Gå til innhold

Smell i AC, masse damp og grønn væske (og ingen AC lenger)

Ranger emnet


larseko

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har en 1999 Passat  1.9 TDI med climatronic. AC fungerte ikke da jeg fikk den for et par år siden, men i forfjor eller fjor fikk jeg ordnet et ledningsbrudd som gjorde at den ikke aktiverte, samt fylt på litt gass igjen. Siden det har den fungert, men med hylende reim. Siden reima ellers virket ok har jeg mistenkt at kompressor går trått. I dag lot jeg bilen stå på tomgang i varmen mens jeg ordnet noe ute. Pluttselig hørte jeg et smell og så en dampsky stå rett ut av ene lufterillene i høyre side av støtfanger eller der omkring.  Deretter kunne jeg høre at AC slo ut fordi hylinga opphørte, men bilen gikk selvfølgelig. Jeg kan se at det har sprutet noe neongrønn væske ut fra høyre ventilasjonsgrill (der tåkelys vel skulle stått sånn omtrent hvis jeg hadde det). Jeg ser ikke noen åpenbare skader på kondensator(?) som er like bak, men sannsynligvis er det da den som er gåen eller? Kan den bli tett? Ev. kanskje om radiator er tett og det blir overtrykk? Må vel ta den til verksted uansett, men lurte på om noen har noen formening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å bedømme noen skade utifra den beskrivelsen, men tydelig at noe har gitt etter og at all gassen (samt sporstoff) har kommet ut. 

Defekt komponent må skiftes og det må utføres en ny AC-service med fylling av gass. 

Pipinga i reima betyr nok ikke at kompressor går trått, heller det at reima er blitt gammel/slitt/strekt og slurer når det blir mer belastning. Skift multireima, og evt. strammer hvis den er dårlig. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår