Jump to content

Motorlampe feil ved kald start


Båstad Olsen
 Share

Recommended Posts

Hei har akk kjøpt en 2003 d22 navara. Denne blinker motorlampe på ved kald motor og ved start når det er kaldt ute.ser også at temp måler "hopper" litt frem til den får litt motortempratur.da slukker også motorlampe å blinke. Er dette feil på temp sensor? Og er dette et kjent problem? Bilen går som den skal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By ForsikringsDude
      Opplevde og få opp varselet «Redusert motorkraft» i dag på vei hjem fra Rjukan til Oslo.
      Motoren trakk mye dårligere og temp.måler var innom et høyt tall før den dalte ned til midt på som normalt. 
      Jeg kjørte i 1,5h med denne reduserte kraften før det 10 min før hjemkomst dukket opp en gul motorlampe i dashbordet. 
       
      Nå må jeg innom verksted, og lurer på hvem dere anbefaler i Lillestrøm/Skjetten området? 

      Er det kun Bilia man går til eller funker Mekonomen også greit? Er en 9-10 år gammel bil så er ikke livet om å gjøre for meg at alt gjøres på merkeverksted. 
       
      Har noen av dere noen erfaringer? 
       
      på forhånd takk
    • By oyvindaa
      Hei,
      har en BMW X3M, 2020 modell, 485 hk. Automat.
      Ved start, kald eller varm, går turtallet opp til 1500 o/m, etter ca. 1,5 min går det ned til normale 700 o/m.
      Ved ny start, varm motor, fyker turtallet opp til 1000 o/m. På tomgang varierer turtallet mellom 700-1100 med ca. 4-5 min intervall.
      Noen som har forslag, på forhånd takk.
      øyvindaa 
    • By Badlanguage
      Igår kveld fikk jeg meldingen, stop oil pressure engine off, og jeg stoppet da bilen med en gang.
      Bilen ble kjørt til verksted og de konstaterte med at det var oljepumpa, eller overføringen fra balanseaksel til oljepumpe.
      Ny oljepumpe, balanseaksler og hus koster rundt 17.000 + mva, syntes det var litt drøyt å bytte oljepumpe på en bil som er gått 150.000
       
      Noen som har vært borti dette?
      Og hvordan løste du problemet?
      Er redd for om jeg bytter delene at det skjer igjen, og det er heller ingen garranti for at motor ikke har tatt skade av havariet, selv om bilen ble dauet med en gang varselet kom opp.
       
      Bilen er forøvrig en 2008 passat 2.0tdi pumpedyse.
      Oljepumpa er av typen med giroverføring og ikke kjede.
    • By NorthGV
      Hei!
       
      Her kommer en "case" til dere proffe gutta! Ser spesielt at Nightking har svar på mye, så håper du har svar på dette også!
       
      Jeg har som sagt en Grand vitara 1,9Ddis, 07 mod. Bilen har gått ca 107000km, alle servicer er fulgt hos verksted.
      For en ukes tid siden, var jeg ute og kjørte med familien i Nordnorge. Etter et stopp kom den kjente "Harry-potter-lampa" opp(feil på motorens innsprutningssystem elns). Har fått opp denne tidligere, men da grunnet defekt glødeplugg - dette er fikset. Merket denne gangen at bilens motorkraft var redusert kraftig, men etter en stopp hvor jeg skrudde motoren på og av, var den borte. Kjørte så fra Bardufoss og ned til Narvik. I løpet av ettermiddagen kom lampa på igjen ved start og ville nå ikke gå av igjen. Bilen gikk som en dass, akkurat som at turboen var kuttet ut eller at den ikke fikk luft. Sjekket alt av olje, vann og eksos. Alt på stell og ingen svart, hvit eller blå røyk. Skulle så kjøre bilen tilbake til Bardufoss på søndagen, da mine foreldre skulle ta flyet herfra og jeg har tilgang på verksted her. 5 km utenfor Narvik kvelte plutselig motoren seg, og den stoppet helt. Prøvde å få start, men den kvelte seg med en gang. Prøvde igjen etter 10 min og fikk da normal start (fortsatt med lysende lampe), men satset ikke på å kjøre videre og lot Falck berge meg tilbake til Narvik. Bilen står nå på merkeverksted der. De har gjort feilsøking, samt gitt meg prisoverslag på jobben som de mener må gjøres. 
       
       
      Legger ved diagnosekodene, samt hva de mener som må gjøres og hva delene heter. Det de skriver som "motorlampa" er harry-potterlampa, den firkanta med lyn gjennom
       
      Det jeg lurer på: Varselampen for tett DPF lyste IKKE under denne kjøringen. Den har lyst for noen uker siden, etter en periode med småkjøring. Har da gjort som det står i manualen og kjørt en god langtur på en time med høyere hastighet, til den slukket (den lyste i maks 2 timer). Verkstedet mener at det trengs tvungen regenerering med tanke på de feilkodene de har lest av (se bildet). Kan denne feilkoden være fra feilen kom opp tidligere, og at den ligger lagret i minne? Merket jo heller intet gradvis tap av motorkraft, bortsett fra at bilen gikk i nødmodus. 
      Det verkstedet også sier er at jeg har et defekt "Svirv-spjeld"(siterer mekaniker). At dette er knekt,  at jeg trenger et nytt spjeldhus + pakning og at dette er årsaken til at bilen stanset. Er det noen som vet hva denne delen egentlig heter, og om det er mulig å få tak i selve spjeldhuset brukt, evt billigere enn vedlagt blodpris? Når jeg søker det opp på nett, får jeg bare opp spjeldhus til bensinutgaven... 
       
      Har mange mekanikere på arbeidsplassen min (dog ikke Suzuki-spesialister). Kan jeg prøve å først få byttet ut dette spjeldet, og se om det holder? Som sagt har ikke DPF-lampen lyst i dette tilfellet. 
       
      Er veldig glad i bilen min på mange måter, men den har blitt en belastning med mye tull det siste halvåret, så prøver å gjøre det billigst mulig :P
       
      Om bildene ikke kommer opp, si ifra, så får jeg legge inn alt som tekst!
       
      mvh - Jonas


    • By EgilGG
      Etter å ha kjørt en liten stund blinker glødelampe. Leste i instrbok at det betyr motorfeil. Når jeg stopper motor og starter igjen forsvinner den, men kommer tilbake. Noen som har gode råd?
  • Populære emner nylig

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy