Gå til innhold

Motorstopp Golf 4 AKL

Ranger emnet


mercedes124

Anbefalte innlegg

Synes som det begynner  å bli litt komplisert med tanke på å stå ute fremover og underlag . Sitter med Haynes på svensk , så vanskelig å være sikker på komponenter . Lurer litt på G28 Speed sensor hva hvor ? eller annen betegnelse ? ser også at camsensor krever litt jobb .Bak drev kamaksel. Leiter først på koplinger og etter lekkasjer. Mulig verksted er redningene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, G28 er normalt speed sensor/veivsensor, skrev kamsensor i farten (med øl i hånden - på stranden) ;) Skal ikke påstå noe 100% sikkert, men den står nok enkelt plassert på din AKL, altså som vist på tidligere bilde, under oljefilter. Det er nok ingen sensor bak kamdrev på din. Har en AKL stående hjemme, men er for tiden på Gran Canaria, får derfor ikke verifisert dette.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Pr i dag ingen feil/mangler  funnet. Sjekket området for falsk luft/dårlige slanger og elektriske koplinger for tilstand og alt ser bra ut. Speed sensor demontert ,visuelt sjekket  og montert på nytt i påvente av ny. Luftfilter sjekket OK og gass spjeld hus demontert , rengjort og montert. Her er det ikke foretatt annet enn tilbake montering. Bilen er pånytt prøvekjørt, med samme resultat. Starter og går OK. Når motor er varm ,og står å på tomgang noen minutter kan den plutselig stoppe. For ny start må det brukes mer starter og gis gass. Tydeligvis samme problem som av og til har oppstått tidligere. Skjer ved tomgang ved girskifte og venting i trafikk .I dag får jeg bare tilgang til Autel diagnose som leser/sletter  feilkoder. Spørsmålet blir , event. ved kjøp av  et nytt "gass spjeld hus" ,må dette kodes eller justeres med diagnoser ettermontering ?Noe som har noen syn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! Nei har ikke fått lest ut noen feilkoder rett etter stopp, til det mangles utstyr . Tanken er nå først å sette inn ny "speed sensor" og så få lest ut feilkoder. Men siden feilen var tilstede før demontering og rens av gass spjeld (spyla med bremserens) så jeg antar at feilen i så fall har vært tilstede før feilsøking. Men ante at krav til digitalt utstyr er en nødvendighet. Siden e nabo har en Autel ,så vet jeg ikke hva den har kapasitet til. Spørsmålet blir nok om Møller/VAG er plassen hvis ikke speed sensor gir resultat og  siden de har tilpassa utstyr. En nabo brukte et stedlig verksted her nylig  ,fikk retta feil og beskjed om å oppsøke merkeverksted for en sjekk siden de sitter  på fullt diagnoseutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Nei vet ikke hvilke type apparat vedkommende har , men ligner litt på Autel MST 505 som nå også selges over "Bideler.no" for ca 2200.-  .Den ser ut som stort sett å lese og slette coder.

Men som sakt skiftes noe nye deler o verksted oppsøkes hvis ikke annet skjer i mellomtiden. Takker for fin bistand.

PS. For ordens skyld ,gassspjeldhus har fysisk wire. 

Endret av mercedes124
Mulig manglende opplysning ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK , så var "speed sensor" bytta og uten en merkbar forskjell. Neste skritt  , TCB  av throttlehus eller kanskje først skifte det på mistanke før en TCB ? AKL motor og mekanisk overføring mellom gasspedal og spjeld. Kontakt med lokale verksteder avdekker  at nødvendig diagnoseutstyr til TCB er mangler. Mulig det er smart å bytte ut coil også før en TCB ? Av tidligere artikler ser jeg at det kan ha innvirkning på innstillinger ved å frakople  batteri , er det slik ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, batteribytte kan virke inn på innstillinger, da spesielt på «lærte verdier». Jeg ville ha lest ut feilkoder igjen før du går videre, for å se om der er endring. Feil på coil pleier slå ut to sylindre, med egen feilkode på dette, men kan ikke utelukkes dersom feilen er i tenningsmodulen.

Du får kjøpt ELM327 bluetooth scanner til en liten hundrelapp, dog vil den kanskje ikke en slik fungere på din bil siden den gjerne har Simos 2 og KW1281-protokoll? 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar ! Prøver naboens utstyr en gang til ,sjøl helt ukjent med  den slags utstyr .Ser de har ELM  en time unna. Uten å ha dagens koder .(noe jeg skal få lest ut) så virker feilen som tidligere med kodene 533 og 321 .Siden kode 321 "Speed sensor" er erstattet av ny original og det er 533 som det ikke er gjort annet en visuell sjekk av el.plugger og kanaler/rør . En ELM (300 kr. ) kan vel ikke ta TBA men kun gi koder ,noe jeg kan få tatt. Både coil og throttle body er jo overkommelig hos "Bildeler.no"  , problemet er vel hvis disse må "leses inn".  Samtidig skal jeg sjekke nærmere om ELM327.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tilbakemelding  på problemet etter at feilen sannsynligvis er løst. Bilen ble satt inn for å sjekke av nye koder og innstilling av "tomgang gass-spjeld". Verksted avdekket mange nye koder blant annet  hjerne. Vedkommende hadde  teori/erfaring om feil ved, kalt  "toppunkt/turtall giver" . Etter skift ,ull feilkoder og ingen feilkoder etter prøve kjøring. Bileier merker ingen feil og bil trekker normalt som før. Mulig ikke alltid utleste koder er rett?  Takker for all forståelsesfull hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår