Gå til innhold
Bilforumet.no
Minutt

Skifte bremselyspære Audi A3 2006 TFSI

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Hei,

Helt ny på forumet, og mulig dumt spørsmål, så vær forberedt! Jeg har aldri gjort dette før, og er ikke veldig erfaren.

Jeg forsøker å skifte bremselys på min Audi, og har lest instruksjoner og sett videoer på YouTube. Det er bare å fjerne et lite deksel i bagasjerommet, deretter skru løs mutter inni der igjen, ++. En plastgreie som du enten kan bruke skrutrekker eller mutterløsner. Ifølge skriverier og videoer er det bare å stikke skrutrekkeren inn, og vri rette veien, løsner så godt som bare det.

Jeg har forsøkt dette. Sitter bom fast! Jeg vet ikke om delen kun er plast, eller om det er en metallkonstruksjon inni der, som kan ha medført rust. Jeg er litt redd for å dra for mye også, ettersom det jeg ser kun er plast, og er redd for at det skal vris for mye/plasten blir ødelagt. Med tanke på hvordan skrutrekkerhullene ser ut, ser det ut til at noen har vært der før meg. Vet ikke om de da kan ha blitt dratt i for mye, eventuelt om det er brukt Loctite. 

Noen med erfaring innen dette - eller tips til hva jeg skal gjøre? Går det an/er det lurt med WD-40?

Skjønner meg ikke på plastgreier.... Takknemlig for svar :) 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen :)

Har en A3 8PA som jeg byttet bremselyspære på, og ja, bak det lille dekselet sitter det en plastmutter. Når denne er av kan du forsiktig vippe baklykta ut, henger også på to plastplugger i fremre del av lykta. 

Selve bolten som plastmutteren sitter på er av stål. Sitter det så ta i, men bruk pipe for å redusere faren for å runde/ødelegge plastmutteren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
16 minutter siden, Quattro73 skrev:

Velkommen :)

Har en A3 8PA som jeg byttet bremselyspære på, og ja, bak det lille dekselet sitter det en plastmutter. Når denne er av kan du forsiktig vippe baklykta ut, henger også på to plastplugger i fremre del av lykta. 

Selve bolten som plastmutteren sitter på er av stål. Sitter det så ta i, men bruk pipe for å redusere faren for å runde/ødelegge plastmutteren.

Takk :) Og takk for svar! Hele mutterfaenskapet er av plast ja, tenkte det....

Vet bolten er av stål, bare lurte på om det var no stålmoment i mutteren også, som kunne forårsaket rust....

Tenker pipe virker best, men det er jo så utrolig liten plass å sette pipe, med noe som helst moment. Skal forsøke med noe jeg tenker kan passe i morgen, men, igjen, veldig liten plass der.... Men, greit, da skal jeg ta i! :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter endelig å ha fått ut plastmutteren (uten å miste den nedi der), og et par forsøk på å få lykten av, bestemte jeg meg for å sjekke hvilken av lampene som ikke lyste.

Men da var det ikke lenger feilmelding i bilen, og lampene lyste som de skulle!

Skjønner ingenting. Er/var det noe galt med kobling/ledning, har jeg rettet noe opp da jeg fjernet mutteren og skjøv litt på lykta, eller hva....?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.