Gå til innhold

Motorstopp Golf 4 AKL

Ranger emnet


mercedes124

Anbefalte innlegg

Vi har en Golf 4  2000 mod. AKL 1.6 motor  ,manuell. med km. stand på ca. 135000 km.  Ved to tre anledninger nå , når tempen. synker så har motoren utilsiktet stoppet når den går på tomgang eller ved skifte av gir. Tennplugger gått ca.20000 KM , usikker på krav til skifte av disse.  Sitter ikke på diagnose utstyr og pr. i dag vet jeg ikke hva tomgangsturtall på bilen er nå . Ser  at enkelte  firma selger rimelig diagnose utstyr ,  og spørsmålet er om det noe å investere i for et "engangstilfelle" ? Har noen tips om hvordan problemet bør angripes  ? Er det "gjengangere"  eller åpenbare problemområder ? På forhånd takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer når motor er kald eller varm? Om motor ellers går normalt, så er det gjerne bare en bagatell som f.eks. falskluft. AKL er vel den med LMM. Vet slangen mellom gasspjeld og PCV pleier sprekke, er den tynne som går inn på slange mellom luftfilter og gasspjeld.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge varte gleden ? Får nå en telefon , bilen svarer dårlig når det gis gass. Ifølge eier så går bilen ,men utrolig treg til å øke turtall. Har akkurat hatt ute lutfilterboks og gass-spjeldhus.

Demontere også gasswire ,som etter montering virket noe "slak" , alt i samme posisjon som demontert. Etter oppstart alt virket OK frem til nå (kjørt 150 KM og ei uke).Det påstås også at når det inntraff så oppførte motoren seg hakket ,noe som har avtatt. Har ikke fått sett kopling  på pedal /wire etter at det er inntruffet ,men det har heller ikke vært rørt etter montering. Siden Haynes rep. bok 1998-2003 er grov og lite detaljert ,så blir spørsmålet er det noen tips/fallgruver ved wiresystemet montering ? Kan virke som noe ligger her (wire ) ? Turtall og temp er helt normale.

Endret av mercedes124
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være en adaption på gasspjeld er nødvendig (TBA), men om motor hakker så er det nok (også) noe annet galt. Sist jeg var borti en motor som din, der den hakket, var det coil som var defekt. Merkes ved pådrag, ikke tomgang eller crusing. Sjekk også pluggledninger. En diagnose er selvsagt det mest fornuftige å begynne med, alt annet blir eliminering ;)

Kom på en ting til, som gjerne ikke skaper hakking, men LMM kan med fordel rengjøres. Bilen jeg refererte til viste fra LMM 38 g/s ved full gass og turtall. Rengjorde med elektronikkrens og viste etterpå 78 g/s - og motor gikk MYE bedre. Men hva hakking angår, så tipper jeg dårlig coil e.l.

 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar .  Etter første forsøk, en rens av gass-spjeld ,sjekk/tetting  av kanaler og slanger , så virket  bil  OK første uke. Så kom en tilbakemelding (fra en students første bil) "bil trekker dårlig og treg opp i fart".Prøvde bilen noen dager senere med ved vedkommende uten å merke noe noen feil. Eier sier også at det ikke var samme opplevelse hun hadde når hun mente hun merket feil. Vi vil nå få lest ut om det finnes feilkoder ,pr. idag har ingen lysindikeringer vært vist. Så nevner hun nå at hun mener å har stort drivstoff forbruk (over 1L/10KM ). Jeg ser  at Lambdasonde anbefales å byttes ved 100000km og at denne kan ha innvirkning på forbruk noe som er overskredet. Et byte sås preventivt fornuftig ut helt til originale pris og meninger om antall  dukker opp. Vil vel tro at feil på sonde/sonder vises når feilkoder utleses ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, feil på lambda vil komme opp ved diagnose, kjør bilen først og les ut feilkoder uten å slå av tenning først. Ved feil på LMM vil bensinforbruk normalt gå ned, ikke opp. Feil på lambda kan slå begge veier. Feil på coil kan komme og gå (fukt) og vil gi forhøyet forbruk, samt hakking ved pådrag.

Sjekket her om det er noen i nærheten av deg - 

 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar !

Startet en "ny tråd"  ,hvor feilkoder er utlest med resultat nr.  00533 og 00513. samt at feil/problem  inntreffer på nytt på vei til avlesing . Nå blir spørsmålet hva innebærer/peker kodene til ? Vedkommende som leste ut var høyest usikker ,noen som har noen tips? Hvilke deler bør byttes først ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer her slik at historikk følges, liker best det, og slipper dobbeltposting ;) Limer inn linker med forklaring/løsning.

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00513

Kamsensor. Antar den sitter på blokka rett bak/under oljefilteret. Se bilde under. Typisk for slike sensorer, når de begynner å feile, er at det skjer når motor er varm. Kan også være dårlig kontakt i plugg, eller ledningsbrudd.

 

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00533

Henviser til TBA som jeg nevnte tidligere, samt falskluft mm.

IMG_2452_zpspwg3kcad.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hva du mener med " utfør " på TBA .Den  ble renset innvendig når den var av og montert tilbake . Slanger , kanaler og el.koplinger sjekket. Kun brudd mellom utlufting motor og kanal fra luftfilter ,som er fikset .Nytt luftfilter ,gamle var OK .Alt montert og samme feil har opptrådt ,og sporadisk . Satse på å sette inn en ny kam sensor i første rekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår