Gå til innhold

W203. C200Kompressor - Klunk i drivlinje


4pekatt

Anbefalte innlegg

Heisann!

Lenge siden jeg har vært logget inn her. Fikk mye hjelp da jeg i tiden eide en VW Golf, og håper det enda er noen aktive guruer her :)
Brodern har kjøpt sin første bil, en 2002mod Mercedes-Benz med 2-liter kompressormotor, automatkasse og bakhjulstrekk. Bilen er en såkalt "W203". 
I helga spant vi piruetter og hadde det kjempegøy, men etterpå kom det en fæl klunkelyd i drivlinjen, og jeg trenger hjelp til å finne ut hva som feiler. 

Det vi har prøvd å sjekke så langt er:

  • Hardykobling foran og bak. Ingen grov slitasje, annet enn litt sprekkdannelse i gummien.
  • Mellomakslingopphenget. Forsøkt å ta tak i mellomakslingen og ristet opp/ned, og høyre/venstre både foran og bak. Ingen bevegelse.
  • Forsøkt å sjekke indre drivknuter. Jekket opp bilen, satt bilen i fri og spunnet hjulet fra høyre til venstre for å se om det er slakke idet bevegelsen endrer retning. Ingen slakke på noen sider.

Under 15km/h er det ingen ulyder. Over 15 km/h er det klunkelyder som høres som metall som slår mot metall. Jeg trodde først det var diffen, men det gir ikke helt mening siden lyden er alt for uregelmessig, selv når man kjører rett fram. Lyden kan fremprovoseres ved å gi gass, og slakke av gassen, og gi gass igjen. Faktorer som ser ut til å påvirke lyden er: Gasspådrag, motstand i motor (bakke, akselerasjon), humpete vei. 

For å beskrive lyden, høres det (fra innsiden) ut som at eksosanlegget slår mot karosseriet. Vanskelig å si hvor det kommer fra, men jeg er nesten sikker på at det er bakakslingen. Kan også minne om samme lyd som dårlige drivknuter på framhjulsdrevet bil høres ut mens man svinger.

Er det noen som har flere tips før vi sender bilen på feilsøking? 

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å gi noe konkret når du ikke klarer å stadfeste hvor lyden kommer ifra. 
Det jeg hadde gjort hvis det var en kundebil på jobb var å få den i bukk og prøve å fremprovosere lyden, med en person under bilen for å lytte.
Sjekket du mellomaksel kryssene for slakk?
Hvis du roterer på mellomakselen veldig sakte fra stillestående, er det mye slakk før en av stikkakslene bak begynner å rotere? 

Kan være at dere har klart å knekke differensialen, en tann eller to på et solhjul eller kronhjulet. 
Hvis girkassa fikk skikkelig juling kan det jo være fra den også. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår