Gå til innhold

Skrikelyd ved pådrag i 2. og 3. gir (DSG)

Ranger emnet


Grev1

Anbefalte innlegg

Hei,

Her om dagen oppdaget jeg en slags skrikelyd når jeg gir på litt og girkassa er i 2. eller 3. Lyden forsvinner når den girer opp til 3. men forsvinner når den girer til 4.

Dette skjer ikke konsekvent, og jeg har til nå ikke hørt lyden i noen av de andre girene, selv ved hardt pådrag.

Tenker kanskje lagre av noe slag i girkassa, men synes det er rart den da ikke er tilstede hele tiden i 2. og 3. eller noe.

Tenker også lageret i turbo, men skulle jo tro den kunne høres i de andre girene også, ved pådrag.

Noen andre ideer?

Bilen har gått 354000. (original turbo)

Bytta svinghjul for 100k siden.

Har fulgt girkasseservicer. Siste for ca 25k siden.

Bytter også olje hver 15k.

Video: https://vimeo.com/269382402

Octavia MK2

Golf MK4

RX7 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. og 3. gir har ikke noe til felles i girkassa (hver sin aksel og hver sin clutch) så at de kommer i de to gira tror jeg er synonymt med dreiemomentet.
Kan ikke si jeg har vært borte i en skrikelyd fra DSG kassene før, selv om det sikkert er mulig.
Jeg har en liten følelse av turbohavari. Det du kan gjøre er å demontere trykkslangen fra turbo til IC og kjenne etter slakk i turbinakselen. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Jesper1201 skrev:

2. og 3. gir har ikke noe til felles i girkassa (hver sin aksel og hver sin clutch) så at de kommer i de to gira tror jeg er synonymt med dreiemomentet.
Kan ikke si jeg har vært borte i en skrikelyd fra DSG kassene før, selv om det sikkert er mulig.
Jeg har en liten følelse av turbohavari. Det du kan gjøre er å demontere trykkslangen fra turbo til IC og kjenne etter slakk i turbinakselen. 

Ja riktig. 

Vil også tro det er større sannsynlighet for at turbo er på vei til å takke for seg. KM stand tatt i betrakning også, så kommer det ikke som et sjokk. Skal sjekke for slakk :-)

Octavia MK2

Golf MK4

RX7 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Liten oppdatering:

Lyden forsvant etter noen dager, så kokte litt bort.

Den er tilbake igjen nå, men mye høyere. Vil tro det er lageret i turbo som er gåent, som Jesper1201 nevnte over, men leser om flere med lignende ulyder hvor det har vært eksoks/luft lekkasje. Får sjekke ut litt nærmere før jeg begynner å skru.

Har sjekka for slakk, men det er ikke noe inn/ut slakk, litt opp/ned.

Video: 

 

Octavia MK2

Golf MK4

RX7 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår