Gå til innhold

2008 Berlingo 1,6 diesel startar av og til


Erlend Kleiveland

Anbefalte innlegg

I det siste er det litt tlfeldig om bilen startar eller ikkje. Har fått opp følgande feilkodar:

P1113 (fekk denne først, gjekk då over ledningane inn på luftinntaket og (tilfeldigvis?) starta bilen og starta dei fleste gongane i nokre dagar).

Anten startar bilen på første slag, eller så kan eg kinna til eg vert blå...

No er det følgjande 3 kodar som kjem opp på «pending codes»:

P0112

P1471

P0098

 

Kan eg ha ein elektrisk feil her og kor startar eg å leita?

Nokon som har vore borti noko liknande?

Takksam for svar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk kam føler mulig defekt/ledningsbrudd byttes. Eller skjede som har hoppet ei tann.

Feil  eller tett partikkelfilter prøv regenering på bilen se om det hjelper.

Ledningsbrudd til air temp. Den skal  vel ha 5V ,sjekk også gjording. Om ikke føleren har riktig temp på kald motor så er den defekt.

Trekk den ut se om det er noe forskjell på føleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P0112 Intake Air Temperature Circuit Low Input
P0098 Intake Air Temperature Sensor 2 Circuit High Input
P1471 Diesel Particulate Filter Regeneration Insufficient
P1113 Fuel Pressure Below Limit Value


Du har én IAT sensor med for lav spenning og én med for høy, derfor lite trolig feil på 5v'en.
Mål spenning/jord/signal på IAT sensorene på kald motor, her bør du ha eksakt like verdier.
Hvis signal avviker, skift sensorene. 
DPF har utskiftningsintervaller på disse motorene, så start med å sjekk differansetrykket i DPF, er dette høyt må det utføres en regenerering og evt. skifte DPF. 
Grunnen til at den kommer som en "pending" fault kan være at DPF har nådd grensen for maks antall regenereringer, og dermed trengs adapsjonsverdier nullstilles for å kunne slette den feilkoden. 

Ofte sitter IAT 1 i MAF og IAT 2 i MAP. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår