Jump to content

Spm angående knekt bolt ved hjulskift

Rate this topic


Blåmann
 Share

Recommended Posts

Hei dere:)

Håper noen kan hjelpe meg. Jeg kjører en Toyota Prius Seven.

Bilen er ca 6 år gammel. Da jeg skiftet til vinterdekk for ca 5 måneder siden opplevde jeg at ene bolten knakk og jeg måtte levere den inn for å få borret ut bolten. Og nå i dag da jeg skiftet til sommerdekk skjedde det igjen. Og jeg må legge til at jeg er oppmerksom på at om man skrur for hardt kan slikt skje, men det har aldri skjedd meg før og jeg har gjort meg noen tanker og lurer på om noe av det kan være riktig.. 

- For det første: Jeg har aldri opplevet det før og har da kjørt wolkswagen Touran, Caddy og Opel Vectra.

- Jeg legger merke til at bolten er mye lettere enn de jeg har brukt på tideligere biler (og det er her jeg lurer veldig og kommer tilbake til det).

- Dette har ikke skjedd før altså nå nylig når boltene altså er ca 6 år gamle.

 

Jeg undres: er boltene på nyere biler og ihvertfall de Toyota bruker av et annet materiale og blir "porøse" etter noen år, eller at de ihvertfall ikke holder samme kvalitet som boltene man brukte før?? Når jeg ser på bolten som er knekt av er det hvitt inni.. Om jeg husker riktig var boltene jeg brukte på tideligere biler mer sorte, tyngre materiale. De jeg bruker nå er sølvaktig/aliminium farge. Har jeg rett i det? Og hvis jeg har rett, kan man få mer solide bolter til bilen eller er man "tvunget" til å bruke de som er ment for denne bilen?

 

Inntrykket jeg har gjort meg er at jeg ikke hadde problemer med dette før nå, når bilen er ca 6 år, og at boltene er av annet materiale enn før og lettere knekker etter en del hjulskift. Har andre opplevet det samme med nyere biler og er boltene faktisk av dårligere kvalitet nå enn før?

 

Hvis det stemmer at nyere type bolter tåler mindre og hvis jeg er tvunget til å bruke disse boltene ment for denne bilen, så er det kanskje ikke dumt å få byttet til nye bolter kanskje hvert tredje år?

 

Håper på behjelpelige svar hvor man ikke er nedlatende. Jeg er ikke bilmekaniker og tenker bare høyt etter å atter igjen oppleve dette. Om noen kunne vært behjelpelig hadde det vært til stor hjelp : )

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei hei! Jeg er ikke bilmekanikker jeg heller, men kan en god del om bolter. Skal prøve å forklare dette enkelt. 

Bolter som alt annet leveres i forskjellige stål kvalliteter og herdinger. Japanske, korreanske og europeiske produsenter bruker 10.9 fin gjengede bolter/muttere. Jo høyere på tallskalaen du går jo hardere er stålet og jo lavere du går på skalaen jo mykere/porøse blir boltene. Eksempel:

Typiske treskuer, ikea bolter, franske treskruer er i 4.6 kvallitet. De er konstruert for å tåle bøyninger og strekninger men er svært porøse og knekker fort. 

Bolter som du finner på mekaniskeverksteder, jernhandel, standard metallkonstruksjoner er 8.8. Disse tåler langt mer moment før de knekker. 

10.9 som nevnt ovenfor er en fin ballanse mellom hardhet og tøylighet. Bolten vil ikke knekke ved full nødbrems og de kan strammes temlig hardt, ca. 280nm for optimal strekk på en M16 10.9 bolt. 

Men for å svare deg på det du lurer på:

Aluminium er nok utelukket, for mykt materiale å lage bolter til hjulbolter av. Bytter du dekkene selv? Eller på hjulsenter? Som nevnt ovenfor så skal en M16 10.9 bolt ikke ha mye mer en 480nm før den er ødelagt. Den ser kanskje like fin ut, men strukturen i stålet er ødelagt, bolten er strekt seg for mye. Dette skjer alt for ofte over alt når hjulskift utføres, hjulutrusteren bruker en luftdrevet muttertrekker på over 800nm å "kjører på" , gjør man dette i 6 år på samme bolten 2 ganger i året er strukturen i stålet fulstendig ødelagt og holder ikke moment kravet lenger. Mitt råd til deg er å kjøpe nye bolter, momentnøkkel og monteringspasta så du har kontroll på momentet du påfører boltene. Kan selfølgelig også være at tidligere eier har montert feil bolter? Eller en produksjonssvakhet hos fabrikken? Kanskje lite sannsynlig, regner med forhandler hadde tilbake kalt alle aktuelle modeller for utbedring. 

Som jeg liker å si alt i Norge kommer med bruksanvisning utenom en pakke bolter, for disse kan absolutt brukes feil :)

OPEL ER BRA!

---------------

2005 Honda Accord

1999 Yamaha Thunderace 1000

1996 Seat Toledo 1.9 TDI

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By robertm
      Hei, jeg har en TOYOTA AVENSIS (08 mod, D-4D motor) med regnr NF 29799
      Jeg skal bytte ABS-sentral på bilen.
      Jeg fant én brukt online med delnr. 44540-05050.. vil den passe bilen?
      Hvis jeg ikke tar feil så er original dele nr. 44050-05110 og 44050-0511 til bilen.. Stemmer det ?
       
       
      Mvh Robert.

    • By mpal98
      Hei! 
       
      Jeg ser på en brukt toyota c-hr 2017 som jeg vurderer å kjøpe. Hva mener dere er best å installere av defa eller webasto på den? Har tilgang til strøm hjemme, men ikke på jobb. Hvordan er det med webasto på den? Går bilen tom for strøm med mye småkjøring? Bruker den mye drivstoff? Hva kan forventes av feil på disse? Koster det mye å få montert på et verksted? Til info: Har ikke mye snøring på bil. 
    • By Thomas l
      Hei;)
      min 07 mod auris 1,4 d. Mmt. Har vert pålitelig i mange år. Men nå i det siste har den begynt og fuske litt. Bilen ville ikke starte etter en stopp på en bensinstasjon for et par mnd tilbake, (Samme dag ble det utført en lett motorvask) Uansett hva jeg forsøkte var det ikke en lyd. Men alt fungerte normalt og ingen feilmelding dukket opp. Men starteren gikk ikke. Viking kom og banket på starteren og brukte startbooster. Bilen hadde stått og blitt kald på denne tiden. Etter og ha tatt giret fra N til E flere ganger så starten den plutselig. Viking klødde seg i huet og sa det kunne være starteren. Jeg fikk bilen til Toyota å der sto den i tre uker hvor de feilsøkte. De fant ingen feil. Så jeg byttet starteren, sjekket volten på batteriet og feilsøkt selv med diagnose verktøy. Ingen feil og finne. Enkelte dager starter ikke bilen (når den er kald) før jeg har tatt gir fra N til E et par ganger. Da fyrer den med en gang. Også kan jeg kjøre hit og dit med start og stopp. Men så vil den plutselig ikke starte igjen. Og da må jeg vente til bilen er kald og ta en quckreset (batteripol eller hoved sikring av). Da starter den igjen. Så konklusjon er uansett kald eller varm så er det ikke gitt at den starter. Men gir frem og tilbake er noe som tydelig har vert en faktor. Men Toyota sier dette ikke har noe sammenheng. Men de kommer heller ikke med noe svar på hva det potensielt kan være. Selvom man tar et dypdykk med diagnoseverktøy finner man ingen feil. Verken registrerte eller pending codes. Har noen opplevd eller hørt om dette før? Hvor kan jeg begynne og feilsøke, er det noe konkret? 
       
       km 270k, jevnlige servicer og vedlikehold er utført. (Har akk byttet alt av filtre, olje og kjølevæske, en vakumslange og MAF) 
       
      håper noen kan hjelpe meg her, og er super takknemlig for svar. 
      mvh Thomas. L. 
    • By Cat97
      Hei. Har nylig merket en ulyd på bilen ved veldig lav hastighet (5-40km/t). Det er en knirke/rumle lyd som jeg tror kommer fra midten av bilen. Ingen lyd når man kjører fortere enn dette. Nå kommer det også en skrapelyd ved giring. Hver gang jeg flytter på spaken høres denne skrapelyden. Det er en Toyota Corolla sedan 08 modell med DSG girkasse. Har tatt av og på dekk uten hell da vi nettopp hadde byttet til sommerdekk og trodde dette kunne ha noe å si.
    • By RJohansen
      Hei,
      Jeg leter meg grønn og blå etter støtdempere som kan passe til min 1996 Corolla 1.8XLi 4WD.
      Det jeg lurer mest på, er om det er forskjell på støtdempere bak om det er 4WD eller FWD.
      Hvis ja, så ser det ut til at vi som eier Corolla (1993-2002) med 4WD har problemer med å finne dempere på ettermarked.
       
      Håper noen kan bekrefte eller avkrefte dette for meg.
       
      Mvh Robin Johansen
  • Populære emner nylig

  • Recent Achievements

    • martinlol went up a rank
      Korporal
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy