har for n`te gang fått regenererings-lampa fram på vitaraen. 7-10 ganger det siste 1,5 året. Har klart å kjøre den bort, men denne gangen måtte jeg gi tapt :/ Er dette normalt, eller er det bare å innse at dpf må skiftes? Denne gangen har jeg også fått motorfeil-lampen fram. Verksted kjørte diagnose og fant ut at det lå en feil på glødeplugg, eller relè. Kan dette ha noen sammenheng? Min teori er at om dpf er tett, vil det sote ned pluggene?? Noen kyndige der ute i forumet som kam gi råd?

Mange takk!

Motorfeil lampa var tent FØR regenerering startet. Regenerering startet først på tur hjem fra verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du har en 1.9 ddis.

Hva var feilkodene? Hvis du har mye små/bykjøring så er det nok ikke unormalt at filtret tetter seg. Men hvis du har fått sikksakk lampe så kan det være noe galt. Tipper det er noe galt som fyller opp partikkelfiltret. Som feks, hull i intercooler, feil på gassjeld, feil på turbotrykksføler. feil på eksostemp føler osv..

Jeg har holdt på med disse bilene i over 12 år, og har fortsatt tilgode å bytte mange DPF. Sjeldent der problemet er. Det kan hende du evt bare må tvangs-regenerere med diagnosetester. Hvor mange gram sot sier diagnosetester at det er feks? 

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.9ddis stemmer det.

Skjønner at det kan vere mange ting som er årsaken her :/ dpf lampen slukket, så får se hvor lenge det varer.

Akkurat hvilke feilkoder som lå inne på motorfeil, vet jeg ikke, men ifl verkstedet var det feil på glødeplugger/relé. Kan dette bli def pga dpf? 

Hva vil "tvungen regenerering" av dpf sei? Tenker bare på at ettersom jeg har fått dpf lampen opp så mange ganger på relativt kort tid, (for det kan vel ikke vere normalt??) så virker det som at bilen ikke klarer regenerering på normalt vis? 

Intercooler er vel det eneste jeg er usikker på. Ellers er både gasspjeldhus, og turbo skiftet for 8-10 mnd siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Glødeplugger har ingenting med partikkelfilter å gjøre. Men hvis du småkjører mye å i tillegg defekte glødeplugger så tetter nok filtret seg muligens noe fortere. Men ingen direkte innvirkning. 

Tvungen regen. betyr at du må regen. filtret via diagnosetester pga den ikke klarer å gjøre det selv, pga for mange avbrutte regen. Da må motorolje skiftes etterpå. Men så lenge det kun er tett DPF lampe som lyser (se bilde), og ikke motorlampe/sikksakk lampe så er det egentlig ikke noe galt. Men hvis du overser den lampa nok så tennes motor/sikksakk lampe og du må utføre tvungen regen, ellers går den i nødmodus. Kan nok hende du ligger ganske høyt oppe på terkselen på sot i filtret. og stadig avbryter regen. og derfor har dette problemet. Hvis det fortsetter ville jeg lest av sot mengden. Den skal normalt sett ligge på under 8 gram sot. Er det på 45-50g sot så tennes motor/sikksakk lampe. Passerer du 55 gram er det potte tett. og kan da evt demontere filter og spyle med høytrykkspyler og montere og prøve ny regen! 

Håper det forklarer det litt.

 

Er det denne lampa?:

vw-dpf-warning-light.jpg.fb68f8b12018c83201dc4da1739c99ed.jpg

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da skal det i utgangspunktet ikke være noe galt. Men som sagt så ligger du nok på øvre terskelen og har en kjøremønster som gjør at det soter fortere. Husk å kjør til den blir borte når den kommer. 

Ja er lampa der ja. Fant bare ett bilde på nette :)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Hei igjen!

har igjen fått utfordringer med dpf’en, og innser etterkvart at det er bare å bytte den! Re-gen lampa kommer tilbake samme dag, selv om jeg kjører den bort, og bilen drar ikkje skikkelig. Fungerer bra når motoren er kald, men så fort den blir varm, og re-gen starter, er det som om hele eksosen er "tett" og turtallet vil ikkje opp.dvs det kommer opp, men veldig seint(selv ikke i nøytral)  tenker å skifte det selv, ettersom verksted skal ha 22.000,- ++ for jobben. Noen tips til hvor jeg får tak i dpf til en grei pris? Bilen har egentlig gjort jobben sin, men skulle hatt den til å holde et par år til

tips og linker mottas med takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår