Gå til innhold

Beste motorolje for hard kjøring

Ranger emnet


pebe1

Anbefalte innlegg

Skal bytte motorolje på gamle bmw 750 fra 1989, og vil ha noe ordentlig. Bilen kjøres på tysklandsturer rett som det er, og bilen kjøres til tider HARDT. Med "hardt", menes flat pedal over laange strekninger på høyt turtall, med høy oljetemperatur og stor belastning. Hvilken olje burde jeg bruke for å hindre mest mulig slitasje på motoren? 

Opel Senator A 3.0E, 1983
BMW 525 E12 (528i-motor), 1975
Toyota Crown 2600 Deluxe, 1976

Mazda 616, 1976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får gjerne like mange svar som det finnes oljetyper ;) Racingoljer tåler høyere påkjenninger men er ikke beregnet for lange skiftintervaller. Selv bruker jeg Pennzoil GT Performance racing, den oljen med definitivt mest sink/fosfor. Andre på listen er vel Nopenco/Dynocat, men har ingen erfaring med den. 

Jeg ville vurdert en racing olje, kjør bilen hardt i Tyskland, og bytt olje når du kommer hjem.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen brukes tidlig vår/utover høsten og/eller vinter må du ha en olje som samtidig er tynn nok ved kaldstart. 

Jeg personlig har kjørt på overnevnte Pennzoil på biler som kun brukes på sommerstid, og spesielt på bane. Skiftet da relativt ofte. 

På høyeffekt motorer i gatebiler, som brukes mye (bruksbil i sommerhalvåret) med kjøring også når det er kaldt ute sverger jeg til Castrol Edge 10w-60. 

Castol Edge 10w-60 olja tåler også stor påkjenning og er en suveren olje, har brukt den til banekjøring også, og temp/trykk holder seg meget godt ved høy temperatur. 

Men ting som også er lurt å tenke på, spesielt når det blir snakk om høy oljetemperatur, er at tynn olje flower mer/bedre og er mer effektiv til å transportere varme bort. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår