Gå til innhold

KIA Carnival 2,9crdi diesel, 2003 mod.

Ranger emnet


doffen01

Anbefalte innlegg

Nekter å tro det bare er jeg som har hatt dette problemet. Sliter med å finne riktig svar og ikke engang KIA verksted eller Kia Norge ser ut til å kunne ha faciten.

hele dritten startet for noen uker siden. Min samboer var på handletur og på vei hjem stanset bilen. Var ikke så mye annet å gjøre enn å få tak i bilhjelp og fikk kjørt bilen hjem. Det første som slo meg var dieselfilteret. Ettersom jeg har en tilsvarende KIA som delebil tok jeg filteret fra denne og byttet og da startet bilen.

Ting funka ok ett par dager men så skulle jeg av sted og startet bilen men - nope. Det ville den ikke. Den dro på starteren men ville ikke slå inn.

Det slo meg kanskje at det var glødepluggene til dieselen som hadde tatt kvelden, så jeg begynte å lete etter disse pluggene på delebilen. Demonterte og demonterte men fant aldri noen glødeplugger. Ringte en gammel nabo som kom og han mente kanskje det ikke var noen glødeplugger på denne Kia'en men heller en forvarmer. og ganske riktig - der fant jeg en forvarmer. Denne forvarmeren har to ledninger. Ganske tjukke til og med. Den ene ledningen var eiret/hadde brudd, så jeg lagde en kobling og fikk skjøtet ledningen. Monterte kablene og dermed startet bilen. Kjørte en tur - kom tilbake - stanset bilen - ventet ett par-tre minutter og startet den igjen. Kjørte ett par kilometer og kjørte hjem og parkerte. Dagen etter skulle jeg av sted og skulle starte opp men nei - nok engang dro den på starteren men ville ikke tenne.

Samme hva jeg gjorde så fikk jeg ikke startet. Det gikk ett par dager uten at jeg fikk bilen i gang - da jeg så satte meg i bilen og vred om nøkkelen og så - yes - bilen starta. Men - akk - gleden var kortvarig. Kjørte en runde med bilen - dro hjem og stanset bilen og forsøkte igjen - men nei - bilen ville ikke starte. Ringte så en venn - en ny mekaniker - men han forstod like lite som meg han fikk ikke utrettet noe. Fikk bilen på henger og kjørte den avgårde til ett MECA-verksted. De kjørte diagnose:  Feilrapporten sier følgende:

P1611- Styreenhet startsperre - "Feil oppstod ved dataoverføring"

P1613 -Styreenhet startsperre - "Feil oppstod ved dataoverføring"

P0380 -Rele innsugsrør foroppvarming - "Avbrudd/jordkontakt"

P1120 -Drivstoff-tilmålingsenhet - "For liten"

P0382 -Rele innsugsrør foroppvarming - "Avbrudd/jordkontakt"

P0380 -Rele innsugsrør foroppvarming - "Avbrudd/jordkontakt"

P0382 -Rele innsugsrør foroppvarming - "Avbrudd/jordkontakt"

 

Startsperre ja - aha - tenkte jeg....kan hende det er her problemet ligger? Vel, jeg demonterte mantraboksen og antennecoilen i delebilen og koblet de til bilen. Sørget for at nøkkelen til delebilen hadde god kontakt med antennecoilen og startet bilen - men nei. Den dro på starteren men ville ikke starte. Ingenting hjalp - samme hva jeg har prøvd på så vil ikke bilen starte. Det skal nevnes at når jeg setter inn tenningsnøkkelen og vrir om tenningen blinker "Immo" lampen noen sekunder før den slukner. Kontrollampen som viser "glødingen av diesel" blinker til bare ett brøkdelen av ett sekund. Jeg har heller ikke strøm til EGR-heatheren. Vil tro at minst en av de tjukke ledningene skal ha 12v spenning når man skrur på tenningen på bilen? 

jeg vet rett og slett ikke hvor jeg skal begynne eller slutte å finne ut av hva som er feil med bilen? Er det noen kyndige flinke folk der ute som har gode råd/tips/anbefalinger å komme med hadde jeg blitt utrolig takknemlig for svar:-)

 

EGR-heather.jpg

smartraboks.jpg

antennecoil.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår