Gå til innhold

Skifte bremselyspære Audi A3 2006 TFSI

Ranger emnet


Minutt

Anbefalte innlegg

Hei,

Helt ny på forumet, og mulig dumt spørsmål, så vær forberedt! Jeg har aldri gjort dette før, og er ikke veldig erfaren.

Jeg forsøker å skifte bremselys på min Audi, og har lest instruksjoner og sett videoer på YouTube. Det er bare å fjerne et lite deksel i bagasjerommet, deretter skru løs mutter inni der igjen, ++. En plastgreie som du enten kan bruke skrutrekker eller mutterløsner. Ifølge skriverier og videoer er det bare å stikke skrutrekkeren inn, og vri rette veien, løsner så godt som bare det.

Jeg har forsøkt dette. Sitter bom fast! Jeg vet ikke om delen kun er plast, eller om det er en metallkonstruksjon inni der, som kan ha medført rust. Jeg er litt redd for å dra for mye også, ettersom det jeg ser kun er plast, og er redd for at det skal vris for mye/plasten blir ødelagt. Med tanke på hvordan skrutrekkerhullene ser ut, ser det ut til at noen har vært der før meg. Vet ikke om de da kan ha blitt dratt i for mye, eventuelt om det er brukt Loctite. 

Noen med erfaring innen dette - eller tips til hva jeg skal gjøre? Går det an/er det lurt med WD-40?

Skjønner meg ikke på plastgreier.... Takknemlig for svar :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen :)

Har en A3 8PA som jeg byttet bremselyspære på, og ja, bak det lille dekselet sitter det en plastmutter. Når denne er av kan du forsiktig vippe baklykta ut, henger også på to plastplugger i fremre del av lykta. 

Selve bolten som plastmutteren sitter på er av stål. Sitter det så ta i, men bruk pipe for å redusere faren for å runde/ødelegge plastmutteren.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Quattro73 skrev:

Velkommen :)

Har en A3 8PA som jeg byttet bremselyspære på, og ja, bak det lille dekselet sitter det en plastmutter. Når denne er av kan du forsiktig vippe baklykta ut, henger også på to plastplugger i fremre del av lykta. 

Selve bolten som plastmutteren sitter på er av stål. Sitter det så ta i, men bruk pipe for å redusere faren for å runde/ødelegge plastmutteren.

Takk :) Og takk for svar! Hele mutterfaenskapet er av plast ja, tenkte det....

Vet bolten er av stål, bare lurte på om det var no stålmoment i mutteren også, som kunne forårsaket rust....

Tenker pipe virker best, men det er jo så utrolig liten plass å sette pipe, med noe som helst moment. Skal forsøke med noe jeg tenker kan passe i morgen, men, igjen, veldig liten plass der.... Men, greit, da skal jeg ta i! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter endelig å ha fått ut plastmutteren (uten å miste den nedi der), og et par forsøk på å få lykten av, bestemte jeg meg for å sjekke hvilken av lampene som ikke lyste.

Men da var det ikke lenger feilmelding i bilen, og lampene lyste som de skulle!

Skjønner ingenting. Er/var det noe galt med kobling/ledning, har jeg rettet noe opp da jeg fjernet mutteren og skjøv litt på lykta, eller hva....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår