Gå til innhold

Ulyd fra servoen...

Ranger emnet


PyroR

Anbefalte innlegg

Hei, har nylig begynt å komme en ulyd fra servoen.  jo fortere man ratter jo mere ulyd, nesten ingenting vis man ratter sakte.  første jeg gjorde var å sjekke servonivået... trur jeg.( grånn kork som jeg ikke vet hva e til men va nu nesten på max) lyden minner litt om når man struper en hydrolikkventil men mere mekanisk. noen tips til ka det kan være? eller hvor evntuelt servoresservaet er?

Biln er en Skoda Octavia 1,8T 2002 mod

liten videosnutt av lyden. den lav lyden kommer ikke med

https://drive.google.com/open?id=1PPOU7PTe_I7bvqfOnsT3wdrBsxJ85m67

srry for fucka spårk men prøver på bokmål da folk klaga på dialket tidligere hahaha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel ikke sånn lyd av et stag?

Styrevexel pumpe? Ei egen pumpe? Som gjør ka? I forhold til servoen..                Søkte det opp men blei ikke klokere men håper det ikke e den for den va litt dyr... Vet ikke om det har vært bytta olje før men vil tru det.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å bytt oljen se om den blir bedre av det.

Men du kan prøve å få en til å svinge på rattet, så prøv å lokalisere lyden ved å lytte foran. Og se om den kommer fra servopumpen eller vekselen.

Men siden lyden bare kommer når du svinger til en side, vil jeg tru det er denne her som er begynner å bli litt slitt. 1J422061AH.

Og ikke selve servopumpen.

194422400.png

 

 

Sånn ser helle anlegget ditt ut selve pumpen er nede ved nr 22..?

203422450.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, PyroR skrev:

okei. Tusen takk.. skal undersøke litt ..

så det er del nr 1 på det første bilde som trulig e gåen?

det ved 22 ligner veldig på pumpra ja.

Ja riktig det er den jeg mistenker. Men er du heldig så kan det hende det er nok med å få byte olje. prøv det før du bytter ut noen deler. 

Servopumpen er nokså lett å høre om en er defekt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg det er lett for å bli rot her. 

Den siste linken er til mastersylinder, altså den du betjener med bremsepedal. Denne trenger du ikke skifte da den ikke har noen verdens ting med servo og gjøre  

Ulyden er typisk tannstang, en vibirasjonsresonans som ofte kommer når det er blitt stor innvendig slitasje i selve tannstanga, men jeg sier IKKE at det er den.

Ikke skift en eneste komponent på måfå, både tannstang og servopumpe er dyre deler som er unødvendige å skifte hvis de ikke er defekte. 

Skulle du trenge å skifte noe i servo systemet skal du flushe systemet også.  

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja når du sir det med den linken så står det jo faen dær...  må ha vært helt borte... 

Tannstang og  styrevexel pumpen er  samme delen ser æ..

under normal slitasje vill ikke lyden da komme gradvis? hørte det litt på mandag men tenkte ikke mere over det... først idag det skikkelig tokk av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har æ vært innon verkstede på jobben. .

ingen ulyder når hjulene er oppe av bakken (ingen belastning) prøvde å lete litt under biln å trur æ fant servopumpa men e fanikke sikker..( va jævlig mye greier under biln.) Tannstanga e ovenfor en bjelke så den kommer man ikke til (lettvint)

 

får fanikke til å legge til bilder...

dette e vel servotanken?? står ingeting på den men e nu bilde av et ratt  og en dråpe

https://drive.google.com/open?id=1Itoo8XPaXgSU5GfIpF0TeTnLFLU2VLPz

https://drive.google.com/open?id=1uTJJCNfrjqjj_bE3NkuuzPCcHZB06bc5

https://drive.google.com/open?id=1CbazvDeIKhYoPSutGicO1Ic9D61ZhAqG

Endret av PyroR
feilklikk...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da ver det servopumpa æ fant ja... men på tanken.. e det vel nr 21 på bilde som e retur?  begge slangen går inn i beholdere i samme høyde.. skal få kjøpt olja og et steosko imåra og få bytta olja værtfall. å høre litt på pumpa om det e mye rare lyder fra den.

ulyden e dær uansett kordan vei man svinger bare mye høyere lyd under rask ratting til venstre en til høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår