Jump to content

Hvordan stramme opp håndbrekk?


tombre
 Share

Recommended Posts

Honda cr v 2004 bensin.  Byttet skiver, bremseklosser og håndbrekklameller høsten 2017, altså ca 10mnd siden.  Ble gjort på Mekonomen.  Håndbrekket var veldig bra lenge, men nå må jeg dra den i siste hakket for at brekket skal virke bra.  Noen som har erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

  

Hei,

Gammelt tråd, men legger inn video med grei beskrivelse av dette her. Evt om dette ikke hjelper situasjonen er det å ta av rotor og sjekke skoene og funksjon bak på hjulet og kabelen.

Ved sjekking av funksjon bak har jeg rengjort med bremserens og tatt litt kobberpasta på de "høye punktene" bak på platen hvor bremseskoene kommer i kontakt og brukte mobilen til å filme når jeg brukte håndbrekket for å se at ting bevegde seg frem og tilbake.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By AVAD
      Hei!

       Etter lang tids fundering på hva jeg skulle velge som en billig nr.2 bil, reg. som varebil - ikke for stor - ikke for liten, falt valget på en 2007 XL7 2.0 td varebil. 

      Etter mange år med Hiace 2wd aut og nå 2 år med en Peugeot Partner Dangel L2 er det lett å vedgå at Hiace er gode biler. Men for stor til mitt bruk. Partneren? For svak. Og kostbart vedlikehold. Clutch er normert til 9,5 arb. timer... Og så endret PSA intervallet fra 10 til 5 år på reg.reim. Ka-ching... Når den ikke dekker behovet lengre heller, så må den ut. 

       Bruken og behovet er ikke allverdens, men jeg må kunne trekke 1500 kg (check) og må ha lavgir (check). Tok clutch på partneren ved å prøve å rygge opp til huset. XL7'en kom opp. Lett. Som første kjøretøy på tunet siden huset ble bygget i 1958... (vi fikk (bratt) vei opp i år). Så superfornøyd for lite penger hittil. En billig bil er aldri helt feilfri, så her kommer det;

      1. Håndbrekk henger etter noen dager på. Tipper på wire, men har noen klart å løse det med å sprøyte olje i de fremifra? Eller er overføring bak mer typisk for disse? Bånd ble byttet i 19 og brekket tar fint/lavt og holder.

      2. Har sett at tetting av EGR er en gjenganger på disse. Har lest litt så skal reingjøre og sjekke staget fra vakumklokka (plastklips nevnt av flere. For den er noe dau. Og jeg tipper forrige eier har lunket forsiktig med oppgiring så tidlig som mulig. Dauet den tre ganger ved igangsetting ved henting, kald da. Så kjørte den varm, gv den en tilsetning og holdt 3. gir første 20-30 minutt. Deretter 4. gir (over 2500 o/min) resten av turen hjem. 2 timer. Betraktelig bedring. Men. Bør jeg rense egr, eller rense og blokkere? Kjørestil blir lengre turer med rett bruk (en dieselmotor trives best på 80-85% av maks belastning og diesler med EGR bør vel strengt tatt FRArådes til folk som lunkekjører og har mindre enn 15 km kjøring pr tur...) Kokser disse uansett er da spm mitt eller ser de vesentlig bedre ut på biler brukt mye (og rett)? 

      3. Jeg har allerede kjøpt inn en rimelig tuningbox. Ser noen er skeptisk, mens andre har gode erfaringer. Igjen, er det relatert til bruken/kjøremønster? Har aldri opplevd problemer før med bruk av box. Herjing ødelegger det meste, daukjøring likeså, men "bestemt" bruk med gode utblåsninger er vel universelt bra for diesler? Og jeg er ikke på jakt etter en racerbil... Denne er kjørt 144.000 km. Ikke særlig mye for en XL7. Såfremt den er rein i EGR/innsug, og holder seg rein, er vel det det avgjørende for "helsa". Samt hyppige oljeskift. Eller?  

      3.1 Hvor er kontakten for påkobling av box på disse? Har sett videoer opp og ned i mente, og finner kun en veldig lite tilgjengelig kontakt midt på railen. Er det denne, eller er det en skjøt bedre tilgjengelig? Eller annen påkobling? Under intercooler er nevnt i en tråd...  Noen som vet?  

      4. Tilsetning/rens.  Er det Forte Diesel intake cleaner som gjelder for rens av EGR enda, eller er Tuneap/andre brukt med god effekt? Er det en anbefaling på jevnlig bruk av noen type tilsetning i diesel? Jeg har brukt Alron lenge, fordi nr. 2 bilen har stått i perioder uten bruk + litt 2-takt noen ganger i året (ikke med DPF).  Har også sett Acetone(!) i forholdet 0,03 liter pr. 10 liter diesel anbefalt. Fordi det øker forbrenningstemperaturen og (naturlig) brenner sotet lettere. Ikke prøvd, men ikke ulogisk heller. Noen med erfaring fra bruk av Acetone? 

      5. Bakluken lukker seg ikke nok til at dørbryter bryter og taklys går av. Taklys er sef slått av, men symbolet i dashbord er på. Selv om det ligger noe på bakdøren nå. Justere inn sluttstykket på karrosserisiden? Eller legge mer mellom? 

      Alle modellspesifikke råd og tips mottaes med takk. Tanken er å stelle og stulle litt med et mål om at denne skal beholdes 4+ år. Lite rust både over og under. Fluid film x2 behandlinger inngår i den planen. Inkl. de- og remontering av innerskjermer/locari. Samt innv. sprøyting av alt utsatt. 

      Mvh. 
    • By Rombekk
      Hei
      Jeg har en 2010 3008 2,0 D aut.
      Bilen har stått mye stille det siste året. Da jeg skulle starte den, var batteriet flatt, og da jeg koblet den til ett nytt batteri via startkabler, fikk jeg en gul trekant og en feilmelding om at det var feil med det elektriske håndbrekket.
      Bilen nektet å starte.
      Er det noen som vet hvordan jeg får ordnet problemet? :-(
    • By stemasteinar
      Hei.
      Er det lovlig å ettermontere elektrisk betjent håndbrekk i en bil som er utstyrt med manuelt håndbrekk?
    • By alehol
      Hei, jeg skiftet caliper på min Opel Vectra C 2003 model. Jeg slet med å få håndbrekk wire av på gamle caliper så jeg brukte vinkelsliper, men nå har jeg ikke sjangs til å få håndbrekk wire på nye caliper, den er alt for stram til at jeg får den på.  Noen som har noen tips?
      Jeg fjernet midtkonsolen slik at jeg fikk tilgang til håndbrekket men jeg fant ikke noe jeg kunne slakke håndbrekket på der.
      Setter pris på all hjelp jeg kan få. 
    • By StigRoar
      Hei.

      Jeg har generert en tråd i Mercedesforumet her inne også, men der er det veldig lite liv, så da tenkte jeg at siden dette er teknisk, så kan jeg prøve her også.

      Skal bytte håndbremsen på en kompis sin Mercedes B180. Det er skivebremser på vanlige bakbremser, men trommelbremser inne i disse skivene for håndbrekket. Så jeg lurte egentlig på om det var noe spesielt med disse hos mercedes, eller er det standard kliss likt alt det andre som ikke er selvjusterende? Innbiller meg at jeg har sett en justeringsskrue gjennom et hull i bremseskiva. 

      Hadde vært greit å visst om "tjuvtriksene" før man står der med 13 fjærmerker i panna.

      Har sett litt på youtube, men der har de ingen spesifikke videoer for B klasse som tar for seg håndbrekkskifte.
  • Populære emner nylig

  • Recent Achievements

    • Trulsp went up a rank
      Korporal
    • martinlol went up a rank
      Korporal
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy