Gå til innhold
Bilforumet.no
Hase

Selges: 1992 Toyota Carina E GTi - Rød

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

1186982876_DSC_0487-Copy(2).thumb.JPG.b568c4a9e4948bbb3c153dd1638b0132.JPG
Jeg selger min fine 1992 Carina E GTi 5D Kombi, en sjelden perle av en bil som av en eller annen grunn havner i skyggen av Celica og MR2? Dette er essensielt en Celica GTi (SS) med 5 seter og stort bagasjerom, helt genialt! Denne har toyotas Super-Strut forhjulsoppheng som gjør den veldig sportslig.

Shortlist:
Motor 3S-GE 156hk @ 6600rpm
Egenvekt 1240kg
Chassis: 253 000km
Motor: 146 000km
Det meste et nytt i understell
5 dørs kombi
Nye sommerdekk på 17" alu
Gode vinterdekk på 15" alu
Oljebehandlet
Super-Strut
EU godkjent til AUG 2020

Prisantydning 35 000kr
Sted: Kongsberg

Dette er en av de få bruktimporterte (fra tyskland) og har gått på norske veier siden 1997. Den gikk hos samme eier i Gran (rv4) fram til 2012 og ble så stående. Den var bare sånn passe tatt vare på de siste årene og var i ganske skrall fortatning da jeg kjøpte den i 2013, men karroseriet hadde minimalt med rust da den hadde gått på lite salta veier. Det er også noe bedre antirustbehandling på disse japan-produserte enn søskene fra Storbritania. Siden da har jeg brukt tiden litt av og på frem til nå i vinter med å sette den i stand igjen og den fremstår nå som veldig tight, og tilnærmet original.

Den begynte livet i norge med nytt speedometer på 105 000 km, og i dag står tellerverket på 148 000 km. Totalt har den altså rullet 253 000 km. Dette er for så vidt ikke mye for en toyota uansett, det er som nevnt gjort mye. En del av det som er gjort:

Motor: Ny motor hentet fra Celica GTi, ny regreim, termostat, vannpumpe og simmerringer ble satt på før den gikk i bilen. Km på denne er ca 2000 mindre enn det som er på telleren (altså 146k). Nye pakninger i servopumpe og en del nye sensorer i motorrom, og ny tank til spylervæske og ekspansjonstank.
Jeg tok vare på komplett topp fra den gamle motoren med tanke på mulige oppgraderinger senere (porting, nye kammer), men denne står bare foreløpig.

Hjuloppheng, bremser , drivverk: Jeg har byttet hjullager rundt om, nye foringer på alle sidestag i bakstilling, nye camber-lenker i forstilling (en del av det spesielle super-strut - og den typiske slitedelen!), nye bilstein B4 dempere bak, nye tårnlager rundt om, nye endelegg til stabstag og foringer, nye bremseklosser, nye abs-sensorer foran, nye yttre drivknuter, nye tetninger girkasse.

Generelt: DAB + spiller m/ BT, forsterker sammen med hjul i reservehjulsbrønn, hattehyllehøyttalere (ikke endelig installert) og flyttbar sub i bagasje (ingen hull laget i interiør), led-pærer i instrumenter, midt-konsoll og interiørbelysning, fullstendig renset interiør (type ut med alle seter og våtstøvsuger), nye småklips her og der for at interiør og eksteriør skal være helt og tight, ny vindusheis førerside, nye sommerdekk på 17" (prod 2016), Pigg på 15" (2014, men lite brukt), ettermontert original grill med ekstralys, nye filtre rundt om, nytt nøkkelsett (fabrikknytt), ettermontert fjernkontroll til sentrallås. Tidligere eier har montert Momo-ratt.

Bonus: Jeg gikk til innkjøp av torsen differensial til denne (sitter matchende i noen få celica og mr2-modeller), men har ikke fått installert den enda. Denne vil gi en helt ny opplevelse hva angår akselerasjon og manøvrerbahet i lav hastighet, og feste på glatt underlag. Planen var å skaffe til veie en ny girkasse (ca 2000kr fra sverige) og installere i den før det hele gikk på bil. Dette har jeg dessverre ikke fått gjort, men differensialen kan altså følge med dersom ny eier er fysen på det! Har også en del filtre og andre reservedeler som kan følge med, samt Haynes manual og verkstedmanual for girkassen.

Alle deler som er kjøpt og byttet er originale toyotadeler (så langt det har latt seg gjøre).

Det negative jeg vet om:
-På høyre speil fungerer ikke opp/ned justering. Dette har jeg sporet til et ledningsbrudd. Kan stilles manuelt, og sideveis fungerer.
-Tidligere eier har brukt for kraftig vaskemiddel, så lakken er ikke særlig pen. Evt. ny eier får vurdere å pusse ned og legge ny klarlakk, eller beholde (og evt. forsterke!) "ratmobil"-looken.
-Noen småbulker her og der er det på en 26 år (!) gammel bil.
-Frontrute er noe slitt, men gikk greit igjennom.

Prisantydning 35 000kr
 
1186982876_DSC_0487-Copy(2).thumb.JPG.b568c4a9e4948bbb3c153dd1638b0132.JPG
205488375_DSC_0488-Copy.thumb.JPG.178168f38ebb8adad8e95595e3b4e6a7.JPG580900011_DSC_0490-Copy.thumb.JPG.92801abd6ee19956df0edf58a123e533.JPG
219923828_DSC_0489-Copy.thumb.JPG.65574fe9ec2d04b023470dc288e2d67e.JPG
IMG_20170303_194658.thumb.jpg.5ea301e4c58e91a64a8b953d8a8aa001.jpg
DSC_0519.thumb.JPG.e8c4e5fa946135d556fd5d04cff6da8b.JPG
DSC_0511.thumb.JPG.27c24d68ec9a5e9fb8894582712aeda7.JPG
DSC_0512.thumb.JPG.f73a85c103e821bf89be7932424182ae.JPG
DSC_0513.thumb.JPG.84b5860be602d0eab4ef11172cece2d2.JPG
DSC_0517.thumb.JPG.83429d00eca54127c7c71c28aa388f2d.JPG

IMG_20170303_194439.jpg

IMG_20170303_194459.jpg

IMG_20170303_194648.jpg

IMG_20170304_193933.jpg

DSC_0510.JPG

DSC_0514.JPG

DSC_0515.JPG

DSC_0516.JPG

DSC_0518.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.