Gå til innhold

Vindusvisker fungerer ikke

Ranger emnet


pionersport

Anbefalte innlegg

Vindusviskerne på bilen min har fusket lenge og stoppet helt opp til i dag, 

Har kun fungert av og til når det vris på hendelen på rattet.

Har nå åpnet og sjekket at motor fungerer, og funnet ut at det Ikke kommer 12v til motor.

Så, spørsmålet mitt er, hva kan være feil?

Sikringen har jeg selvfølgelig sjekket. Har prøvd å leitet etter et relé men det ser ut som at det ikke er på bilen.

 

Skulle jeg ikke klare å finne feilen, kan jeg da koble 12v rett inn i motoren? (Med sikring) virker som at styrestrømmen fungerer.

 

OPPDATERING

Har nå fått vindusviskeren til å fungere. Loddet på nytt relé på comfort convience modulen, og vips så fungerer det.

 

Dessverre dukket det opp et nytt problem, servostyringen fungerer ikke.

Har sjekket ledninger og sikring, det ser helt ut.

Andre forslag på hva som kan være galt?

Endret av pionersport

VW passat 25006
Ford fiesta 1999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nyere biler går ikke viskermotor når panser er åpent. Du oppgir ikke noen opplysninger så vet ikke om dette er tilfelle.

Går viskere tregt eller stopper, mens motor er ok, så vil jeg anta det er treghet i overføring/gjennomføringer. En gjenganger er treghet i hylsene der viskerakslene går gjennom, altså akselen der selve viskerarmen er festet. Demonter, puss rent med smergelpapir og smør opp igjen med fett/grease.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har målt panserlås og den er fin, motor har jeg tatt ut og kjørt med 12volt rett på og da fungerer den utmerket. Men jeg får ikke strøm til motoren fra bilen, så helt klart et strømproblem. Måler 0v.

 

Hører også at det klikker et sted når jeg endrer på hendelen, men når jeg måler samtidig på kontakten får jeg fortsatt 0v.

VW passat 25006
Ford fiesta 1999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Can-bus eller ikke, fortsatt null opplysninger annet enn Fabia?!? Dersom ja så vil man ofte ikke få spenning til komponenter som ikke systemet «ser». Dersom nei, innhent el-tegninger og feilsøk - mulig feil på bryterhendel?

Går viskerarmene lett når motor er demontert?  

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er en 2009 modell skoda Fabia 1.4l diesel. Usikker på hva du mener med can-bus. 

Viskerne går lett, så er ikke noe med mekanismen der. Er strømmen inn son er problemet da jeg måler 0v.

 

Skal demontere bryterhendel i kveld å se om jeg kan måle noen feil der.

 

Hvor kan jeg finne el tegninger på den bilen? Finner ikke mye på google....

VW passat 25006
Ford fiesta 1999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din har CAN-BUS som gjør at bilens kontrollmoduler «kommuniserer» med hverandre. Du kan kjøre viskere vha VCDS, samt lese ut feilkoder, prøvd det? Feilen kan også være i comfortmodul.

Tegninger (til å stole på) er ikke alltid like lett å finne på nett. Alternativet er å høre med merkeverkstez.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

OPPDATERING

Har nå fått vindusviskeren til å fungere. Loddet på nytt relé på comfort convience modulen, og vips så fungerer det.

 

Dessverre dukket det opp et nytt problem, servostyringen fungerer ikke.

Har sjekket ledninger og sikring, det ser helt ut.

Andre forslag på hva som kan være galt?

VW passat 25006
Ford fiesta 1999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår