Gå til innhold

Clutch Toyota corolla 07 modell

Ranger emnet


Reinhardtsen

Anbefalte innlegg

Har en toyota corolla hvor clutchen tar med en gang du slipper den ut. Altså når du tråkker pedalen i gulvet, så tar den med en gang jeg begynner å slippe den ut. Den er også litt hard å få i 1. gir og revers av og til. Er dette fordi den ikke frir helt? Hva er galt? Hele clutchen? Finnes det noe annet jeg kan justere eller sjekke ut for å gjøre den bedre. Bilen er bare gått 90000 km. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Hei! jeg kjøpte nettopp en Corolla 2007 modell, og der var hydraulikkrørret til kløsjen rustet og lakk. Lagde nytt rør og luftet og kløtsjen ble ganske bra, me tar litt langt inne, så pedalen må helt i bunn for å få lett giring. Jeg skal ved anledning justere pedalen en halv cm lengre opp og regilere klaringen fra pedal til hovedsylinder så sender væskeoverførng til slavesylinderen nede ved kløtsjen. Vaieren som driver 1. og 2. gir var også treg /fastrustet i leddet ved(på girkassen, som som har medført knekt vaier. Dyre vaiere på disse, men de fins brukte, men jeg bestilelr ny fra autodeler i Tyskland til 1/3-1/8 av Toyotaprisen. Viktig å smøre de leddene. Jeg brukte motorolje der. Foreløbig har jeg skjøtet vaieren sa den var knekt, men det er ikke noen man uten videre gjør hjemme. 

Skjermbilde 2020-12-07 kl. 21.30.46.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obs - det kan også være luft i systemet. Samme beholder for kløtsjvæske som til bremsene, så sjekk at det er nok på beholderen.

Siden jeg er gammel mekaniker så lagde jeg et skjøtestykke fra en gammel topplokksbolt fra Volvo B18. Kuttet av toppen og gjenget innvendig med 5 mm gjenger i halve lengden og borret et 5,5 mm hull i den andre enden der hvor det var 17 mm sekskant. Der borret jeg opp med 3 mm bor og gjenget opp til 4 mm gjenger og satte inn to låseskruer. Dropper gunmmimansjetten da jeg fetter dette inn og holder øye med det. Skal sette inn skikkelige låeskruer, men det hadde jeg ikke der og da, så nå må jeg behandle girstangen med rolige bevegelser. Skal også sette inn en svak hjelpefjær på girleddet på girkassen så ikke vaieren bøyes bed giring. Men det er fjærbelastet fra før så det virker jo fint, men prøver det ut. Den vil i så fall bli en smule lettere å få i 1. og 2. gir, med det er kraftig nok fjær ve girstangen så den vil returnere til midtstilling om jeg ikke bruker for hard fjær ved girkassen. Slik ser skjøtestykket ut. Og leddet på enden var fast, og det er nok årsaken til at enden av vaieren røk av tretthetsbrudd.

skjøtestykke IMG_5100.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at kjøtsjen tar lang inne kan være slitasje på leddet ved kløtsjarmen på kløtsjhuset? På min var det tørt som en ørken der, og stål mot står tørt gir slitasje. Så den oljedråpe der kan være nyttig. Men jeg skal sjekek dette nærmere, at det helelr ikke er luft i systemet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår