Gå til innhold

Ny motor med høyere km.stand - påvirkning på verdi?

Ranger emnet


johu89

Anbefalte innlegg

Jeg måtte ha bilen min på verksted for ca 3 mnd siden, og verkstedet konkluderte med at det var topp-pakningen som var gåen (verkstedet er hos forhandleren jeg kjøpte bilen fra). Fikk 1 års garanti på motoren når jeg kjøpte bilen. Etter ca 2 mnd venting, hvor forhandler og garantiselskapet (AutoConcept) diskuterte frem og tilbake, ble det besluttet å bytte motor, siden forhandler var redd for å gjøre ytterligere skade på motoren, så det ikke ville bli dekt av garantien..

Jeg må betale en egenandel på 8000,- for motoren.

Km.stand på den gamle motoren var ca 140.000, og km.stand på den "nye" motoren er ca 180.000, fikk jeg opplyst i dag. Motoren er allerede satt inn. Jeg gikk utifra at km.stand i det minste ville være omtrent lik, eller lavere enn den gamle motoren. Case in point: dette vil jo senke verdien på bilen?  :huh: 
Jeg mener dette burde påvirke lånet jeg tok opp.

Det er en Toyota Avensis 2008, som jeg ga 80.000 for.

På forhånd takk for tanker og innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lett tror du det er å finne en brukt motor som har akkurat samme kilometerstand som den du har? 

Sånn sett, så er det jo ingen som trenger å vite at motoren da har gått 40 000 km lengre enn bilen. 

Et annet spørsmål er hvorfor de bare ikke byttet toppakningen på den motoren som satt i bilen? 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, opelduude skrev:

Hvor lett tror du det er å finne en brukt motor som har akkurat samme kilometerstand som den du har? 

Sånn sett, så er det jo ingen som trenger å vite at motoren da har gått 40 000 km lengre enn bilen. 

Et annet spørsmål er hvorfor de bare ikke byttet toppakningen på den motoren som satt i bilen? 

1. Tydeligvis ikke lett.
2. Jeg vet det. Som jeg spurte om i første post; vil ikke dette senke verdien på bilen ved evt. videresalg i fremtiden?
Tror du bilen hadde kostet det samme som jeg betalte, om den hadde gått 180.000 opprinnelig?
3. Forklaringen jeg fikk via. e-post: "Grunnen til at vi velger et motorbytte foran bytte av toppakning er risikoen for annen skade ved demontering av dyser/topp."

Googlet litt, det er tydeligvis andre som har hatt dårlige erfaringer med samme forhandler før:

https://vacn.no/forums/topic/266470-kj%C3%B8pt-2006-passat-c3-havarerte-etter-100-mil/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, opelduude skrev:

Hvor lett tror du det er å finne en brukt motor som har akkurat samme kilometerstand som den du har? 

Sånn sett, så er det jo ingen som trenger å vite at motoren da har gått 40 000 km lengre enn bilen. 

Et annet spørsmål er hvorfor de bare ikke byttet toppakningen på den motoren som satt i bilen? 

Disse D4D motorene har et kjent problem at det blir gjennomslag i toppakningen, men det er vibrasjonsslitasje mellom toppen og blokka som et problemet, både topp og blokk må planes, dermed blir vendehøyden til stempelet for liten uten å bruke en «for tykk» toppakning (Toyota sine ord), dermed blir det «alltid» ny/brukt motor når dette problemet kommer. 

Det kjedelige er at alle motorer har bakgrunn for å få samme feil, noen får det tidlig og andre får det ikke før langt utpå 300’ km tallet. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, johu89 skrev:

3. Forklaringen jeg fikk via. e-post: "Grunnen til at vi velger et motorbytte foran bytte av toppakning er risikoen for annen skade ved demontering av dyser/topp."

Dette velger de bare å si istedenfor hva jeg nevner i innlegg over, «kamuflering» av problemet. 

Håper bilen blir bra og du slipper videre problemer. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jesper1201 skrev:

Dette velger de bare å si istedenfor hva jeg nevner i innlegg over, «kamuflering» av problemet. 

Håper bilen blir bra og du slipper videre problemer. 

Ok, takk for svar. Hva er dine tanker om egenandelen jeg må betale? Bilen ble solgt med 1 års garanti via AutoConcept.
Og 40.000 er jo en del. 

Jeg skal på første EU-kontroll med bilen i morgen, jeg kan da ikke bare lyve om km.standen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Jesper1201 skrev:

Disse D4D motorene har et kjent problem at det blir gjennomslag i toppakningen, men det er vibrasjonsslitasje mellom toppen og blokka som et problemet, både topp og blokk må planes, dermed blir vendehøyden til stempelet for liten uten å bruke en «for tykk» toppakning (Toyota sine ord), dermed blir det «alltid» ny/brukt motor når dette problemet kommer. 

Det kjedelige er at alle motorer har bakgrunn for å få samme feil, noen får det tidlig og andre får det ikke før langt utpå 300’ km tallet. 

Aha, da henger jeg med. 

Vet jo fra før at Toyota prøver hardt for å opprettholde sitt gode rykte. Selv om det er ganske tydelig at de ikke lager biler slik de gjorde før. 

----------

Jeg hadde ikke hengt meg alt for mye opp i kilometerstanden, spesielt ikke når det bare er snakk om 40 tusen. 

Egenandelen er jo småpenger i forhold til hva du hadde måtte betale hvis du skulle dekket alt selv. 

Mulig jeg gir litt for mye f når det kommer til sånne ting, men jeg hadde betalt egenandelen og brukt bilen slik den er nå. 

Selger du den en dag, så hadde jeg bare skrevet at motoren har gått 40 tusen mer enn kilometerstanden.  

 

 

 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilometerstanden er hva som står i instrumentet, ikke hva motor eller bremser har gått. 

Du trenger ikke si noen verdens ting om motorbytte før det blir aktuelt å selge en gang. 

Som Opelduude skriver, jeg hadde ikke hengt meg opp i verken motorbytte eller egenandelen. Hadde du ikke hatt garantien ville du måtte betalt et sted mellom 25-35’000 for samme jobben. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår