Jump to content

Selges: 1992 Toyota Carina E GTi - Rød

Rate this topic


Hase
 Share

Recommended Posts

1186982876_DSC_0487-Copy(2).thumb.JPG.b568c4a9e4948bbb3c153dd1638b0132.JPG
Jeg selger min fine 1992 Carina E GTi 5D Kombi, en sjelden perle av en bil som av en eller annen grunn havner i skyggen av Celica og MR2? Dette er essensielt en Celica GTi (SS) med 5 seter og stort bagasjerom, helt genialt! Denne har toyotas Super-Strut forhjulsoppheng som gjør den veldig sportslig.

Shortlist:
Motor 3S-GE 156hk @ 6600rpm
Egenvekt 1240kg
Chassis: 253 000km
Motor: 146 000km
Det meste et nytt i understell
5 dørs kombi
Nye sommerdekk på 17" alu
Gode vinterdekk på 15" alu
Oljebehandlet
Super-Strut
EU godkjent til AUG 2020

Prisantydning 35 000kr
Sted: Kongsberg

Dette er en av de få bruktimporterte (fra tyskland) og har gått på norske veier siden 1997. Den gikk hos samme eier i Gran (rv4) fram til 2012 og ble så stående. Den var bare sånn passe tatt vare på de siste årene og var i ganske skrall fortatning da jeg kjøpte den i 2013, men karroseriet hadde minimalt med rust da den hadde gått på lite salta veier. Det er også noe bedre antirustbehandling på disse japan-produserte enn søskene fra Storbritania. Siden da har jeg brukt tiden litt av og på frem til nå i vinter med å sette den i stand igjen og den fremstår nå som veldig tight, og tilnærmet original.

Den begynte livet i norge med nytt speedometer på 105 000 km, og i dag står tellerverket på 148 000 km. Totalt har den altså rullet 253 000 km. Dette er for så vidt ikke mye for en toyota uansett, det er som nevnt gjort mye. En del av det som er gjort:

Motor: Ny motor hentet fra Celica GTi, ny regreim, termostat, vannpumpe og simmerringer ble satt på før den gikk i bilen. Km på denne er ca 2000 mindre enn det som er på telleren (altså 146k). Nye pakninger i servopumpe og en del nye sensorer i motorrom, og ny tank til spylervæske og ekspansjonstank.
Jeg tok vare på komplett topp fra den gamle motoren med tanke på mulige oppgraderinger senere (porting, nye kammer), men denne står bare foreløpig.

Hjuloppheng, bremser , drivverk: Jeg har byttet hjullager rundt om, nye foringer på alle sidestag i bakstilling, nye camber-lenker i forstilling (en del av det spesielle super-strut - og den typiske slitedelen!), nye bilstein B4 dempere bak, nye tårnlager rundt om, nye endelegg til stabstag og foringer, nye bremseklosser, nye abs-sensorer foran, nye yttre drivknuter, nye tetninger girkasse.

Generelt: DAB + spiller m/ BT, forsterker sammen med hjul i reservehjulsbrønn, hattehyllehøyttalere (ikke endelig installert) og flyttbar sub i bagasje (ingen hull laget i interiør), led-pærer i instrumenter, midt-konsoll og interiørbelysning, fullstendig renset interiør (type ut med alle seter og våtstøvsuger), nye småklips her og der for at interiør og eksteriør skal være helt og tight, ny vindusheis førerside, nye sommerdekk på 17" (prod 2016), Pigg på 15" (2014, men lite brukt), ettermontert original grill med ekstralys, nye filtre rundt om, nytt nøkkelsett (fabrikknytt), ettermontert fjernkontroll til sentrallås. Tidligere eier har montert Momo-ratt.

Bonus: Jeg gikk til innkjøp av torsen differensial til denne (sitter matchende i noen få celica og mr2-modeller), men har ikke fått installert den enda. Denne vil gi en helt ny opplevelse hva angår akselerasjon og manøvrerbahet i lav hastighet, og feste på glatt underlag. Planen var å skaffe til veie en ny girkasse (ca 2000kr fra sverige) og installere i den før det hele gikk på bil. Dette har jeg dessverre ikke fått gjort, men differensialen kan altså følge med dersom ny eier er fysen på det! Har også en del filtre og andre reservedeler som kan følge med, samt Haynes manual og verkstedmanual for girkassen.

Alle deler som er kjøpt og byttet er originale toyotadeler (så langt det har latt seg gjøre).

Det negative jeg vet om:
-På høyre speil fungerer ikke opp/ned justering. Dette har jeg sporet til et ledningsbrudd. Kan stilles manuelt, og sideveis fungerer.
-Tidligere eier har brukt for kraftig vaskemiddel, så lakken er ikke særlig pen. Evt. ny eier får vurdere å pusse ned og legge ny klarlakk, eller beholde (og evt. forsterke!) "ratmobil"-looken.
-Noen småbulker her og der er det på en 26 år (!) gammel bil.
-Frontrute er noe slitt, men gikk greit igjennom.

Prisantydning 35 000kr
 
1186982876_DSC_0487-Copy(2).thumb.JPG.b568c4a9e4948bbb3c153dd1638b0132.JPG
205488375_DSC_0488-Copy.thumb.JPG.178168f38ebb8adad8e95595e3b4e6a7.JPG580900011_DSC_0490-Copy.thumb.JPG.92801abd6ee19956df0edf58a123e533.JPG
219923828_DSC_0489-Copy.thumb.JPG.65574fe9ec2d04b023470dc288e2d67e.JPG
IMG_20170303_194658.thumb.jpg.5ea301e4c58e91a64a8b953d8a8aa001.jpg
DSC_0519.thumb.JPG.e8c4e5fa946135d556fd5d04cff6da8b.JPG
DSC_0511.thumb.JPG.27c24d68ec9a5e9fb8894582712aeda7.JPG
DSC_0512.thumb.JPG.f73a85c103e821bf89be7932424182ae.JPG
DSC_0513.thumb.JPG.84b5860be602d0eab4ef11172cece2d2.JPG
DSC_0517.thumb.JPG.83429d00eca54127c7c71c28aa388f2d.JPG

IMG_20170303_194439.jpg

IMG_20170303_194459.jpg

IMG_20170303_194648.jpg

IMG_20170304_193933.jpg

DSC_0510.JPG

DSC_0514.JPG

DSC_0515.JPG

DSC_0516.JPG

DSC_0518.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By robertm
      Hei, jeg har en TOYOTA AVENSIS (08 mod, D-4D motor) med regnr NF 29799
      Jeg skal bytte ABS-sentral på bilen.
      Jeg fant én brukt online med delnr. 44540-05050.. vil den passe bilen?
      Hvis jeg ikke tar feil så er original dele nr. 44050-05110 og 44050-0511 til bilen.. Stemmer det ?
       
       
      Mvh Robert.

    • By mpal98
      Hei! 
       
      Jeg ser på en brukt toyota c-hr 2017 som jeg vurderer å kjøpe. Hva mener dere er best å installere av defa eller webasto på den? Har tilgang til strøm hjemme, men ikke på jobb. Hvordan er det med webasto på den? Går bilen tom for strøm med mye småkjøring? Bruker den mye drivstoff? Hva kan forventes av feil på disse? Koster det mye å få montert på et verksted? Til info: Har ikke mye snøring på bil. 
    • By Thomas l
      Hei;)
      min 07 mod auris 1,4 d. Mmt. Har vert pålitelig i mange år. Men nå i det siste har den begynt og fuske litt. Bilen ville ikke starte etter en stopp på en bensinstasjon for et par mnd tilbake, (Samme dag ble det utført en lett motorvask) Uansett hva jeg forsøkte var det ikke en lyd. Men alt fungerte normalt og ingen feilmelding dukket opp. Men starteren gikk ikke. Viking kom og banket på starteren og brukte startbooster. Bilen hadde stått og blitt kald på denne tiden. Etter og ha tatt giret fra N til E flere ganger så starten den plutselig. Viking klødde seg i huet og sa det kunne være starteren. Jeg fikk bilen til Toyota å der sto den i tre uker hvor de feilsøkte. De fant ingen feil. Så jeg byttet starteren, sjekket volten på batteriet og feilsøkt selv med diagnose verktøy. Ingen feil og finne. Enkelte dager starter ikke bilen (når den er kald) før jeg har tatt gir fra N til E et par ganger. Da fyrer den med en gang. Også kan jeg kjøre hit og dit med start og stopp. Men så vil den plutselig ikke starte igjen. Og da må jeg vente til bilen er kald og ta en quckreset (batteripol eller hoved sikring av). Da starter den igjen. Så konklusjon er uansett kald eller varm så er det ikke gitt at den starter. Men gir frem og tilbake er noe som tydelig har vert en faktor. Men Toyota sier dette ikke har noe sammenheng. Men de kommer heller ikke med noe svar på hva det potensielt kan være. Selvom man tar et dypdykk med diagnoseverktøy finner man ingen feil. Verken registrerte eller pending codes. Har noen opplevd eller hørt om dette før? Hvor kan jeg begynne og feilsøke, er det noe konkret? 
       
       km 270k, jevnlige servicer og vedlikehold er utført. (Har akk byttet alt av filtre, olje og kjølevæske, en vakumslange og MAF) 
       
      håper noen kan hjelpe meg her, og er super takknemlig for svar. 
      mvh Thomas. L. 
    • By Cat97
      Hei. Har nylig merket en ulyd på bilen ved veldig lav hastighet (5-40km/t). Det er en knirke/rumle lyd som jeg tror kommer fra midten av bilen. Ingen lyd når man kjører fortere enn dette. Nå kommer det også en skrapelyd ved giring. Hver gang jeg flytter på spaken høres denne skrapelyden. Det er en Toyota Corolla sedan 08 modell med DSG girkasse. Har tatt av og på dekk uten hell da vi nettopp hadde byttet til sommerdekk og trodde dette kunne ha noe å si.
    • By RJohansen
      Hei,
      Jeg leter meg grønn og blå etter støtdempere som kan passe til min 1996 Corolla 1.8XLi 4WD.
      Det jeg lurer mest på, er om det er forskjell på støtdempere bak om det er 4WD eller FWD.
      Hvis ja, så ser det ut til at vi som eier Corolla (1993-2002) med 4WD har problemer med å finne dempere på ettermarked.
       
      Håper noen kan bekrefte eller avkrefte dette for meg.
       
      Mvh Robin Johansen
  • Populære emner nylig

  • Recent Achievements

    • martinlol went up a rank
      Korporal
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy