Gå til innhold

Dunkelyd ved svinging i ro eller lav fart, B8

Ranger emnet


«Quattro»

Anbefalte innlegg

Hører en litt hul dunkelyd ved svinging, hørrer det bare når jeg kjøre helt sakte eller står i ro. Foringene ser ut til å være hele. Kjenner vibrasjonene ved å holde i akslingen på rattstammen. Ingen endring om jeg trekker rattet helt ut eller skyver det helt inn.  Er der noe som det typisk er på disse bilene?

Audi A4 quattro 2,0L 2012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjærbenslager er ingen dum ide vanligvis, men disse har ikke McPherson hjuloppheng. 
Men utenom det så gjelder fortsatt det Quattro skriver, få noen til å lokalisere lyden. 

Ellers er fremre, nedre bærearmsforinger kjent for å slippe og kan gi ulyd, men oftest knirking eller slaglyd i fart. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fjærbeinslger. Har hatt en mekaniker som tok en kjapp kikk mens jeg vridde på rattet. Var visst vanskelig å lokalisere lyden. Men var akslingen på rattstammen som han kjente det mest på, så han trodde at det kunne være knutepunktet/nøkkelen på den, eller noe lager e.l. oppover mot rattet. Men han var ikke skkert, så derfor jeg tenkte å hørre her om det er noe typiske feil på disse bilene i det området.

Ja, fremre, nedre indre bærearmsforing, laget knirking, så den ble nettopp byttet, men har dunke lyden fortsatt.

Alternativ så er det å kjøre litt til slik at det blir noe større slark og tydeligere slik at det blir lettere å lokalisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, «Quattro» skrev:

Men var akslingen på rattstammen som han kjente det mest på, så han trodde at det kunne være knutepunktet/nøkkelen på den, eller noe lager e.l. oppover mot rattet.

 

Han kan ha rett i det, universalleddet er ikke ukjent for å feile, med de symptomer du beskriver. Har delenummer 8K2419753F.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å kartlegge posisjonene på rattet hvor den lager lyd, men var ikke så lett. Det var ikke alltid at den laget lyd på samme plass, den laget lyd i flere forskjellige posisjoner. Men nå var bilen i litt bevegelse, tenkte på det nå etterpå at jeg heller burdet testet mens den sto i ro, litt mindre variabler som kan påvirker det da.

Får teste litt mer en annen dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke misforstå, kan fortsatt være rattakselkryss selv om lyden ikke inntreffer på samme punkt, men ofte når det er blitt slitasje i de ledda så er det gjerne på et bestemt punkt at de kniper litt. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under rattet fikk jeg holdt rundt aksling både over og under rattakselkrysset og dunken var en god del tydeligere på den nedre, så da er det mest sannsynlig nedre rattakselkryss hvis det er et av rattakselkryssene.

I og med at jeg får flere dunk i løpet av en hel runde på rattet så er det vell og større sansynlighet for at det et av rattakselkryssene kontra tannstanga?

Delenr er forresten 8k1419753e, er i hvertfall det som er klistret på min aksling. Det nr som du nevnte ser ut til å være for right hand drive.

Så får sjekke opp litt pris på den i mårå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møller skulle ha nesten 5000 for den, litt kjedelig hvis det viser seg at det ikke var den da. Lurer litt på å ta ut akslingen og sette den i skrustikka og se og jeg klarer å finne noe slakk, har dere tro på at jeg klarer å merke om den har noe slark da?

Eller vett dere om noen nettsider kan ha den til noe bedre pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jekket opp bilen for å ta ut akslingen. Etter at jeg hadde jekket den opp vridde jeg på rattet for å konstatere at lyden var der fortsatt, men kunne ikke hørre den, satt og vridde en god stund, gikk ut og vridde på hjulene, men kunne ikke høre noe, kom kanskje et lite dunk innimellom, men litt usikker. Starter opp bilen, kunne heller ikke høre noe da,  men når jeg slo av bilen igjen så var lyden tilbake. Da tyder det vel litt mer på at det er tannstangen? Jeg kom aldri så langt at jeg fikk tatt ut akslingen. Det ble heller til at jeg fikk byttet til vinterhjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår