Gå til innhold

Bremser forsvant totalt

Ranger emnet


arcticjan

Anbefalte innlegg

Jeg har en audi a6 1999 s-line, 2.5 tdi. Automat.  Bremsene begynte en dag å forsvinne, først fra ett hjul, så etterhvert på alle. Nå går bremsepedalen helt i bunn uten noen form for motstand. Varsellampe på abs. Jeg har gått over kontaktene på abs pumpe iten å se noe galt. Har brukt biltemas vag com, får opp en feilkode på en abs-sensor (den var ikke der i begynnelsen). Men når jeg skal kjøre diagnose på bremsesystemet, får jeg bare opp beskjed om at det ikke er kontakt. 

Jeg er uerfaren med slikt problem, og vet ikke helt hvordan jeg skla feilsøke videre. Er de problem med caliprer, bremserør, bremsekraftforsterker, abssentral, abspumpe, hovedsylinder...? Er diagnoseapparatet fra biltema for dårlig, eller kan pumpa være gåen? Jeg finner ingen gode topics på dette i norge. 

Håper virkelig noen har noe tips til meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Pedalen har ingen motstand i det hele tatt, går rett i bunn, hjelper ikke å pumpe.

de jeg kjøpte bilen av hadde luftet den sa de, også på abs-sentral. Men om de har gjort riktig, er en annen sak.

hvordan bør jeg begynne luftingen? Begge bremseveskebeholderne (ja det er to stk ...vet ikke hvorfor) er fulle.

og finnes det noen måte å sjekke at abs-sentralen er i funksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan starte med aller først, siden du ikke har pedal overhodet er å åpne luftenippelene på begge caliperene foran og la de blø.
Det betyr å bare la de stå åpne og la bremsevæske renne ved hjelp av tyngdekraften. På den måten er du sikker på å få bremsevæske inn i mastersylinder.
Når du har hatt en jevn flyt av bremsevæske ut her og tydelig ser at nivå i beholder synker kan du stenge de og gjøre det samme bak. 
Har du mulighet til å jekke opp fronten på bilen så vil det hjelpe for å få "presset" væske ut bak, da det normalt sett renner veldig sakte ut bak grunnet langt rørstrekk.

Hvis det tydelig renner væske igjennom med du har fortsatt null pedal har antageligvis simmeringene i mastersylinder gått istykker. 
Hvis det ikke renner bremsevæske igjennom må du få lånt deg verktøy (eller lage, hvis du er nevenyttig) som setter trykk på systemet, for å presse væske igjennom.
Når dette er gjort, hvis du fortsatt ikke har pedal er master defekt.

 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår